ماجرای عجیب تلاش سه ساله زن فرانسوی برای اثبات زنده بودن

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
یک زن فرانسوی با پرونده‌ عجیبی درگیر است. او از سه سال قبل در حال رفت‌وآمد به دادگاه بوده تا زنده بودن خود را به مقامات فرانسوی اثبات کند.
تبلیغات

زن ۵۸ ساله فرانسوی از سه سال قبل در تلاش است زنده بودن خود را به اثبات برساند. به گزارش گاردین، ژان پوچین در سال ۲۰۱۷ از سوی دادگاهی در فرانسه رسما مرده اعلام شد. صدور این حکم در شرایطی بود که این زن اهل سَن‌ژوزف کاملا صحیح و سالم است؛ ولی حالا که مرگ او به‌صورت رسمی اعلام شده، باید به دولت ثابت کند در تمام این مدت زنده بوده است. پوچین دوشنبه این هفته برای رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاهی در شهر لیون حضور پیدا کرد.

ماجرای عجیب پوچین که بی‌شباهت‌ به داستان‌های فرانتس کافکا نیست، از یک اختلاف حقوقی چند ده ساله با یکی از کارمندان سابق او نشأت می‌گیرد. به نقل از All That's Interesting، پرونده‌ی پوچین مانند سایر سایر پرونده‌های مشابه، روند عادی برای رفع اختلافات حقوقی را طی می‌کرد که در سال ۲۰۱۷ اتفاق عجیبی افتاد. کارمند سابق پوچین در نوامبر آن سال، به مقامات دادگاه اعلام کرد که متهم پرونده (پوچین) فوت کرده است. اندکی بعد، پوچین دیگر از چشم نظام دادگستری فرانسه وجود خارجی نداشت.

سیلوین کورمیر، وکیل پوچین، در این خصوص می‌گوید: «ماجرای دیوانه‌کننده‌ای است. باورم نمی‌شود ... هیچ‌وقت حتی تصور نمی‌کردم که قاضی بدون گواهی فوت رسما مرگ کسی را اعلام کند. شاکی خانم پوچین بدون ارائه هیچ‌ مدرکی ادعای مرگ او را مطرح کرد و همه‌ حرف او را باور کردند. هیچ‌کس جریان را بررسی نکرد.»

ژان پوچین از نوامبر ۲۰۱۷ از سوی دادگستری فرانسه مرده اعلام شده است

در سه سال گذشته ژان پوچین درگیر لغو کردن حکم مرگ خود بوده است. اختلافات حقوقی پوچین و کارمند سابق او پس از اخراج کارمند از شرکت خدماتی (نظافت) پوچین در سال ۲۰۰۰ شروع شد. دادگاه کار فرانسه در سال ۲۰۰۴، پوچین را محکوم به پرداخت خسارت ۱۴ هزار یورویی به این زن کرد؛ ولی چون این حکم علیه شرکت خدماتی پوچین بود، اجرا نشد. کارمند دوباره در سال ۲۰۰۹ به دادگاه شکایت کرد و این بار شکایت خود را علیه شخص پوچین تنظیم کرد. ولی ظاهرا این بار هم موفق نشد. این پرونده دوباره در سال ۲۰۱۶ سر از دادگاه تجدید نظر درآورد؛ ولی ظاهرا این بار به قاضی پرونده گفته شد پوچین فوت کرده است. بنابراین دادگاه پسر و شوهر پوچین را محکوم به پرداخت بدهی او به کارمند سابق کرد. سال بعد کارمند سابق ادعا کرد که نامه‌های او به پوچین پاسخ داده نشده است. او به دادگاه اعلام کرد که پوچین واقعا فوت کرده است.

جالب آنکه این ادعای کارمند بدون هیچ‌گونه گواهی یا تأییدیه‌ای پذیرفته و تمام هستی پوچین از سیستم دادگستری کشور فرانسه پاک شد. به این ترتیب، تمام اسناد رسمی این زن از کارت شناسایی، بیمه درمانی و حتی گواهینامه از درجه اعتبار ساقط شد. پوچین می‌گوید: «من کارت شناسایی و بیمه درمانی ندارم و نمی‌توانم به بانک‌ها ثابت کنم زنده‌ام ... من هیچم.»

به گفته وکیل پوچین، ازآنجاکه قبلا حکم مرگ پوچین به‌صورت قانونی صادر شده، اثبات زنده بودن او در نظام اداری فرانسه دشوار است. ظاهرا در این مورد نظام اداری باعث کندی روند رسیدگی به پرونده پوچین شده است. ژان پوچین به‌سختی در حال پیگیری پرونده خود در دادگاه‌های فرانسه است تا دوباره –دست کم به لحاظ قانونی- زنده شود. پوچین عقیده دارد که کارمند سابقش، مرگ او را برای جبران خسارت خود جعل کرده است. پس از صدور این حکم نادرست، پوچین دیگر هیچ مدرک معتبری ندارد؛ ولی کارمند سابق این ادعای پوچین را تکذیب می‌کند و می‌گوید پوچین مقصر مرگ دروغین خود بوده است. این زن حتی ادعا کرد پوچین برای جلوگیری از پرداخت خسارات قانونی که به او بدهکار است، مرگ خود را جعل کرده. البته پوچین این اتهام را رد می‌کند.

پرونده پوچین تنها پرونده‌ مرگ دروغینی نیست که اخیرا خبرساز شده است. بهار امسال گواهی فوت زن پاراگوئه‌ای که برای معاینه به درمانگاهی برده شده بود صادر شد. این زن بعدا موقعی به هوش آمد که متوجه شد درون کیسه حمل جسد قرار دارد و با آمبولانس جسدبر در راه سردخانه است. پزشک معالج این زن بدشانس پس از خبرساز شدن تشخیص هولناکش ادعا کرد که نتوانسته نبض او را پیدا کند و به همین جهت فوت او را اعلام کرده است.

وضعیت پرونده پوچین، همچنان در هاله‌ای از ابهام است؛ ولی او همچنان به‌سختی به ‌دنبال بازگرداندن موجودیت قانونی خود است. پوچین در این خصوص می‌گوید: «نهادهای دولتی به من می‌گویند نَمرده‌ام ولی زنده‌ هم نیستم؛ ظاهرا جایی در این بینم! وقت آن است که کسی بگوید بَس کنید ... مادربزرگ شوهرم ۱۰۲ سال دارد. او در زندگی اتفاقات بسیاری از جمله جنگ را از سر گذرانده است؛ ولی او هم هیچ‌ وقت در چنین وضعیت دشواری گرفتار نشده بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات