انتقاد شدید کریستوفر نولان، کارگردان فیلم Tenet، از برادران وارنر

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌گفته‌ی کریستوفر نولان، کارگردان شناخته‌شده‌ی سینما و خالق فیلم‌هایی همچون اینسپشن و تنت، تصمیم برادران وارنر برای پخش آنلاین فیلم‌ها در سال ۲۰۲۱ تصمیمی اشتباه است.
تبلیغات

خبرگزاری معتبر ورایتی در گزارشی نوشت دنی ویلنوو، کارگردان فیلم Dune و جیمز گان، کارگردان فیلم The Suicide Squad، از تصمیم برادران وارنر (.Warner Bros) برای پخش آنلاین فیلم‌های جدید به‌شدت انتقاد کرده‌اند. بااین‌حال، به‌دلیل آنکه وارنر تولیدکننده‌ی فیلم‌های دنی ویلنوو و جیمز گان است، این دو کارگردان نمی‌توانند چنین موضوعاتی را در مصاحبه‌های رسمی مطرح کنند.

ظاهرا کریستوفر نولان اهمیتی به واکنش وارنر به حرف‌هایش نمی‌دهد؛ زیرا به‌تازگی انگشت انتقاد را سمت این شرکت نشانه گرفته است. نولان تصمیم وارنر برای پخش آنلاین ۱۷ فیلم سینمایی در سال ۲۰۲۱ در شبکه‌ی HBO Max را «بسیار بسیار بسیار بسیار کثیف» نامید و گفت وارنر اصلا نمی‌داند در حال از‌دست‌دادن چه ارزش‌هایی است.

یکی از نقدهای مهم واردشده به برادران وارنر این است که تمامی شرکت‌های همکار خود را تنها ۳۰ دقیقه قبل از اعلام رسمی خبر از این تصمیم عجیب مطلع کرد. همچنین، وارنر به هیچ‌کدام از فیلم‌سازان نگفت چنین اتفاقی رخ می‌دهد، تا آنجا که دنی ویلنوو هم‌زمان با انتشار اخبار رسمی فهمید فیلمش اکران همیشگی را نخواهد داشت و در همان روز اکران، وارد شبکه‌ی آنلاین HBO Max می‌شود. این اتفاق برای ۱۶ کارگردان دیگر نیز رخ داده است.

کریستوفر نولان می‌گوید شرکت برادران وارنر «تصمیم کثیفی» گرفته است

یکی از مشکلات دیگر تصمیم برادران وارنر این بود که توجهی به قراردادهای باکس‌آفیس کارگردانان و بازیگران مهم نکرد. معمولا ستارگان سینما و فیلم‌سازان معروف بخش درخورتوجهی از حقوق خود را براساس میزان فروش فیلم در سینماها دریافت می‌کنند. برای مثال، کارگردانی ممکن است ۲ درصد فروش کلی فیلم در گیشه‌ها را کسب کند. پس قطعا برای او فرق فروش ۱۰۰ و ۳۵۰ میلیون دلاری فیلم در گیشه بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد. در‌نتیجه، برادران وارنر بدون مشورت با همه‌ی افرادی که در این تصمیم دخالت داده می‌شوند، عملا حقوق قول داده‌شده به تعداد چشمگیری از هنرمندان را کاهش داد. کریستوفر نولان هم این رفتار وارنر را به‌شدت نقد می‌کند.

پس از انتشار صحبت‌های تند کریستوفر نولان علیه برادران وارنر، نه‌تنها رئیس زنجیره‌ی سینمایی AMC، بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی جهان، دوباره تصمیم عجیب برادران وارنر را نقد کرد؛ بلکه انجمن سینماهای مستقل آمریکا نیز به این برنامه‌ی اکران آنلاین اعتراض کرد.

در همین حین، خبرگزاری ددلاین نوشت شرکت Legendary قصد دارد به‌دلیل این تصمیم جدید از وارنر شکایت کند. شرکت یادشده وظیفه‌ی تأمین ۷۵ درصد بودجه‌های ساخت فیلم Dune و فیلم Godzilla vs. Kong را برعهده داشت. حتی بسیاری از افراد شناخته‌شده‌ی صنعت، هم‌اکنون استودیوهای برادران وارنر را به تمسخر Former Bros (برادران سابق) صدا می‌زنند. انجمن کارگردانان آمریکا نیز در تأیید صحبت‌های کریستوفر نولان گفت در‌صورت بازنگشتن برادران وارنر از این تصمیم، شاید کاملا رابطه‌ی خود با این استودیو را قطع کند.

کریستوفر نولان می‌گوید:

برادران وارنر تا امروز سیستمی فوق‌العاده برای پخش سینمایی و خانگی فیلم‌های کارگردان‌های مختلف داشت. این استودیو با بردن تمام فیلم‌های جدید به پخش آنلاین از بدترین سرویس استریمینگ، آن سیستم را نابود می‌کند و حتی نمی‌داند در حال باختن چه ارزش‌هایی است. اجرای این تصمیم کاری غیراخلاقی و بسیار بسیار بسیار بسیار آلوده و برابر با فریب‌دادن همگان خواهد بود.

کریستوفر نولان ادامه می‌دهد:

واقعا این‌گونه می‌خواهیم با نویسندگان و کارگردانان برخورد کنیم؟ آن‌ها حتی لیاقت این را نداشتند که قبل از انتشار همگانی خبر، با آن‌ها مشورت شود؟ آن‌ها حتی لیاقت نداشتند بدانند می‌خواهید چه بلایی بر سر اثر هنری آن‌ها بیاورید؟

منبع اصلی این صحبت‌ها هالیوود ریپورتر و ETOnline هستند که صحبت‌های کامل کریستوفر نولان درباره‌ی این موضوع را به‌اشتراک گذاشته‌اند. نولان با فیلم Tenet که فروش جهانی آن به ۳۶۰ میلیون دلار رسید، پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ در بازار سینمایی بین‌المللی را روانه‌ی سینماها کرد.

ورایتی می‌گوید جیمز گان و دنی ویلنوو و چند فیلم‌ساز دیگر که فیلم‌های آن‌ها این‌گونه پخش خواهد شد، از این صحبت‌ها نولان بسیار راضی هستند. او همواره پشتیبان سینماها و فیلم‌سازی در ابعاد بزرگ برای دیده‌شدن در سالن‌های سینما بوده است و ظاهرا برای دفاع از چنین موضوعاتی حتی موقعیت خود را نیز به‌خطر می‌اندازد.

مقاله‌های مرتبط:

    فراموش نکنید مدیربرنامه‌ی بازیگرانی همچون مارگو رابی و کیانو ریوز و آنجلینا جولی نیز به تصمیم برادران وارنر اعتراض می‌کنند؛ زیرا پخش آنلاین فیلم‌هایی مثل ماتریکس 4 قطعا فروش سینمایی آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد و عملا یک‌شبه از حقوق آن‌ها را کاسته است.

    درحالی‌که وارنر برای پرداخت حقوق درخورتوجه گل گدوت و پتی جنکینز صرفا فرض کرد که فیلم Wonder Woman 1984 در شرایط عادی به فروش یک‌میلیارد‌دلاری در سرتاسر جهان می‌رسید و درصد آن‌ها را از یک‌میلیارد دلار بیرون آورد؛ در‌نتیجه رسانه‌ها و نمایندگان این افراد شناخته‌شده وارنر را به داشتن استانداردهای دوگانه متهم می‌کنند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات