با آکواریوم عظیم سئول آشنا شوید که امواجی پرتلاطم دارد

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
متخصصان شرکت D’strict توانسته‌اند ازطریق نمایشگرهایی بزرگ در شهر سئول، نوعی خطای ادراکی بسیار چشم‌نواز خلق کنند که شبیه به اقیانوسی پرتلاطم به‌نظر می‌رسد.
تبلیغات

تبلیغات برای محصولات و برندها در سراسر دنیا به ‌اَشکال مختلف دیده می‌شود و عموما کاربران هم علاقه‌ی زیادی به آن‌ها ندارند. درواقع، دوست‌نداشتن تبلیغات نوعی پدیده‌ی همه‌‌گیر است. نگاهی به بازار اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد امروزه سازمان‌های مختلفی در مسیر تولید ابزاری ویژه با هدف مسدودکردن تبلیغات آنلاین قدم برداشته‌اند و کاربران نیز به‌شکل محسوسی از این ابزارها استقبال می‌کنند. کاربران در دنیای واقعی هم به دیدن تبلیغات تمایل چندانی ندارند.

بااین‌حال، هنوزهم افرادی پیدا می‌شوند که تبلیغات را تحسین کنند. این موضوع به‌ویژه‌ درباره‌ی افرادی صدق می‌کند که در حوزه‌ی بازاریابی فعالیت می‌کنند. بازاریابان اهمیتی ویژه برای تبلیغات قائل هستند و همواره فلسفه‌ی پشت آن‌ها را ستایش می‌کنند و برخی از بازاریابان می‌گویند تبلیغات نوعی هنر است.

اگر تبلیغات درست انجام شوند و با سلایق مخاطبان جور دربیایند،‌ می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. در بدترین حالت ممکن، مردم از تبلیغِ یادشده متنفر نخواهند بود و در بهترین حالت ممکن، عاشق آن خواهند شد؛ موضوعی که درنهایت می‌تواند به وایرال‌شدن تبلیغ و اثرگذاری گسترده‌ی آن منتهی شود.

گاهی اوقات پیش می‌آید در خیابان به نوعی بیلبورد الکترونیکی برمی‌خورید که روی ساختمان‌ها دیده می‌شود. در نگاه اول، ممکن است این بیلبورد در نقش تبلیغ ظاهر نشود. بااین‌حال، ساعت‌ها تفکر در پشت آن بیلبورد پنهان شده تا بتواند روی مخاطب اثر بگذارد. این موضوع به‌تازگی در شهر سئول اتفاق افتاده و در شبکه‌های اجتماعی در کانون توجه قرار گرفته است. ساکنان سئول در چند وقت اخیر متوجه شدند روی یکی از ساختمان‌ها اقیانوسی بزرگ و پرتلاطم به‌چشم می‌خورد که انگار می‌خواهد از صفحه‌نمایش بیرون بزند و همه‌ی مردم را در خود غرق کند. 

سئول میزبان بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش تبلیغاتی درسراسر کشور کره‌‌جنوبی است. این صفحه‌نمایش بزرگ که پیش‌تر به‌دفعات طرح‌های ویژه‌ای داشته و مدنظر قرار گرفته است، امروزه ظاهری شبیه به آکواریومی بزرگ دارد. در این آکواریوم بزرگ، موجی عظیم از اقیانوس را شاهد هستیم که ابزارهای رایانه‌ای شبیه‌سازی کرده‌اند و بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد. این امواج تماشایی درحقیقت بخشی از پروژه‌‌ای ویژه با عنوان Public Media Series هستند که شرکت D’strict راه‌اندازی کرده است. بخش نخست این پروژه که همین آکواریوم بزرگ سئول است، 1WAVE with Anamorphic illusion# نامیده می‌شود و نوعی خطای ادراکی بسیار جالب خلق می‌کند. این آکواریوم درحقیقت مجموعه‌ای از نمایشگرها است و نخستین نسخه از پروژه‌ی Public Media Series به‌حساب می‌آید و نشان می‌دهد D’strict برای آینده برنامه‌هایی ویژه‌تر در سر می‌پروراند.

D’strict از سال‌ها پیش فعالیت خود را در حوزه‌ی فناوری آغاز و به‌منظور جلب توجه کاربران این پروژه‌ی بصری را راه‌اندازی کرده است. D’strict در حوزه‌های طراحی و خلق و ارائه‌ی محتوای بصری چشم‌نواز تخصص دارد و پیش‌تر اقدامات مشابهی انجام داده است. این شرکت با اتکا بر دانش متخصصانش تلاش می‌کند تجربه‌ی بصری متفاوتی را به کسانی که ارائه دهد در حال عبور از منطقه‌ای خاص هستند.

درواقع پروژه‌های D’strict عموما مختص‌ به فضای باز هستند و به‌یک‌باره توجهات زیادی را به‌خود جلب می‌کنند. جالب است بدانید Public Media Series نخستین پروژه‌ی شرکت D’strict درزمینه‌ی تولید امواج اقیانوسی به‌حساب نمی‌آید؛ چراکه اعضای خلاق این شرکت پیش‌تر توانسته بودند نوعی پروژه‌ی تقریبا مشابه با نام Nexen UniverCity Project خلق کنند که جذابیت بسیار زیادی داشت. 

D’strict به‌منظور ساخت آکواریوم نوآورانه‌اش از بیلبورد تبلیغاتی بزرگی استفاده کرده که در بخش بیرونی یکی از ساختمان‌های حاضر در کوئکس (COEX) قرار گرفته است. کوئکس محل نمایشگاه‌های دائمی سئول است و همه‌ساله همایش‌های بزرگ متعددی در آن برگزار می‌شود. به‌علاوه از کوئکس به‌عنوان یکی از مراکز خرید بزرگ‌ کره‌جنوبی یاد می‌کنند که در منطقه‌ی گانگنام قرار گرفته و معمولا بازدیدکننده‌ی بسیار زیادی دارد و همواره شلوغ است. محلی که آکواریوم D’strict در آن جای گرفته، گاهی اوقات با نام میدان K-Pop هم شناخته می‌شود؛ زیرا این صفحه‌نمایش بزرگ اغلب اوقات محتوای موسیقی‌محور دارای ژانر پاپ کره‌ای را به‌نمایش می‌گذارد.

آکواریوم سئول

امواج خلق‌شده‌ی D’strict در حال خروش هستند و آرام‌و‌قرار ندارند؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است در نگاه اول ترسناک به‌نظر بیایند. D’strict می‌گوید برای خلق این اثر به‌یاد‌ماندنی به تکنیک‌ خطای ادراکی آنامورفیک روی آورده است تا کاربر حس کند در حال تماشای امواج واقعی است. البته نحوه‌ی طراحی اثر به‌گونه‌ای است که تنها از زوایایی خاص حس اصلی را منتقل می‌کند. این یعنی اگر از زوایایی دیگر به آن نگاه کنید، واقع‌گرایانه‌بودنش از بین می‌رود و نمی‌تواند به هدفش برای القای خطای ادراکی به شما دست یابد.

ساختمانی که اثر جدید D’strict روی آن قرار گرفته، به تعداد درخورتوجهی از نمایشگرهای هوشمند باکیفیت LED مجهز است که درکنار یکدیگر می‌توانند نوعی تصویر یکپارچه به‌نمایش بگذارند. نحوه‌ی چینش نمایشگرها به‌گونه‌ای است که انگار با نمایشگری غول‌پیکر طرف هستیم؛ اما حقیقت این است که این نمایشگر غول‌پیکر خود متشکل از چندین نمایشگر کوچک‌تر است. این نمایشگر بزرگ ۸۰/۱ متر طول و ۲۰/۱ متر ارتفاع دارد. انجام محاسبات ساده‌ی ریاضی به‌ ما نشان می‌دهد نمایشگر غول‌پیکرِ نهایی درمجموع مساحتی معادل ۱،۶۲۰ مترمربع دارد که عددی درخورتوجه است. گفته می‌شود نمایشگر بزرگ LED را سامسونگ ساخته‌ است و درحدود ۳۱ هزار ماژول نمایشگر LED را شامل می‌شود. هریک از این نمایشگرهای کوچک‌تر از وضوح ۷،۸۴۰ در ۱،۹۵۲ پیکسل پشتیبانی می‌کنند. 

D’strict افزون‌بر خلق پروژه‌های Public Media Series و Nexen UniverCity Project سابقه‌ی کار روی پروژه‌های بصری دیگری را نیز دارد که هریک در زمان خود توانسته‌اند در شبکه‌های اجتماعی به‌شکلی محسوس مدنظر قرار گیرند. از بین پروژه‌های دیگر این مؤسسه می‌توانیم به نوعی تجربه‌ی بصری تعاملی در شرکت Cafe.Bot کره و پروژه‌ای دیگر با عنوان Lotte World Magic Circle اشاره کنیم.  

برخی افراد از ساختمانی که در کوئکس قرار گرفته، به‌عنوان نسخه‌ی کره‌ای میدان ساعت نیویورک یاد می‌کند؛ زیرا این ساختمان معمولا ازطریق نمایشگرهای بزرگ LED تبلیغات پخش می‌کند و موسیقی‌های ژانر پاپ کره‌ای را نمایش می‌دهد. این ساختمان در شب جذابیت بصری بسیار زیادی دارد. صفحه‌نمایش به‌کاربرده‌شده روی این ساختمان بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش کره‌‌جنوبی به‌حساب می‌آید؛ اما بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش دنیا نیست. لقب بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش دنیا امروزه دراختیار صفحه‌نمایشی است که در پارک صنعتی شهر سوژو چین قرار دارد که مساحتی بالغ‌بر ۱۶٬۰۰۰ مترمربع را دربر می‌گیرد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پروژه‌ی جدید D’strict چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات