دوشنبه سیاه؛ معاملات بورس نیویورک پس از سقوط بی‌سابقه متوقف شد

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از سقوط بی‌سابقه‌ی بازارهای مالی جهان، معاملات اوراق بهادار در بورس نیویورک متوقف شد.
تبلیغات

با افزایش نگرانی از شیوع جهانی ویروس کرونا و کاهش بی‌سابقه‌ی بهای نفت، سهام ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا (S&P 500) با گذشت تنها چند دقیقه از بازشدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه، ۷ درصد سقوط کرد. این سقوط بی‌سابقه باعث شد معاملات بورس نیویورک برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۸ متوقف شود. 

پس از به‌توافق نرسیدن کشورهای اعضای اوپک و روسیه برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت خام بیشترین کاهش یک‌روزه از سال ۱۹۹۱ به این سو را تجربه کرد. سقوط ناگهانی بهای نفت خام که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، خود باعث واردشدن شوک به بازارهای جهانی اوراق بهادار شد.

شاخص (S&P 500 (SPX با ۶ درصد کاهش، داو جونز با افت ۲۰۴۶ واحدی، نزدک با افت ۵/۴ درصدی و بازار بورس نیویورک با افت ۷ درصدی، بیشترین کاهش را تجربه کردند. افت بازارهای بورس آمریکا که به‌طور متوسط برابر با ۶ درصد بود، بیشترین کاهش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ است.

سقوط شاخص بورس / stock market crash

متوقف‌شدن معاملات در بازارهای بورس آمریکا که به «Circuit Breaker» شهرت دارد، سازوکاری خودکار است که در مواقع افت شدید شاخص، برای جلوگیری از خریدوفروش احساسی و عکس‌العمل هیجانی سهام‌داران انجام می‌شود. باتوجه‌به توضیحات بازار بورس نیویورک، «توقف بازار بورس» با سازوکار Circuit Breaker ممکن است در سه آستانه رخ دهد: سقوط ۷ درصدی و سقوط ۱۳ درصدی و سقوط ۲۰ درصدی. در مورد اول و دوم، بازار ۱۵ دقیقه و در مورد سوم، بازار تا پایان آن روز تعطیل خواهد شد.

پس از پایان‌یافتن توقف ۱۵ دقیقه‌ای، بازار بورس نیویورک مجددا به فعالیت خود ادامه داده است.

این مطلب به‌روزرسانی می‌شود...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات