استیو وزنیاک: شخصیت استیو جابز بعد از موفقیت اپل دگرگون شد

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استیو وزنیاک، هم‌بنیان‌گذار اپل در جدیدترین اظهاراتش از اختلاف نظر خود با استیو جابز در مسائل مالی می‌گوید.
تبلیغات

استیو جابز و استیو وزنیاک در سال ۱۹۷۱ در اقدامی مشترک شرکت اپل را تأسیس کردند؛ امپراطوری که این روزها یک تریلیون دلار ارزش دارد. بااین‌حال بنیان‌گذارن اپل از بسیاری جهات با یکدیگر اختلاف عقیده داشتند. وزنیاک در مصاحبه‌ی پادکستی که چهارشنبه‌ی گذشته منتشر شد، به گای کاوازاکی، بازاریاب سابق اپل گفت:

طرز تفکر ما درباره‌ی پول کاملا متفاوت بود. درحالی‌که من هرگز به پول اهمیت نمی‌دادم، جابز تمام تمرکز خود را روی کسب درآمد‌های کلان صرف می‌کرد. او می‌خواست به شخصی مهم و تأثیر گذار تبدیل شود اما پولی در بساط نداشت. به همین دلیل همیشه به‌دنبال راه‌هایی هرچند کوچک بود که در نهایت به پول ختم شوند. اپل بهترین فرصت او برای رسیدن به این هدف بود.

وزنیاک در ادامه می‌افزاید:

از وقتی که درآمد شرکت شروع به بالا رفتن کرد، رفتار استیو هم تغییر کرد. او دیگر علاقه‌ای به شوخی نداشت. بسیار جدی شده بود و فقط می‌خواست درباره‌ی کار صحبت کند. البته دیدن چنین تغییراتی برای من خیلی عجیب نبود؛ از همان روز اول که با جابز آشنا شدم، او همیشه درباره‌ی افراد مهمی همچون شکسپیر که جهان را تغییر دادند صحبت میکرد؛ احساس میکرد خودش هم می‌تواند به یکی از این افراد تاریخ ساز تبدیل شود. او انگیزه‌ی لازم را داشت؛ بعضی اوقات خواستن یک چیز از اعماق وجود، بسیار مهم‌تر از داشتن مهارت است.

در آن روزها، وزنیاک از کار کردن به‌عنوان یک مهندس در شرکت HP خوشحال بود و حتی در ترک آن به منظور گذراندن تمام وقتش در اپل مردد بود. وزنیاک در این‌باره می‌گوید:

مجبور بودم به همه توضیح بدهم از اینکه یک مهندس در اچ‌پی هستم خوشحال هستم و به هیچ وجه قصد ندارم زندگی خود را در معرض ریسک با سرمایه‌های کلان قرار دهم.

در سوی دیگر اما، جابز کاملا برعکس می‌اندیشید. پس از اینکه وزنیاک از ترک اچ‌پی و فعالیت تمام وقت در اپل منصرف شد، جابز با خویشاوندان و دوستان وزنیاک تماس گرفت و به آن‌ها گفت که با او صحبت کنند تا اینکه وی سرانجام راضی به ترک اچ‌پی شد.

وزنیاک که در آن سال‌ها صاحب ۳۴ درصد سهام اپل بود و آن را در ازای ۸۰۰ دلار فروخت، در ادامه اضافه می‌کند:

من تنها شخصی هستم که از زمان آغاز فعالیت اپل تا به‌کنون، به‌صورت هفتگی از این شرکت حقوق دریافت می‌کنم. پس از کسر مالیات و سایر کسورات، هفته‌ای ۵۰ دلار به حساب بانکی من واریز می‌شود. مبلغ ناچیزی که بیشتر به نشانه‌ی وفاداری محسوب می‌شود. چیزی مهم‌تر از وفاداری در زندگی من وجود ندارد. من هنوز کارمند اپل هستم و قرار نیست کسی مرا اخراج کند. من هنوز احساسات عمیقی به اپل دارم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات