مرگ بیش از ۲۵۹ نفر هنگام تلاش برای ثبت سلفی در طول ۷ سال

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارشات اخیر نشان می‌دهند که از سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از ۲۵۹ نفر در سراسر دنیا به‌هنگام تلاش برای ثبت تصاویر سلفی، جان خود را از دست داده‌اند.
تبلیغات

مدت‌ها است که محققان و کارشناسان از خطراتِ ثبت تصاویر سلفی خبر می‌دهند و طبق یک گزارش، این‌روزها مرگ بر اثر سلفی از مرگ بر اثر حمله‌ی کوسه‌ها قربانی بیشتری می‌گیرد.

تحقیقِ تازه‌ای که اخیراً منتشر شده، نشان می‌دهد طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، حداقل ۲۵۹ نفر به‌هنگام تلاش برای ثبت تصاویر سلفی با گوشی هوشمند خود، جان‌شان را از دست داده‌اند.

محققان دانشگاه All India Institutes of Medical Sciences در دهلی نو، اخیرا بررسی جامعی روی گزارشات خبری انگلیسی‌زبان با محوریت مرگ‌های مربوط به سلفی بین ماه‌های اکتبر ۲۰۱۱ تا نوامبر ۲۰۱۷ انجام داده‌اند. نتیجه‌ی بررسی دقیق آن‌ها نشان داد که در بازه‌ی زمانی یادشده، ۲۵۹ مرگ در ۱۳۷ حادثه‌ی مختلف در سراسر دنیا گزارش شده است.

محققان یادشده که مرگ در اثر سلفی را Selficide یا «سلفی‌کشی» (ترکیب دو واژه‌ی Suicide و Selfie) می‌نامند، مدعی شده‌اند که ۷۲.۵ درصد از جان‌باختگان این حوادث، مرد و ۲۷.۵ درصد باقی‌مانده، زن هستند. میانگین سن آن‌ها ۲۲.۹۴ سال است و ۵۰ درصد از قربانیان بین ۲۰ تا ۲۹ سال سن و ۳۶ درصد از آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۹ سال سن داشته‌اند.

سلفی‌های تماشایی آلن دیکسون، دکتر دولیتل واقعی

آمار تلفات / بازه‌ی سنی

۱۰ تا ۱۹ سال

۲۰ تا ۲۹ سال

۳۰ تا ۳۹ سال

۴۰ تا ۴۹ سال

۵۰ تا ۵۹ سال

۶۰ تا ۶۹ سال

شمار تلفات

۷۶ نفر

۱۰۶ نفر

۲۰ نفر

۴ نفر

۲ نفر

۳ نفر

شمار حوادث

۵۲ حادثه

۶۲ حادثه

۱۴ حادثه

۳ حادثه

۲ حادثه

۳ حادثه

جدول شمار قربانیان ناشی از ثبت تصاویر سلفی به‌تفکیک سن

بر اساس نتایج، انجام رفتارهای پرخطر در مردان تا سه‌برابر تلفات بیشتری را نسبت به رفتارهای بی‌خطر به‌همراه داشته است. از آن طرف در زنان، تلفات ناشی از رفتارهای بی‌خطر اندکی بیشتر از رفتارهای پرخطر بوده است:

جنسیت / نوع رفتار

خطرناک

بی‌خطر

مرد

۱۱۵ نفر

۳۸ نفر

زن

۲۷ نفر

۳۱ نفر

جدول شمار قربانیان ناشی از رفتارهای پرخطر و بی‌خطر به‌تفکیک جنسیت

غرق‌شدن، تصادف و سقوط از ارتفاع، به‌ترتیب اصلی‌ترین دلایل مرگ قربانیان ناشی از ثبت تصاویر Selfie بوده‌اند:

سلفی

علت مرگ بر اثر سلفی

شمار قربانیان

شمار حوادث

غرق‌شدن

۷۰ نفر

۳۲ حادثه

تصادف

۵۱ نفر

۲۸ حادثه

سقوط از ارتفاع

۴۸ نفر

۴۱ حادثه

گرفتار شدن در آتش

۴۸ نفر

۱ حادثه

برق‌گرفتگی

۱۶ نفر

۱۳ حادثه

سلاح گرم

۱۱ نفر

۱۱ حادثه

حیوانات وحشی

۸ نفر

۷ حادثه

موارد دیگر

۷ نفر

۴ حادثه

مجموع

۲۵۹ نفر

۱۳۷ حادثه

در قسمت نهایی این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه All India Institutes of Medical Sciences ادامه داده‌اند که دولت‌ها موظفند به‌منظور کاهش آمار مرگ‌و‌میر ناشی از سلفی، در برخی مناطق تفریحی خطرناک (نظیر مکان‌های آب‌گیر یا مناطق مرتفع)، تابلوهای ویژه‌ای را تحت عنوان «نامناسب برای ثبت سلفی» قرار دهند.

طبق ادعای آن‌ها، هم‌اکنون چنین تابلوهایی در ۱۶ مکان پرخطر شهر بمبئی (در کشور هند) قرار داده شده‌اند؛ سران دولت اندونری نیز در حال آماده‌کردن یک‌سری مناطق امن برای توریست‌های داخلی و خارجی به‌منظور ثبت سلفی هستند. در کشور روسیه، شاهد تابلوهای مختلفی در سطح شهرها هستیم که روی آن‌ها متونی با مضمون عدم ثبت تصاویر سلفی در مناطق پرخطر، نوشته شده است.

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ آیا شما نیز جزو کسانی هستید که علاقه‌ی زیادی به ثبت تصاویر سلفی دارند؟ نظرات خود را با زومیت و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات