۶ تکنولوژی که از حیوانات در خطر انقراض در برابر شکارچیان محافظت می‌کند

دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
مطالعه 6 دقیقه
حتماً تا به حال خبرهای مربوط به شکار غیر قانونی حیوانات در خطر انقراض در رسانه‌ها را خوانده‌اید. حیوانات بیگناهی که برای عاج، شاخ یا پوست خود شکار می‌شوند. در میان تلاش‌های صورت گرفته برای حفظ جان این موجودات دوست داشتنی، استفاده از تکنولوژی یکی از موثرترین اقدامات بوده است. با زومیت همراه باشید تا با ۶ مورد از این تکنولوژی‌ها آشنا شویم.
تبلیغات

بیشتر راه حل‌های ارائه شده برای محافظت از حیات وحش روی ردیابی حرکت حیوانات و دفع خطرهای احتمالی تمرکز دارند. اما حامیان بی‌باک حیاط وحش به این میزان راضی نبوده و با استفاده از روش‌های مختلف، از پرینت ۳ بعدی گرفته تا رنگ صورتی سمی، برای دفع شکارچیان استفاده می‌کنند.

در ادامه با ۶ تکنولوژی که می‌توانند از این موجودات باشکوه محافظت کنند آشنا خواهیم شد.

استفاده از پهپاد

1 wwf drone 1 9cb92

هواپیماهای بدون سرنشین در حال تبدیل شدن به یک فناوری مفید برای طیف وسیعی از مقاصد هستند و حفاظت از حیات وحش در برابر شکارچیان هم یکی از آن‌ها است. صندوق جهانی حفاظت از حیوانات (WWF) پروژه‌ی "تکنولوژی جرایم حیات وحش" را به پیش می‌برد. این پروژه با استفاده از پهپادها به ردیابی مسیر حرکت شکارچیانی می‌پردازد که معمولاً بعد از غروب خورشید و با استفاده از دوربین دید در شب و دیگر تجهیزات با تکنولوژی بالا به شکار می‌پردازند.

این پروژه در سال ۲۰۱۳ با دو پهپاد کار خود را آغاز کرد. تا پایان سال ۲۰۱۵ هم قرار بود چهار جفت پهپاد در آسمان منطقه در حال پرواز باشند. جالب است بدانید کمک ۵ میلیون دلاری از سوی گوگل بودجه‌ی برنامه را تامین می‌کند. این بودجه در حال حاضر به رنجرهای پارک ملی اتوشا در نامبیا کمک می‌کند تا رد شکارچیان فیل، زرافه و کرگدن را در این مناطق محافظت شده گرفته و با آن‌ها برخورد کنند.

گوشی‌های بازیافتی

2 rainforest connection listening device 1 53592

شرکت ارتباطات جنگل‌های بارانی (RFCx) از تلفن‌های بازیافتی برای ساخت سیستمی استفاده می‌کند که می‌تواند با دو مشکل عمده‌ی محیط زیستی مبارزه ‌کند؛ شکار غیر قانونی و جنگل زدایی. شرکت سرمایه‌گذاری که سرمایه خود را از طریق کیک‌استارتر جمع کرده و در کالیفرنیا مستقر است، تلفن‌های بلا استفاده را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به آرایه‌ی هوشمندی از سنسورها که قادر به تشخیص فعالیت‌های غیر قانونی است تبدیل می‌کند. RFCx با اتصال تلفن‌ها به پنل‌های خورشیدی آن‌ها را به "دستگاه‌های شنوایی" تبدیل می‌کند. این دستگاه‌ها در مناطقی که احتمال فعالیت‌های غیر قانونی در آن می‌رود نصب می‌شوند. صدای اره برقی و شلیک گلوله به راحتی در میان سکوت جنگل‌های انبوه استوایی آفریقا قابل تشخیص است.

دوربین‌های نصب شده روی شاخ کرگدن

3 project rapid horn camera 1 7c900

روش جدید متوقف کردن شکارچیان کمی عجیب است. پروژه‌ی رپید (RAPID) در داخل شاخ کرگدن‌های محافظت شده دوربین جاسازی می‌کند. دستگاه هوشمند ضد شکارچی که روی کرگدن‌ها نصب می‌شود شامل دوربین، ردیاب GPS و سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب است. ردگیری مکان و وضع سلامت حیوانات محافظت شده، برای کسانی که با ۹۰۰۰ درصد افزایش شکار کرگدن از سال ۲۰۰۷ می‌جنگند، قطعاً یک موهبت محسوب می‌شود. فیلم ضبط شده توسط دوربین می‌تواند برای پیگرد قانونی شکارچیان مورد استفاده قرار بگیرد. متاسفانه دستگاه رپید نمی‌تواند جان کرگدنی که دستگاه بر روی آن نصب شده است را نجات دهد، اما با کمک به دستگیری و مجازات شکارچیان می‌توان مطمئن بود که مرگ حیوان بی ارزش نبوده است.

پرینت سه بعدی شاخ کرگدن

4 synthetic 3d printed rhino horn pembient 1 24380

کرگدن‌ها هدف باارزشی برای شکارچیان به شمار می‌روند؛ بطوریکه صدها راس از آن‌ها سالانه به صورت غیر قانونی شکار می‌شوند. اقدامات حفاظتی این گونه را از آستانه‌ی انقراض نجات داده است، اما جنگ بر علیه شکار و تجارت غیر مجاز همچنان ادامه دارد. آیا شاخ مصنوعی که با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی تولید شده است می‌تواند جوابی برای مشکل باشد؟ یک شرکت زیست فناوری مستقر در سانفرانسیسکو امیدوار است بتواند با تولید انبوه و سپس اشباع بازار توسط شاخ‌های مصنوعی که با نمونه‌ی واقعی تقریباً یکسان هستند، شکارچیان را از رفتن به دنبال کرگدن‌ها منصرف کند.

محافظت با رنگ صورتی سمی

5 rhino horn dye 1 916ee

رنجرهای منطقه‌ی محافظت شده‌ی سابی سند در آفریقای جنوبی از راه حل مبتکرانه‌ی دیگری برای حل مشکل شکار غیر قانونی کرگدن استفاده می‌کنند. طی چند سال گذشته نگهبانان سابی سند نوعی رنگ صورتی را به شاخ کرگدن‌ها تزریق می‌کنند که برای انسان‌ها سمی و برای کرگدن‌ها بی‌خطر است. علت اصلی شکار کرگدن‌ها به دست آوردن شاخ این حیوان است. پودر شاخ کرگدن برای مقاصد سنتی یا مذهبی مصرف می‌شود و در جنوب شرقی آسیا از آن برای مصارف پزشکی نیز استفاده می‌شود. مصرف پودر شاخ‌های سمی شده توسط رنگ، موجب بروز حالت تهوع و اسهال می‌شود. آن‌ها همچنین پودر شاخ را به انگل‌هایی آلوده می‌کنند که توسط اسکنرهای فرودگاه قابل ردیابی بوده و به دستگیری قاچاقچیان بازار سیاه کمک می‌کند. حامیان حیاط وحش امیدوارند که ابتلا به بیماری بر اثر مصرف پودر شاخ کرگدن باعث شود که این محصول تقاضای کمتری داشته باشد.

سنسورها و ماهواره‌های ضد شکار

6 anti poaching sensor 1 0c327

برای مبارزه با شکار غیر قانونی حتی فناوری ماهواره‌ای هم نادیده گرفته نشده است. پروژه‌ای در کنیا با استفاده از ماهواره‌ها و دوربین‌های تشخیص حرکت، ساوانا را از هرکجای دنیا تحت نظر می‌گیرد. جامعه‌ی جانورشناسی لندن با همکاری سرویس حیات وحش کنیا از تنها سیستم تجاری با چنین قابلیتی، یعنی شرکت ارتباطات ماهواره‌ای ایریدیوم، استفاده می‌کند. با این کار محققان می‌توانند حیات وحش را از طریق یک اپ موبایل تحت نظر بگیرند. علاوه بر ۳۰ بار عکس برداری در طول روز و ضبط تصویر به محض اینکه حرکتی تشخیص داده شود، این سنسورها نسبت به ارتعاشات و صداهایی مانند شلیک گلوله هم حساس هستند و با خبر کردن رنجرها باعث می‌شوند آن‌ها در اسرع وقت خود را به محل برسانند. این پروژه دو هدف دارد: توقف شکارچیان و افزایش آگاهی عمومی با جمع‌آوری اطلاعات. اگر حمایت عمومی نبود، بسیاری از این حیوانات در معرض خطر تا به حال برای همیشه منقرض شده بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات