استراتژی سرویس‌های ابری و ویندوز 10 مایکروسافت بالاخره در حال نتیجه دادن است

یک‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از اینکه استیو بالمر سکان هدایت مایکروسافت را به ساتیا نادلا سپرد، شاهد تغییرات گسترده‌ای در غول دنیای فناوری بودیم. حالا به نظر می‌رسد که این تغییرات گسترده‌ی استراتژیک بالاخره دارند نتایج خودشان را نشان می‌دهند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مایکروسافت بالاخره دارد از اشتباهاتش درس می‌گیرد. این یکی از مهمترین نکاتی است که از آخرین گزارش مالی مایکروسافت می‌توان دریافت. اعداد گزارش شده نشان از عملکرد خوب شرکت در فصل تعطیلات دارند.

چیزی که از این گزارش مالی می‌توان متوجه شد این است که مایکروسافت می‌داند چگونه کسب و کار خود را تقویت کرده و با محصولات و سرویس‌های موفق خود نقاط ضعفش را بپوشاند. جدای از بازار در حال افول رایانه‌های شخصی، کاهش ۴۹ درصدی درآمد ویندوزفون و مشخص نبودن آمار دقیق فروش کنسول ایکس‌باکس وان، تحلیلگران و ناظران از نتایج به دست آمده توسط این شرکت به هیجان آمده‌اند.

اما دلیل این هیجان چیست؟ پاسخ این سوال در ابرها است!

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، طی اعلام گزارش مالی به سرمایه‌گذاران گفت که این شرکت ظرف ۱۲ ماه گذشته مشتری‌های سرویس‌های ابری خود را تقریباً ۲ برابر کرده و دستاوردهای بزرگی در کسب و کار آژور (رقیب خدمات وب آمازون) خود کسب کرده است. درآمد آژور ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

نادلا می‌گوید:

"تجارت ابری ما با گذر از ۹.۴ میلیارد دلار، ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و تقریباً در اواسط راه هدف ۲۰ میلیارد دلاری‌مان هستیم."

پاتریک مورهد، رئیس و تحلیل‌گر اصلی موسسه‌ی آماری و استراتژی مور می‌گوید:

"برای من جالب است که مایکروسافت با آژور چطور در حال بلعیدن سهم آمازون از خدمات ابری است. تا جایی که به تجارت‌های بزرگ مربوط می‌شود، رقابت در این زمینه کاملاً دوقطبی شده است."

سرمایه‌گذاران وقتی می‌بینند بخش تجاری یک کسب و کار بزرگ اینگونه رشد می‌کند، بسیار خوشحال می‌شوند. آن‌ها همچنین گزارش‌های مربوط به ویندوز را هم امیدوار کننده می‌دانند. نادلا گزارش داده است که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند. او همچنین در ادامه می‌گوید:

"سرعت مهاجرت به ویندوز ۱۰ تقریباً ۱۴۰ درصد سریع‌تر از ویندوز ۷ است."

حتی با وجود افول تجارت رایانه‌های شخصی، مایکروسافت توانسته است عوارض ناشی از آن را تا حدودی کنترل کند. فروش ویندوز به سازندگان کامپیوتر‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ حدود ۱۳ درصد افت داشت؛ در حالی که طبق آخرین گزارش مالی مایکروسافت این میزان افت در اواخر سال ۲۰۱۵ به تنها ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

تیم باجاریان، رئیس موسسه‌ی استراتژی‌های خلاق، که چندین سال است فعالیت‌های مایکروسافت را زیر نظر دارد می‌گوید:

"ویندوز ۱۰ محصول مهمی است و باعث می‌شود فروش کامپیوتر‌های شخصی امسال تنها ۲ تا ۳ درصد افت داشته باشد؛ در حالی که این افت در سال گذشته ۱۰ درصد بود. این خبر خوبی برای مایکروسافت و شرکای آن است."

سرفیس همچنان می‌تازد

قمار مایکروسافت بر روی بازار تبلت هم دارد جواب می‌دهد. بخش سرفیس افزایش ۲۹ درصدی درآمد را تجربه کرده است که به گفته‌ی شرکت، دلیل آن عرضه‌ی سرفیس پرو ۴ و سرفیس بوک است. نادلا در این رابطه می‌گوید:

"با فروش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار، این بهترین سه ماهه‌ی تجاری در بخش سرفیس بوده است."

باجاریان هم می‌گوید:

"مایکروسافت با برند سرفیس در حال کسب مقبولیت روزافزون است و به نظر من آنها در تجارت سخت‌افزار باقی خواهند ماند تا بتوانند در پلتفرم ویندوز نوآوری داشته باشند."

روی دیگر سکه

ویندوزفون با کاهش ۴۹ درصدی درآمد به سقوط خود ادامه می‌دهد؛ اما اخبار مربوط به سقوط ویندوزفون آنقدر قدیمی و تکراری شده‌اند که در طول اعلام گزارش مالی، هیچ تحلیل‌گری در مورد آن سوالی نپرسید.

بنا به گزارش‌ها مایکروسافت قرار است تجارت تلفن‌های هوشمند خود را با تغییر برند، زیر پرچم "سرفیس" که از محبوبیت بالایی برخوردار است در بیاورد؛ حرکتی که به باور برخی ممکن است بتواند تجارت تلفن‌های هوشمند مایکروسافت را احیا کند.

مورهد می‌گوید:

"ما هنوز ندیده‌ایم که تیم سرفیس چه چیز در آستین دارد؛ اما به عقیده‌ی من هر چه باشد از تمامی ویندوزفون‌هایی که تا به حال دیده‌ایم بهتر خواهد بود. مایکروسافت فرصت کمی برای جبران اشتباهات بخش موبایل خود دارد. چندبار طول می‌کشد تا با آزمون و خطا یک محصول خوب روانه‌ی بازار کرد؟ سرفیس تا نسل ۳ موفقیت چندانی کسب نکرده بود. سرفیس فون سه نسل فرصت ندارد. آن‌ها باید از همان اول محصول خوبی ارائه دهند."

مایکروسافت همچنین کماکان به موفقیت در فروش اشتراک آفیس ادامه می‌دهد. هم اکنون ۲۰ میلیون نفر مشترک آفیس هستند. جالب‌تر از آن استراتژی موثر چند پلتفرمی مایکروسافت است.

نادلا می‌گوید:

"بر روی iOS و اندروید، اسکایپ بیش از ۹۰۰ میلیون بار دانلود شده است و اپلیکیشن‌های آفیس از مرز ۳۴۰ میلیون دانلود عبور کرده‌اند. همچنین ۳۰ میلیون دستگاه مبتنی بر اندروید و iOS از اوت‌لوک استفاده می‌کنند."

چیزهایی که اهمیت ندارند

مایکروسافت اعلام کرد که تعداد مشترکان فعال سرویس ایکس‌باکس لایو به رکورد ۴۸ میلیون نفر رسیده‌است؛ اما آماری از تعداد واحد‌های فروخته شده‌ی کنسول ایکس‌باکس وان اعلام نکرد. هرچند چندی پیش با توجه به آمار مرتبط با دستگاه‌هایی که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند، مشخص شد که حدود ۱۸ میلیون ایکس‌باکس وان فعال وجود دارد و در گزارشی جدید EA Games تخمین زده است که بیش از ۱۹ میلیون ایکس‌باکس وان فروش رفته باشد.

در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد که ۶.۶ میلیون ایکس‌باکس فروخته است و در ماه اکتبر نیز آمار فروش ایکس‌باکس از پلی استیشن پیشی گرفت. در گزارش مالی امسال ایمی هود، مدیر مالی مایکروسافت، خبر از کاهش درآمد بخش فروش سخت‌افزار اکس‌باکس داد؛ اما آن را به دلیل کاهش فروش اکس‌باکس ۳۶۰ دانست.

در مجموع بخش سرگرمی و دستگاه‌های مایکروسافت (entertainment and devices division) که بخش ایکس‌باکس هم زیرمجموعه‌ی آن است، پس از بخش سرویس‌های آنلاین، کوچکترین تجارت مایکروسافت به حساب می‌آید و به هیچ وجه از لحاظ اهمیت برای مایکروسافت و سرمایه‌گذاران با بخش‌هایی چون آفیس و ویندوز قابل مقایسه نیست. برای همین است که طی مراسم اعلام گزارش مالی، هیچ کس درباره‌ی ایکس‌باکس سوالی نپرسید.

نظر شما درباره‌ی مایکروسافت جدید و در حال تغییر چیست؟ آیا این غول دنیای فناوری در جهت درستی گام بر می‌دارد و آینده‌ی روشنی خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات