خوکچه خزه‌ای پس از یک دوره ۳۰ ساله انجماد، به حیات بازگردانده شد

سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
یک خوکچه‌ی خزه‌ای که به مدت ۳۰ سال به صورت یخ زده باقی مانده بود توسط پژوهشگران به حیات بازگردانده شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به تازگی پژوهشگران ژاپنی موفق به زنده کردن یک خوکچه‌ی خزه‌ای شده‌اند که به مدت ۳۰ سال به صورت یخ زده باقی مانده بود. این خوکچه پس از بازگشت به حیات، ۱۴ نوزاد نیز به دنیا آورد. گفتنی است که در گذشته نیز خوکچه‌ی خزه‌ای دیگری هم که به مدت ۹ سال به صورت یخ زده بود، به حیات بازگردانده شده بود.

پژوهشگران همچنین موفق به خارج ساختن تخمی که از سال ۱۹۸۳ میلادی درون بدن این خوکچه باقی مانده بود، شده‌اند. پس از گذشت ۶ روز، نوزادی از این تخم حاصل شد. لازم به ذکر است که خود این نوزاد نیز پس از گذشت مدتی موفق به تولید مثل شده است.

تنها پس از گذشت چند ماه از مباحثه‌ی دانشمندان در خصوص نفوذ میزان بی‌سابقه‌ای از DNA خارجی به داخل ژنوم خوکچه‌ی خزه‌ای و کشف این موضوع که این جانداران پس از خشک شدن آب بدنشان به بایوگلس تبدیل می‌شوند، گروهی از پژوهشگران سازمان ملی تحقیقات قطبی در ژاپن موفق به بازگرداندن یک خوکچه‌ی خزه‌ای قطبی یخ زده به حیات شده‌اند.

در این مرحله نباید چندان از امکان بازگشت به حیات خوکچه‌ی خزه‌ای از حالت انجماد شگفت زده شد، چرا که این جانداران در گذشته نیز موفق به زنده ماندن در شرایطی همچون خشک شدن ۱۰۰ درصدی آب بدن، دماهای انجماد و جوش، تشعشعات شدید یونیزاسیون و محیط خلاء در فضا، شده‌اند. اما این حقیقت که آن‌ها پس از گذشت ۳۰ سال از انجمادشان هنوز هم قادر به تولید مثل هستند، حتی با در نظر گرفتن جان‌سخت بودن آن‌ها، بسیار شگفت‌انگیز است.

این خوکچه به همراه یک خوکچه‌ی بالغ دیگر و یک تخم در سال ۱۹۸۳ و در زمان جمع‌آوری خزه توسط محققین به ایستگاه شوا در قطب جنوب منتقل شد و از آن زمان تا کنون به مدت ۳۰ سال و ۶ ماه در دمای ۲۰- درجه‌ی سلسیوس نگه‌داری می‌شدند.

این خوکچه‌ها در اثر انجماد، تحت اثر فرآیندی به نام کریپتوبایوسیس قرار گرفتند. به موجب این فرآیند کلیه‌ی فعالیت‌های متابولیک این جانداران از جمله تولید مثل، رشد و ترمیم به طور کامل متوقف می‌شود. کریپتوبایوسیس توسط چند گونه‌ی خاص از موجودات برای مقابله با شرایط سخت محیطی مانند دمای انجماد و کمبود اکسیژن به کار گرفته می‌شود.

در مارس سال ۲۰۱۲ محققین تصمیم گرفتند تا این جانداران را از حالت انجماد خارج کنند، در این فرآیند هر دو خوکچه با اسم‌های رمز SB-1 و SB-2 (مخفف عبارت Sleeping Beauty یا زیبای خفته) بلافاصله پس از تکمیل فرآیند یخ‌زدایی شروع به حرکت کردند اما SB-2 به دلیل تغذیه‌ی ناکافی، پس از مدت کوتاهی جان خود را از دست داد. با این حال SB-1 نه تنها پس از گذشت یک هفته به طور کامل به حالت عادی خود بازگشت، بلکه قادر به گذاشتن ۱۹ تخم نیز شد که ۱۴ عدد از آن‌ها تبدیل به نوزادان سالمی شدند. اما تخم منجمد شده با اسم رمز SB-3 نیز پس از فرآیند یخ‌زدایی تبدیل به نوزادی سالم شد که پس از مدتی قادر به تخم‌گذاری شده و ۱۵ نوزاد سالم را به دنیا آورد.

اگرچه بازگشت به حیات SB-1 و SB-3 دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، اما رکورد طولانی‌ترین مدت انجماد و بازگشت به حیات پس از این دوره، مربوط به جاندار دیگری است. کرم لوله‌ای گیاه انگل با نام علمی Tylenchus Polyhypnus پس از گذشت ۳۹ سال از حالت انجماد نجات یافته است. دومین مورد نیز کرم لوله‌ای دیگری موسو به Anguina Tritici است که پس از گذشت ۳۲ سال به حیات بازگشته است.

چالش بعدی دانشمندان پی بردن به عواملی است که در طی آن ۶ یا ۷ روز در بدن SB-1 و SB-3 رخ داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات