۱۴ بهمن: اولین فرود بدون خسارت روی سطح کره ماه

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۵۲ سال پیش در چنین روزی، فضاپیمای لونا ۹ اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار روی سطح کره‌ی ماه فرود آمد.
تبلیغات

۵۲ سال پیش در چنین روزی (سوم فوریه‌ی سال ۱۹۶۶)، فضاپیمای Luna 9 متعلق به سازمان فضایی اتحاد جماهیر شوروی با موفقیت روی سطح کره‌ی ماه نشست. لونا ۹ به‌عنوان اولین فضاپیمای تاریخ شناخته می‌شود که موفق شد فرودی بدون خسارت (Soft Landing) روی سطح کره‌ی ماه داشته باشد.

فضاپیمای لونا ۹ یک فضاپیمای بدون سرنشین بود که با استفاده از کنترل از راه دور و به کمک نیروی محرکه‌ی موشک به فضا فرستاده شد. این فضاپیما اولین محصول ساخته‌ی دست بشر بود که بدون خسارت روی سطح کره‌ای به جز کره‌ی زمین فرود می‌آمد. لونا ۹ اولین تصاویر را از سطح ماه به زمین مخابره کرد. ۴ ماه پس از پرواز لونا ۹، آمریکایی‌ها نیز فضاپیمای سافت‌لندر خود با نام Surveyor 1 را به سطح کره‌ی ماه فرستاند.

از نکات جالب سفر لونا ۹ این بود که ستاره‌شناسان پیش از آن تصور می‌کردند سطح ماه با لایه‌ای ضخیم از خاک نرم پوشانده شده است و هر جسم خارجی در صورت فرود روی این کره، به عمق این لایه نفوذ خواهد کرد. فرود موفق لونا ۹ و تصاویری که توسط آن ارسال شد نشان داد که سطح این کره سخت است و خبری از لایه‌ی خاکی نیست.

ایلن کالینز

از دیگر اتفاقات مهم این روز در تاریخ دنیای فناوری می‌توان به سفر اولین فضانورد زن تاریخ اشاره کرد. در سوم فوریه‌ی سال ۱۹۹۵، ایلن کالینز به‌عنوان اولین زن تاریخ، وظیفه‌ی هدایت و مدیریت تیم پروازی مأموریت STS-63 را بر عهده گرفت. این پروژه به‌صورت مشترک میان آمریکا و روسیه انجام گرفت و فضاپیمای آن از ایستگاه فضایی کندی پرتاب شد.

ایلن کالینز متولد ۱۹ فوریه‌ی سال ۱۹۵۶ در منطقه‌ی المیرا در نیویورک است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد تحقیق عملیات از دانشگاه استنفورد و همچنین سیستم‌های فضایی از دانشگاه وبستر است. کالینز ابتدا به‌عنوان خلبان در نیروی هوایی آمریکا تعلیم دید و مدتی نیز به‌عنوان مربی در آنجا مشغول به کار بود. او در سال ۱۹۹۰ برای شرکت در دوره‌های فضانوردی انتخاب شد. این سرهنگ نیروی هوایی ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۶ از شغل فضانوردی استعفا داد تا به علایق شخصی‌اش از جمله عضویت در هیئت مدیره‌ی USAA (شرکت خدمات مالی بازنشستگان) رسیدگی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات