۲۲ دی: جف بزوس و بوئینگ 747

جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۵۳ سال پیش در چنین روزی، جف بزوس، مؤسس بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان یعنی آمازون، دیده به جهان گشود.
تبلیغات

۵۳ سال پیش در چنین روزی (۱۲ ژانویه‌ی سال ۱۹۶۴)، جف بزوس در آلبوکرکی نیومکزیکو متولد شد. جف بزوس در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان است. او مؤسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت آمازون است.

جف بزوس در سال ۱۹۶۴ با نام کامل جفری پرستون جورجنسن متولد شد. نام خانوادگی بزوس، از همسر دوم مادر او یعنی مایک بزوس گرفته شده است. جف از سنین کودکی علاقه‌ی زیادی به دنیای الکترونیک داشت. پس از نقل مکان به میامی، او در دبیرستان پالمتو مشغول به تحصیل شد. سپس برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه پرینستون رفت و در سال ۱۹۸۶ با مدرک کارشناسی مهندسی برق و علوم کامپیوتر از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

بزوس پس از فارغ‌التحصیلی، در شغل‌های کامپیوتری متعددی در وال استریت مشغول به کار شد. در سال ۱۹۹۴، او وب‌سایت آمازون را تأسیس کرد. والدین او جزو اولین سرمایه‌گذاران این سرویس بودند و ۳۰۰ هزار دلار از ذخیره‌ی بازنشستگی خود را صرف آن کردند.

جف بزوس علاوه بر آمازون صاحب شرکت‌ فضایی بلو اوریجین و روزنامه‌ی واشنگتن پست نیز هست. او در حال حاضر با ۱۰۵.۱ میلیارد دلار دارایی، بالاتر از بیل گیتس به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری، می‌توان به اولین پرواز جامبو جت بوئینگ 747 اشاره کرد. این هواپیما برای اولین بار در ۱۲ ژانویه‌ی سال ۱۹۷۰ به پرواز درآمد. بوئینگ 747 اولین هواپیمای عریض جهان بود که دو راهرو در میان صندلی‌های مسافران آن تعبیه شد. علاوه بر آن در این هواپیما برای اولین بار از موتور توربوفن استفاده شد. موتور توربوفن، برای سرعت‌های متوسط مناسب است و امروزه در اکثر هواپیماهای مسافربری جت استفاده می‌شود.

انتخاب عدد ۹۱۱ به‌عنوان شماره‌ی تماس‌های اورژانسی در آمریکا نیز در این روز و در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاده است. این تصمیم توسط شرکت AT&T که در آن روز بزرگترین سرویس‌دهنده‌ی تلفن آمریکا بود، گرفته شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات