۲ دی، اولین پرواز بدون سوخت گیری به دور زمین

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۱ سال پیش در چنین روزی، اولین پرواز کامل بدون سوخت‌گیری به دور کره‌ی زمین انجام شد. نام هواپیمای این پرواز، Voyager بود.
تبلیغات

۳۱ سال پیش در چنین روزی، هواپیمکای روتان وویاجر که توسط دیک روتان و جینا ییگر پرواز می‌کرد، پرواز خود به دور کره‌ی زمین را به سلامت به پایان رساند. این پرواز، اولین تجربه‌ی بشر برای دور زدن کره‌ی زمین بدون سوخت‌گیری هوایی یا زمینی بود.

پرواز روتان وویاجر از مرکز هوایی ادواردز در بیابان موجاوه شروع شد. شروع پرواز، ۱۴ دسامبر سال ۱۹۸۶ بود. این پرواز شجاعانه، ۹ روز و سه دقیقه و ۴۴ ثانیه به طول انجامید. سرانجام در ۲۳ دسامبر سال ۱۹۸۶، هواپیمیایی وویاجر مدل ۷۶ یا همان روتان وویاجر، در فرودگاهی که از آن پرواز کرده بود به زمین نشست. این پرواز رکورد طولانی‌ترین پرواز را با مسیر ۴۰۲۱۲ کیلومتری خود شکست. ارتفاع متوسط پرواز وویاجر نیز حدود ۱۱ هزار پا یا ۳۳۵۰ متر بوده است.

هواپیمای وویاجر از فیبرگلاس، فیبر کربن و کولار ساخته شده بود. این هواپیما در زمان ساخت وزنی حدود ۴ تن داشت و به خاطر سوخت زیاد مورد نیاز برای پرواز تاریخی، طراحی آئرودینامیکی خاصی برای آن در نظر گرفته شده بود. این هواپیما در حال حاضر در موزه‌ی ملی هوافضای آمریکا در واشنگتن نگهداری می‌شود.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای علم و فناوری در این روز می‌توان به اولین پرواز فضایی به دور کره‌ی ماه اشاره کرد. در سال ۱۹۸۶، فضاپیمای آپولو 8 که سه فضانورد را به همراه داشت، توانست ۱۰ بار به دور کره‌ی ماه بگردد و این فضانوردان اولین افرادی بودند که سطح پشتی کره‌ی ماه را مشاهده کردند. پس از بازگشت به زمین، فضانوردان این پرواز یعنی فرانک بورمن، جیمز ای.لول و ویلیام اندرز یک برنامه‌‌ی تلویزیونی را در مراسم کریسمس اجرا کردند که به پربازدیدترین برنامه‌ی تاریخ تا آن زمان تبدیل شد.

در ۲۳ دسامبر سال ۱۹۴۷ نیز اتفاقی به‌یادماندنی در تاریخ الکترونیک رخ داد. در این روز،‌ والتر باتین و جان باردین، اختراع جدید خود یعنی ترانزیستور را در آزمایشگاه‌های معروف بل به نمایش گذاشتند. اختراعی که بعدا انقلابی بزرگ در صنایع الکترونیک به وجود آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات