۲۸ آذر: آغاز فروش کامپیوتر Altair 8800

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۳ سال پیش در چنین روزی، کامپیوتری به بازار عرضه شد که الهام‌بخش بزرگانی همچون بیل گیتس و استیو جابز برای ساخت کامپیوتر شخصی بود.
تبلیغات

۴۳ سال پیش در چنین روزی (۱۹ دسامبر سال ۱۹۷۴)، شرکت MITS فروش کیت ریزپردازنده‌ی تولیدی خود به نام Altair 8800 را شروع کرد. این کامپیوتر هیچ شباهتی به کامپیوترهای امروزی نداشت و تنها از دکمه برای ورودی و چراغ‌های ال‌ای‌دی برای خروجی استفاده می‌کرد. با این وجود، التیر ۸۸۰۰ را می‌توان پدر کامپیوترهای شخصی نامید.

التیر ۸۸۰۰ یکی از مهم‌ترین تولیدات تاریخ دنیای کامپیوتر است. این دستگاه الهام‌بخش نسلی از کارآفرینان بود که صنعت کامپیوترهای شخصی را ایجاد کردند. پس از آنکه مقاله‌ی معرفی این کامپیوتر در شماره‌ی ژانویه‌ی ۱۹۷۵ مجله‌ی پاپیولار الکترونیکس چاپ شد، شرکت MITS با سیل عظیمی از سفارشات خرید روبه‌رو شد. این شرکت انتظار داشت تنها ۸۰۰ عدد از این دستگاه را به فروش برساند و این در حالی بود که تا آگوست سال ۱۹۷۵، بیش از پنج هزار کامپیوتر به فروش رفت.

یکی از خریداران مشهور التیر ۸۸۰۰، بیل گیتس بود که به همراه شریکش پل آلن، یک دستگاه از این کامپیوتر را خریداری و شروع به برنامه‌نویسی برای آن کردند. آن‌ها از پتانسل این دستگاه برای تبدیل شدن به کامپیوتر شخصی و خانگی هیجان‌زده بودند. این دو کارآفرین پیشگام برای بهبود استفاده از این کامپیوتر، زبان بیسیک را برای آن توسعه دادند. این زبان اولین محصول نرم‌افزاری آن‌ها بود که پایه‌های تأسیس مایکروسافت را بنا کرد.

تیم دیگری که به این دستگاه علاقه‌مند شد، استیو جابز و استیو وزنیاک بودند. این دو دوست قدیمی با دیدن مقاله‌ی معرفی التیر ۸۸۰۰ ترغیب شدند تا کامپیوتر شخصی خود را تولید کنند. این جرقه، آن‌ها را به سمت تولید اولین کامپیوتر شخصی با نام Apple I هدایت کرد.

التیر ۸۸۰۰ مجهز به پردازنده‌ی اینتل 8080 بود و حافظه‌ی رم ۲۵۶ بایتی برای آن در نظر گرفته شده بود. این دستگاه تنها با چراغ‌های ال‌ای‌دی روی صفحه‌ی جلویی با کاربر ارتباط برقرار می‌کرد و قابلیت دریافت کارت‌هایی برای ارتقاء نرم‌افزاری را نیز داشت. این کامپیوتر به دو صورت کیت قابل مونتاژ و پکیج مونتاژشده با قیمت‌های حدودی ۴۰۰ و ۶۰۰ دلار به بازار عرضه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات