۲۶ آذر: اولین پرواز موفق هواپیمای برادران رایت

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۱۴ سال پیش در چنین روزی،‌ برادران رایت اولین هواپیمای موتوردار تاریخ را با موفقیت به پرواز درآوردند.
تبلیغات

۱۱۴ سال پیش در چنین روزی (۱۷ دسامبر ۱۹۰۳)، اورویل و ویلبر رایت، اولین پرواز موفقیت‌آمیز را با احتراع جدیدشان، هواپیمای موتوردار انجام دادند.

برادران رایت دو مهندس آمریکایی بودند که نامشان در تاریخ با اختراع هواپیما گره خورده است. این دو برادر را می‌توان پیشگامان صنایع هوایی جهان نامید که با اختراع، ساخت و به پرواز در آوردن اولین هواپیمای تاریخ به شهرت رسیده‌اند. اولین پرواز موفق آن‌ها مربوط به ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ است که موفق شدند هواپیمایی سنگین را به پرواز درآورند، کنترل کنند و به‌صورت پایدار به پرواز ادامه دهند. اولین پرواز برادران رایت در جنوب منطقه‌ی کیتی‌هاوک کارولینای شمالی انجام شد.

برادران رایت یک سال بعد هواپیمای خود را بهبود داند و آن را به اولین هواپیمای مجهز به بال‌های ثابت تبدیل کردند. موفقیت اصلی آن‌ها، اختراع سیستمی برای کنترل هواپیما بود. این دو برادر مشهور سیستم کنترل سه‌محوره را اختراع کردند که به خلبان اجازه می‌داد هواپیما را به‌راحتی کنترل کند و به تعادل برساند. روش کنترلی برادران رایت به استانداردی جهانی تبدیل شده است که هنوز هواپیماها با استفاده از آن کنترل می‌شوند.

پیش از برادران رایت، مهندسان بسیاری تلاش کرده بودند که رؤیای پرواز انسان‌ را به واقعیت تبدیل کنند. برخی از این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بود؛ اما هیچ‌کدام به پایداری اختراع برادران رایت نبود. این دو برادر از همان ابتدا روی پلتفرم کنترلی هواپیما کار کردند و این در حالی بود که اکثر تلاش‌های قبل از آن‌ها، روی توسعه‌ی موتور قوی متمرکز بود. اورویل و ویلبر برای آزمایش اختراع خود نیز یک تونل باد خانگی توسعه دادند که در جمع‌آوری و آنالیز داده‌های آزمایشی کمک زیادی به آن‌ها کرد. اولین پتنتی که به نام این دو برادر ثبت شد، نه برای یک ماشین پرنده بلکه برای اختراع سیستم آئرودینامیک کنترلی بود. 

ویلبر رایت در ۳۰ می سال ۱۹۱۲ در سن ۴۵ سالگی و برادرش اورویل رایت در ۳۰ ژانویه‌ی ۱۹۴۸ در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات