تشخیص جنسیت از طریق آمینواسیدهای اثر انگشت

یک‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
کشف یک اثر انگشت جدید در صحنه‌‌ی جرم قدم بسیار مهمی در تشخیص متهم اصلی و مجرم خواهد بود؛ به ویژه اگر بتوان اطلاعات مربوط به آن اثر انگشت را هر چه سریع تر یافت. فرایندی که امروزه نیز به بررسی جامعی از بانک داده‌‌ها نیاز دارد که طبیعتا زمانبر و طولانی خواهد بود. اما چه می‌‌‌شد اگر امکان حذف بخش بزرگی از متهمان به محض پیدا شدن اثر انگشت وجود داشت؟
تبلیغات

فناوری نوین تشخیص اثر انگشت این امکان را به کارآگاهان خواهد داد تا بتوانند به سادگی ماهیت فرد دارنده اثر انگشت را از نظر جنسیتی تعیین کنند. شیوه‌‌ی جدیدی که این فناوری به کار گرفته است بر پایه‌‌ی دو برابر بودن سطح آمینواسیدهای عرق زنان نسبت به مردان کار می‌‌‌کند. در این روش، اثر انگشت بر روی یک قطعه‌‌ی پلاستیکی قرار می‌‌‌گیرد که توسط محلول هیدروکلریک اسید شسته و سپس گرما داده می‌‌‌شود. این فرایند آمینواسید‌‌های موجود در محلول را وادار به واکنش خواهد کرد که منجر به شناسایی جنسیت قاتل خواهد شد.

در آزمون‌‌های اولیه با این روش، تا ۹۹ درصد دقت در تعیین نتیجه وجود داشت؛ ضمن این که آزمون‌‌های شبیه‌سازی بر روی سطوح مختلف نیز توانست جنسیت فرد را به خوبی تعیین کند. در واقع هدف این پژوهش بهره گیری از داده‌‌های بیشتر قابل دستیابی به کمک اثر انگشت است؛ به گونه‌‌ای که در بسیاری از موارد که توانایی استفاده از روش‌‌های معمول به دلیل به هم خوردگی اثر انگشت وجود ندارد، بتوان اطلاعات کافی از مدارک موجود استخراج کرد. این روش، روشی بسیار مفید در کنار آنالیز دی ان‌‌ای و تشخیص الگوی اثر انگشت خواهد بود.

جزییات این پژوهش در نشریه‌‌ی علمی Analytical Chemistry به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات