طلایی که روی آب می‌ایستد

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران ETH زوریخ کیمیاگری تازه‌ای را در پهنه دانش به نمایش گذاشتند؛ آن‌ها طلای ۲۰ قیراطی را به فومی بسیار سبک وزن تبدیل کردند. از دید فنی به این ماده‌‌‌‌ی یک آیروژل یا به عبارت درست‌تر هواژل گفته می‌‌‌شود که در واقع از بستری بسیار سبک وزن و متخلخل برخوردار است.
تبلیغات

در واقع این ساختار به حدی متخلخل است که به دلیل وجود فشار اتمسفر حتی الکتریسیته را از خود گذر نمی‌دهد– همانطور که می‌‌‌دانید طلا به تنهایی یکی از بهترین رساناهای الکتریسیته به شمار می‌‌‌آید. از نظر وزنی نیز این ساختار از هر ساختار مشابه دیگری از جنس طلا تا ۱۰۰۰ بار سبک وزن‌تر است و می‌‌‌توان انتظار داشت که این ماده حتی روی آب نیز معلق بماند!

این فوم در ابتدا با حرارت دادن پروتئین‌‌‌‌های شیر تا شکسته شدن به الیاف نانومتری و سپس آمیخته شدن با محلول نمک طلا و پس از آن بلورینگی بعدی ساخته می‌‌‌شود که البته پس از ساخته شدن درون بستری از دی اکسید کربن جامد – یخ خشک- قرار می‌‌‌گیرد و نتیجه‌‌‌‌ی کار ساختاری است که در دمای اتاق بسیار نرم و قابل شکل دهی با دست است.

نکته‌‌‌‌ی جالب‌تری که در این بین وجود دارد این است که می‌‌‌توان رنگ این هواژل را نیز بسته به نیاز با تغییر اندازه‌‌‌‌ی ذرات طلا تغییر داد چرا که ویژگی‌‌‌‌های نوری این ذرات به شدت به اندازه و شکل آن‌‌‌‌ها بستگی دارد؛ بنابراین تنها با تغییر روند بلورینگی به سمت ذرات کوچک‌تر نانومتری می‌‌‌توان رنگی سرخ یا سیاه از آن به دست آورد. به باور این گروه این ماده می‌‌‌تواند کاربردهای فراوانی در زمینه‌‌‌‌ی جواهرات یا ساعت‌‌‌‌ها و البته کاربردهای علمی در زمینه شیمی یا اپتیک داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات