شیوه‌هایی که افراد سالم، شاد و موفق بر طبق آن زندگی می کنند – قسمت اول

پنج‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
مطالعه 12 دقیقه
رسیدن به موفقیت، سلامتی و یک زندگی شاد برای همه‌ی انسان‌ها خوشایند و خواستنی است. در مطلب پیش روی روش‌ها و توصیه‌های مفیدی برای رسیدن به این اهداف بیان خواهد شد با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

توصیه‌های بسیاری برای کسب موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و کاری توسط افراد موفق در آن عرصه ارائه شده است. شاید پیروی از این روش‌ها و توصیه‌ها برای رسیدن به موفقیت کافی نباشد اما قطعا بهره‌مندی از آن‌ها برای شروع اثر بخش خواهد بود.

۱. مصرف کافئین را کم کنید

بسیاری از افراد فکر می کنند با مصرف کافئین عملکرد خیلی بهتری دارند اما حقیقتا این طور نیست. با مصرف هر روزه کافئین، آنچنان به کافئین وابستگی پیدا می کنیم که با استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار فقط به عملکرد و حالت همیشگی خود بازمی‌گردیم. بنابراین وقتی مصرف کافئین را متوقف می‌کنیم عملکرد ما از حالت عادی ضعیف‌تر می‌شود و در انجام کارهایمان ناتوان می‌شویم.آیا این سبک زندگی، احمقانه نیست؟

با خوردن غذای سالم، داشتن خواب کافی و ورزش کردن بدن ما به طور طبیعی انرژی بیشتری نسبت به زمان مصرف کافئین کسب می‌کند. بنابراین مصرف کافئین را متوقف کنید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. به دلیل قطع مصرف کافئین شاید دچار سردردهایی شوید اما بعد از گذشت چند روز حس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

 ۲.صبح، ظهر و شب مراقبه داشته باشید

در مصاحبه‌ی اخیری که در Genius Network Mastermind صورت گرفته است جو پولیش از تونی رابینز سوال می‌کند که برای تمرکز کردن، چه کاری انجام می‌دهد؟

جو سوال می‌کند:

آیا شما برای تمرکز کردن، به مراقبه می‌پردازید؟

تونی پاسخ می‌دهد:

  نمی دانم کاری که انجام می‌دهم مدیتیشن و مراقبه است یا نه، اما می‌دانم که ذهنم را پالایش می‌دهم.

تونی رابینز به جای مدیتیشن و مراقبه، هر روز صبح بر طبق عادت همیشگی چند نفس عمیق می‌کشد و با استفاده از تکنیک‌های تجسم و تصویرسازی ذهنی، به حالتی از تمرکز و پالایش ذهن دست می‌یابد. اما از مدیتیشن به عنوان وسیله ای برای رسیدن به تمرکز می‌توانیم استفاده کنیم . از هر روشی که استفاده می‌کنید، هدف این است که به تمرکز دست پیدا کنید.

دوست دارید امروزتان چطور باشد ؟ در طی ۲۴ ساعت آینده، چه کارهایی برای تان بیشترین اهمیت دارند؟ مدیتیشن صبحگاهی را فرامش نکنید.مدیتیشن‌‌های صبحگاهی انگیزه‌دهنده هستند و باعث می‌شوند که نتایج بهتری را به دست بیاوریم. مدیتیشن ظهرگاهی، راهبردی است و مدیتیشن شبانگاهی برای شما آموزش دهنده است.

۳. هر هفته یک کتاب بخوانید

افراد موفق همواره در پی یادگیری و آموزش هستند ولی افراد عادی در پی سرگرمی هستند. این یکی از ویژگی‌های افراد موفق است که هر هفته حداقل یک کتاب مطالعه می‌کنند.

به راحتی می‌توانیم هر هفته، فقط در طی رفت و آمد خود به دانشگاه یک کتاب صوتی را به طور کامل گوش کنیم. اگر هر روز صبح 15 الی 30 دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه‌ی مطالب آموزنده نمایید تغییرات بزرگی را در زندگی خود شاهد خواهید بود.

مطالعه هر روزه باعث می‌شود که عملکرد بهتری داشته باشید. در دراز مدت خواهید دید که صدها کتاب را مطالعه کرده‌اید و در زمینه‌های مختلف معلوماتی کسب نموده‌اید. بنابراین دیدگاه‌های شما تغییر پیدا می‌کند و دنیا را طور دیگری خواهید دید. نگاه شما عمیق‌تر و موشکافانه‌تر خواهد شد و ارتباط بین موضوعات مختلف را بهتر درک خواهید کرد.

۴. از اتفاقات هر روز خود ۵ دقیقه، یادداشت روزانه بنویسید

این عادت، زندگی شما را متحول خواهد کرد. یادداشت‌های روزانه‌ی شما باعث می‌شود که:

•اتفاقات خاص زندگی خود را با جزئیات بنویسید.• یادگیری خود را بالا ببرید.• خلاقیت خود را بالا را ببرید.• به عنوان یک درمانگر شخصی به شما کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات خود را تخلیه کنید.•به طور واضح و مشخص بدانید که چه آینده‌ای را می‌خواهید برای خود رقم بزنید.• سریعتر بتوانید اهدافتان را در زندگی مشخص کنید.• به خاطر داشته‌های خود شکرگزارتر از سابق باشید.•مهارت نوشتاری شما بهبود پیدا کند.

برای دستیابی به موارد بالا فقط ۵ دقیقه یادداشت برداری روزانه کافی به نظر می‌رسد. گِرگ مک کوان مولف کتاب " ایسنشیالیزم " توصیه می‌کند که نوشتن شما کمتر از ۵ دقیقه طول بکشد وی معتقد است که یادداشت روزانه شما نهایتا باید چند جمله و یا چند پاراگراف کوتاه باشد، این مساله باعث می‌شود که احساس خستگی نکنید و یادداشت برداری روزانه‌تان را رها نکنید.

۵. با فردی ازدواج کنید که باعث رشد و تکامل شما می‌شود

در دهه اخیر، به موضوع تاثیر ازدواج مناسب در رسیدن به موفقیت و یا افزایش کارآیی افراد کمتر پرداخته شده است، اما بررسی‌های انجام شده توسط اقتصاددانان نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن سن، میزان تحصیلات و سایر ویژگی‌های دموگرافیک، افراد متاهل ۱۰ تا ۵۰ درصد نسبت به افراد مجرد بازدهی بیشتری دارند.

وقتی متاهل هستید در زندگی اهداف والاتری دارید و همین مساله باعث می‌شود که بهره‌وری شما افزایش یابد. ازدواج بیش از هر کتاب یا سمیناری سبب رشد و تکامل شما می‌شود، زیرا معایب و نقاط ضعف شما را آشکار می‌کند و شما را در جهت بر طرف نمودن این معایب به چالش می‌کشد.

۶. از کارهایی که دوست دارید در طی زندگی خود انجام دهید، لیستی تهیه کنید و فعالانه تک تک آن ها را به انجام برسانید

اکثر افراد به جای اینکه زندگی خود را بر مبنای خواسته‌ها و آرزوهایشان طرح ریزی کنند برعکس عمل می‌کنند و خواسته‌ها و آرزوهایشان را بر مبنای زندگی خود طرح ریزی می‌کنند. چه کارهایی را باید قبل از پایان زندگی به انجام برسانید؟

از همین امروز شروع کنید و زندگی خود را بر مبنای اهدافتان برنامه‌ریزی کنید. استفان کووی در کتاب "هفت عادت افراد کارآمد" بیان می‌کند که "باید در ذهنتان، از پایان آغاز کنید"، به عبارت دیگر باید در ذهن خود، پایان و مقصد را به روشنی تجسم نمایید سپس به سوی آن حرکت کنید.

۷. مصرف شکر را محدود کنید

اگر مصرف شکر را محدود کنید، تغییراتی بنیادین در ذهن شما صورت خواهد گرفت. مطالعات پی در پی نشان می‌دهند که شکر تصفیه شده نه تنها باعث چاقی می‌شود بلکه بر روی مغز انسان نیز اثر سوء دارد. بر طبق نظر دکتر ویلیام کودا مارتین شکر تصفیه شده سم مهلک است، زیرا در طی فرایند تصفیه تمامی مواد معدنی و ویتامین‌های آن از بین می‌رود و از این لحاظ هیچ ارزش غذایی ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شکر تصفیه شده سبب بد خلقی، اضطراب، تصمیم‌های عجولانه و حتی کند ذهنی می‌شود.

مانند کافئین، اگر شما مصرف شکر تصفیه شده را قطع کنید ممکن است دچار عوارض ناخوشایندی شوید. قطع ناگهانی مصرف شکر ممکن است باعث بروز سردردهای شدید گردد. اما درست مانند هر عادت خوبی که در شما شکل می‌گیرد، اثرات مثبت قطع مصرف شکر در دراز مدت خود را نشان خواهد داد. اگر از همین حالا به طور کامل مصرف شکر تصفیه شده را کنار بگذارید طی یک تا پنج سال آینده، وضعیت سلامتی شما چگونه خواهد بود؟ چه تغییرات مثبتی در وضعیت سلامت شما رخ خواهد داد؟

۸. هفته‌ای یک روز از مصرف هر نوع غذا و هر نوع نوشیدنی پرکالری اجتناب کنید

هفته‌ای یک روز اجتناب از مصرف غذا و نوشیدنی‌های پر کالری باعث می‌شود که شما سالم و قوی بمانید. خودداری از خوردن هر نوع غذا و نوشیدنی پر کالری باعث می‌شود که به سیستم گوارش خود استراحتی بدهید، در این صورت ارگان‌های بدن شما فرصت کافی دارند تا خود را بازسازی کنند و التیام بخشند.

اگر به طور منظم، یک روز در هفته این کار را انجام دهید:• کارکرد سیستم گوارش شما بهبود پیدا می‌کند و ناراحتی‌های گوارشی التیام می‌یابد.• قدرت ذهنی و توانایی تشخیص‌ شما افزایش پیدا می‌کند.• قدرت و توانایی جسمی شما افزایش می‌یابد.• مواد سمی از بدن زدوده می‌شود.• قدرت بینایی شما بهبود می‌یابد.• احساس تندرستی خواهید کرد.

مانند هر عادت دیگری با تمرین مداوم، مصرف غذای پر کالری برای شما آسان‌تر خواهد شد. این بهترین کاری است که سلامت شما را تضمین می‌کند. اجتناب از غذا خوردن یکی از آداب شناخته شده است که در هر مذهبی وجود دارد و سبب پالایش روح و تهذیب نفس می‌گردد. این شیوه را امتحان کنید و تاثیر شگفت‌آور آن را ببینید .

۹. بیست و چهار ساعت در هفته از اینترنت استفاده نکنید

برای افزایش بهره‌وری ذهنی نیز مانند مساله غذا خوردن نیازمند برخی مداخلات هستیم. یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد پشت سر گذاشتن یک روز از هفته بدون اینترنت است. مساله کاملا واضح است، انسان موجودی است که ذاتا به چیزهایی که دوست دارد و از آن‌ها لذت می‌برد، اعتیاد پیدا می‌کند. ما به قهوه‌، شکر، اینترنت و هر چیز دیگری که برای ما خوشایند است اعتیاد پیدا می‌کنیم. البته همه‌ی این چیزها به خودی خود بد نیستند و با استفاده‌ی عاقلانه از آن‌ها می‌توانیم سطح زندگی و سلامت خود را ارتقا دهیم.

هدف این است که با اجتناب از اینترنت به مدت ۲۴ ساعت، به خودتان و همچنین کسانی که دوستشان دارید بیشتر توجه کنید و سعی کنید که با آن ها دوباره ارتباط برقرار کنید. توجه داشته باشید که تمرین اجتناب از اینترنت و غذا، نباید همزمان و در یک روز صورت بگیرد، وقتی می‌خواهید با اطرافیان ارتباط دوباره برقرار کنید، غذا خوردن با آن‌ها یکی از موثرترین روش‌هایی است که رشته‌های محبت و پیوند بین افراد را محکم‌تر می‌کند.

وقتی با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنید و تمام توجه خود را به آن ها معطوف می‌نمایید از دیدن اینکه چقدر با آن ها تفاهم و نقطه‌ی اشتراک دارید، شگفت‌زده خواهید شد. برای افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند شاید در ابتدای کار، سخت باشد که بدون اینکه هر چند دقیقه یک بار به صفحه‌ی تلفن همراه خود نگاه کنند، یک ارتباط و گفتگوی واقعی با اطرافیان خود داشته باشند.

۱۰. مدام در پی اخبار جهان در رسانه‌ها و یا خواندن روزنامه‌ها نباشید

اگر چه تعداد جنگ‌ها و مرگ و میر ناشی از جنگ، در جهان کاهش پیدا کرده است و ما خیلی در اخبار تلویزیون و یا در جراید شاهد خبرهایی در مورد جنگ‌های گسترده نیستیم، اما خروجی این رسانه‌ها یک چیز است و همه‌ آن‌ها یک چیز را در دستور کار خود قرار داده‌اند. رسانه‌ها مسائل را خیلی بزرگ می‌کنند سپس با عادی و پیش پا افتاده جلوه دادن آن‌ها، موجب ترس و وحشت مردم می‌شوند و اگر این کار را نکنند تعداد مخاطبان آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. پیتر دیامندیس یکی از متخصصان در زمینه ی نوآوری و کارآفرینی در این مورد می‌گوید:

  من اخبار تلویزیون را تماشا نمی‌کنم اطلاع از این اخبار برای من چندان فایده‌ای ندارد.

۱۱. کاری را که از آن وحشت دارید، هر روز انجام دهید

بنابر گفته‌ی تیم فریس: 

میزان موفقیت هر فرد در زندگی معمولا با تعداد کارهای سخت و ناراحت کننده‌ای که فرد مایل است آنها را انجام دهد، سنجیده می‌شود.

اما شما نباید همیشه در حال جنگ و مقابله با ترس‌های خود باشید. در حقیقت، می‌توانید ۹۹درصد از زمان، همان فرد ترسویی باشید که هستید. فقط نیاز است که ۲۰ ثانیه در زمانی که لازم است فرد شجاعی باشید و ترس خود را کنار بگذارید. اگر بتوانید شجاعانه به مدت ۲۰ ثانیه بر ترس خود غلبه کنید هر روز بدون اینکه خودتان آگاهی داشته باشید در موقعیت‌ها و شرایطی قرار می‌گیرید که از نظر اقتصادی و اجتماعی زندگی شما را متحول خواهد کرد.

بنابراین سوالی را که از پرسیدن آن وحشت دارید، بپرسید. نظری را که از ابراز آن وحشت دارید، بیان کنید. بر ترس خود غلبه کنید و هر کاری را که فکر می‌کنید لازم است انجام دهید. خود اتفاقات به اندازه‌ی پیش‌بینی‌هایی که از آن ها در ذهن خود داریم سخت و ناگوار نیستند پس کاری را که از انجام آن وحشت دارید به انجام برسانید و این اضطراب و کشمش درونی را خاتمه دهید.

در اکثر موارد، ترس‌های شما بی پایه و اساس هستند. بنابر نظر سث گودین منطقه امن ما و منطقه آرامش خاطر ما یکی نیستند و با هم فرق دارند. به طور مثال اگر شما از تلفن کردن به فرد خاصی ترس دارید، اگر تلفن را بردارید و با او صحبت کنید با این تلفن کردن، شما از منطقه ی امن خود خارج نشده‌اید و از نظر روان شناختی همچنان احساس امنیت می‌کنید. بنابراین اکثر چیزهایی که بیرون از منطقه آرامش شما قرار دارند لزوما امنیت روانی شما را به خطر نمی‌اندازند. به عبارت دیگر وقتی شما از منطقه آرامش خود خارج می‌شوید این بدان معنا نیست که از منطقه امن خود نیز خارج شده‌اید.

۱۲. به دیگران محبت کنید

از خود سوال کنید: " آیا امروز کار خوبی انجام داده‌ام؟ آیا به کسی کمک کرده‌ام؟ آیا کسی را خوشحال کرده‌ام؟ " اگرجواب منفی است پس آن روز شکست خورده‌اید.

دیل لامارتین تومپسن می‌گوید:

 اگر ما آنقدر مشغول و گرفتار خودمان هستیم که نمی‌توانیم به دیگران کمک کنیم، از هدف اصلی زندگی دور افتاده‌ایم.

کمک کردن به دیگران یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی انسان است. کمک کردن به دیگران ما را با تمام جنبه‌های وجودیمان آشنا می‌کند و باعث می‌شود ارتباط عمیق‌تری با دیگران داشته باشیم. توماس مانسون در این مورد می‌گوید:

اجازه ندهید حل مشکلات زندگی شما با اهمیت‌تر از محبت و عشق ورزیدن شما به دیگران شود.

 ۱۳. شب زود به رختخواب بروید

تحقیقات نشان می‌دهد که دانش آموزانی که زود به رختخواب می‌رود و صبح نیز زود از خواب بیدار می‌شوند دانش آموزان موفق‌تری هستند. کریستف رندلر از دانشگاه هاروارد در این زمینه می‌گوید: افرادی که شب زود به رختخواب می‌روند و صبح زود لز خواب بیدار می‌شوند کارآمد‌تر هستند و نسبت به بقیه‌ی افراد، مشکلات را بهتر پیش‌بینی می‌کنند و بهتر از دیگران از پس مسائل و مشکلات زندگی بر می‌آیند. بنابراین این افراد در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود موفق‌تر عمل می‌کنند.

زود به رختخواب رفتن مزایای دیگری نیز دارد که به آن ها اشاره می شود:• بهتر می‌توانید برای کارهای خود برنامه‌ریزی کنید.• باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود.• خواب بهتری خواهید داشت.• باعث خوش بینی، رضایت‌مندی بیشتر از زندگی و دقت در انجام کارها می‌شود.

باید به خودتان بها بدهید، پس از بیدار شدن از خواب، اول به کارهای شخصی خودتان برسید. می‌توانید ورزش کنید، مطالب الهام‌بخشی را مطالعه و یا گوش کنید و یا دردفتر یادداشت روزانه‌ی خود مطالبی را بنویسید. تاثیر مثبت این نوع از فعالیت‌های صبح‌گاهی خیلی قوی‌تر از تاثیر یک فنجان قهوه است.

۱۴. حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید

باید قبول کنیم که خواب شبانه به اندازه ی خوردن و آشامیدن اهمیت دارد. با وجود این، میلیون‌ها نفر دچار کم خوابی هستند و به دلیل این کم خوابی مشکلاتی را تجربه می‌کنند. بررسی سازمان ملی خواب امریکا نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ میلیون نفر دچار اختلالات خواب هستند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد بزرگسالان و ۷۰ درصد کودکان چند شب در هفته دچار بی خوابی می‌شوند، همچنین بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان در طی روز دچار خواب آلودگی شدید می‌شوند و این مشکل حداقل چند روز از ماه، فعالیت های روزانه‌ی آن‌ها را مختل می‌نماید. ۲۰ درصد افراد هم گزارش کرده‌اند که چند روز در هفته دچار مشکل خواب آلودگی می‌شوند.

محققان داشتن خواب کافی را با موارد زیر مرتبط می‌دانند:• داشتن حافظه‌ی قوی‌تر• زندگی طولانی• کاهش خشم و عصبانیت• افزایش قدرت خلاقیت• افزایش دقت و تمرکز• استرس کمتر• کاهش وابستگی به کافئین• کاهش تصادفات و حوادث حین کار• کاهش علائم افسردگی

۱۵. دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد باعث سلامت ذهن و جسم انسان می‌شود زیرا با ایجاد تغییرات طولانی مدت در سیستم ایمنی، گردش خون و دستگاه گوارش، کیفیت زندگی شما را بالاتر می‌برد و با افزایش سوخت و ساز بدن، در کاهش وزن نیز موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که گرفتن دوش آب سرد به طور منظم علائم افسردگی را کاهش می‌دهد زیرا باعث ترشح موادی در مغز می‌شود که خلق انسان را بهبود می‌بخشند.

در حین دوش گرفتن اگر به آرامی نفس بکشید این کار سبب آرامش یافتن شما می‌شود و احساس نشاط و سرزندگی بیشتری می‌کنید. ایده‌های نویی به ذهنتان می‌آید و برای رسیدن به اهداف خود انگیزه پیدا می‌کنید. فرامش نکنید که دوش آب سرد در افرادی که به سرمای آب حساس هستند ممکن است باعث افت فشار خون و حالت سنکوپ شود.

۱۶. به درخواست‌ها، موقعیت‌ها و کارهایی که به نفع شما نسیتند "نه" بگویید

به همه کس و همه چیز "بله" نگویید. ۲۰ ثانیه شجاعتی که باید در طی روز داشته باشید شامل این "نه" گفتن‌ها نیز می‌باشد. بعضی موقعیت‌ها وجود دارند که شما دقیقا نمی‌دانید در آن‌ها باید بله بگویید یا نه بگویید، عموما شما نمی‌توانید در چنین مواقعی قاطعانه "نه" بگویید چون ممکن است شرایط پیرامون شما باعث شود که شما اشتباها با چیزی موافقت کنید و یا اینکه قدرت "نه" گفتن را پیدا نکنید.

اما در شرایطی که دقیقا می‌دانید چه می‌خواهید و چه چیزی به نفع شما است، این شجاعت و آینده نگری را خواهید داشت که حتی به موقعیت‌هایی که عالی به نظر می‌رسند "نه" بگویید، زیرا نهایتا از نظر شما این موقعیت‌ها، موانعی هستند که شما را از آنچه که می‌خواهید دور می‌کنند. جیم کالینز در کتاب "از خوب به عالی " می‌نویسد:

 اگر موقعیتی که فقط یک بار در زندگی برای شما پیش می‌آید، آن چیزی نباشد که شما می‌خواهید، آن موقعیت، موقعیت خوبی نیست.

شما کدام یک از موارد گفته شده را در زندگی خود رعایت می‌کنید؟ در قسمت‌های آینده به توصیه‌های بیشتری در مورد زندگی سالم و موفق پرداخته خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات