رفتار گرمایی اسرارآمیز در هرم کبیر جیزه در مصر

چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هرم‌های جیزه در مصر برای چهار هزار سال است که محققان را در شگفتی و کنجکاوی فرو برده‌اند و حتی پس از هزاران سال تحقیق باز هم این اهرام ما را با شگفتی مواجه می‌کنند. در طی انجام پروژه‌ای جدید محققان متوجه رفتار عجیب و غیرعادی گرمایی در بخش شرقی هرم بزرگ جیزه شده‌اند و تا به امروز دلیل مشخصی برای آن پیدا نکرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گروهی متشکل از دانشمندان کشورهای مصر، فرانسه، کانادا و ژاپن تحت نظارت دولت مصر مدت‌ها است که تحقیق خود در مورد اهرام جیزه را آغاز کرده و حتی در این تحقیقات از پهپادها نیز بهره برده‌اند. در جدیدترین عملیات این گروه تحت نام اسکن کردن هرم‌ها، این دانشمندان متوجه رفتار عجیب گرمایی در بخش شرقی هرم بزرگ جیزه شده‌اند.

در طرح جدید برای یافتن قبرها و راهروهای زیرزمینی مخفی، محققان از تصویربرداری گرمایی برای جستجو در اهرام استفاده کردند و در طی این تصویربرداری متوجه رفتاری عجیب در یک هرم شدند. در قسمت‌های پایینی هرم بزرگ، محققان ناحیه‌ای را یافتند که در قیاس نواحی همسایه‌ی خود اختلاف دمای بسیاری دارد که کاملا غیرطبیعی و بسیار بیشتر از حد اختلاف قابل انتظار است.

با توجه به این که فواصل پر شده از هوا، توانایی نگهداری حرارت به اندازه‌ی شن یا سنگ را ندارند، این تفاوت در دما می‌تواند راز ساخت هرم‌ها را که در زیر سطح آن نهفته است، فاش کند. با این حال محققان اطلاع دقیقی از علت این پدیده ندارند و احتمال می‌دهند که این اختلاف دما به دلیل وجود یک قبر یا راهرو مخفی بوده یا حتی ناشی از یک ترک در صخره باشد. وزارت میراث باستانی مصر طی بیانیه‌ای در مورد این پدیده بیان کرده است که:

در تمامی اهرام در طی مراحل گرم شدن یا خنک شدن آن‌ها، شاهد وجود تغییرات دمایی غیرطبیعی هستیم.

این دو حالت یعنی سرد و گرم شدن مربوط به زمان طلوع یا غروب خورشید است. در ادامه‌ی بیانیه‌ این وزارتخانه می‌افزاید:

برای توضیح چنین پدیده‌هایی، نظریه‌ها و احتمالات بسیاری وجود دارد که شامل مواردی همچون وجود فاصله زیر سطوح و وجود جریانات هوا می‌شود.

این سه هرم در جیزه و در حوالی سال‌های ۲۶۱۳ تا ۲۴۹۴ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده‌اند. بزرگ‌ترین این هرم‌ها که با قدمت‌ترین آن‌ها نیز به حساب می‌آید، برای فرعون خوفو ساخته شده است. ممدوح الداماتی، وزیر آثار باستانی مصر در این خصوص به خبرنگاران گفت:

امروز خوفو یکی از اسرار خود را با ما درمیان خواهد گذاشت.

عملیات جدید توسط محققان در هفته‌های گذشته آغاز شده و تا اواخر سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت و محققان امیدوار هستند تا رازهای بیشتری از این هرم‌های رمزآلود را کشف کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات