۱۱ آذر: عرضه رسمی پخش کننده QuickTime

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۶ سال پیش در چنین روزی، شرکت اپل، پخش کننده صوتی تصویری اختصاصی خود با نام کویک تایم را برای عموم عرضه کرد.
تبلیغات

۲۶ سال پیش در چنین روزی (دوم دسامبر سال ۱۹۹۱)، شرکت اپل پخش‌کنند‌ه‌ی QuickTime را برای عموم عرضه کرد. نسخه‌ی ۱.۰ این پخش کننده به‌عنوان یک افزونه عرضه شد و برای اولین بار امکان پخش ویدیوهای رنگی را به کامپیوترهای شخصی اضافه کرد.

تا پیش از عرضه‌ی QuickTime 1.0، تنها کامپیوترهای مخصوص توانایی پخش ویدیوهای رنگی را داشتند. اپل با عرضه‌ی نرم‌افزار حرفه‌ای خود این امکان را به کامپیوترهای شخصی نیز اضافه کرد. به بیان دیگر کویک تایم را می‌توان یکی از انقلابی‌ترین نرم‌افزارهای پخش کننده‌ی محتوای رسانه‌ای در تاریخ دنیای فناوری نامید.

کویک تایم را باید بیش از یک نرم‌افزار نامید. طبق تعریف، این محصول یک فریمورک رسانه‌ای است که از انواع مختلف فایل‌های ویدیویی، تصویری، صوتی، عکس‌های پاناروما و فایل‌های تعاملی پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزار پخش‌کننده‌ی این فریم‌ورک به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل مک عرضه می‌شود و نسخه‌ی ویندوز آن نیز به‌صورت رایگان قابل دانلود است. آخرین نسخه‌ی کویک تایم با نام QuickTime X برای سیستم‌عامل مک اسنو لئوپارد عرضه شده است.

عرضه‌ی کویک تایم و تلاش‌های بعدی مایکروسافت برای رقابت با این نرم‌افزار، باعث شد دعواهای حقوقی متعددی میان اپل و این شرکت صورت بگیرد. سرانجام در سال ۱۹۹۷، این دو شرکت تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌ی حق ثبت اختراع و استفاده از پتنت امضا کردند. استیو جابز در نمایشگاه مک‌ورلد در سال ۱۹۹۷ اعلام کرد که اپل و مایکروسافت تمامی دعواهای حقوقی را کنار گذاشته‌اند و به مدت پنج سال با یکدیگر همکاری خواهند داشت. کارشناسان معتقدند این خبر، خرید سهام و همکاری‌های بعدی مایکروسافت با اپل، باعث شد کوپرتینویی‌های بتوانند در ابتدای قرن ۲۱ به حیات خود ادامه دهند. اپل در سال ۲۰۱۶، پشتیبانی نسخه‌ی ویندوز کویک تایم را متوقف کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات