نگاهی به تصاویر نسل جدید بمب‌ افکن استراتژیک توپولوف ۱۶۰

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
روس‌ها اخیرا از اولین نمونه‌ی تولیدشده از نسل جدید بمب‌افکن توپولوف ۱۶۰ با کد M2 رونمایی کرده‌اند.
تبلیغات

روس‌ها پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش از نسل جدید بمب‌افکن دوربرد توپولوف ‍۱۶۰ (Tu-160M2) رونمایی کردند. این بمب‌افکن در حقیقت نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی بمب‌افکن Tu-160M است که حاصل ارتقاء نسخه‌ی پایه‌ی توپولوف ‍۱۶۰ بود. طبق ادعای رسانه‌های روسی، اگرچه این بمب‌افکن به‌ظاهر نام توپولوف ‍‍۱۶۰ را با خود یدک می‌کشد؛ اما باید آن را یک بمب‌افکن جدید قلمداد کرد.

توپولوف Tu-160M

بمب‌افکن دوربرد توپولوف Tu-160M

توپولوف ۱۶۰ در غرب با نام «بلک‌جک» به‌معنی «شلاق چرمی» شناخته می‌شود و روس‌ها آن‌ را «قوی سفید» می‌نامند. نمونه‌ی اولیه‌ی این بمب‌افکن در سال ۱۹۸۱ اولین پرواز خود را تجربه کرد؛ انتظار می‌رود نسل جدید این بمب‌افکن اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۸ تجربه کند و در سال ۲۰۲۱ تولید انبوه آن شروع شود.

گونه‌ی جدید بلک‌جک که با کد M2 شناخته می‌شود، برپایه‌ی نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی M طراحی شده‌ است که در سال ۲۰۱۴ وارد خدمت شد. نسخه‌ی پایه‌ی توپولوف ۱۶۰ نیز در دوران شوروی سابق و در سال ۱۹۸۷ وارد خدمت شد. این بمب‌افکن روسی اغلب با بمب‌افکن آمریکایی B-1B موسوم به «لنسر» مقایسه می‌شود.

بمب‌افکن B-1B Lancer

بمب‌افکن آمریکایی  B-1B Lancer

اگرچه اطلاعات کاملی در مورد ویژگی‌های این بمب‌افکن جدید در دسترس نیست،؛اما در ادامه اطلاعات موجود را مختصرا مرور خواهیم کرد. در ابتدا باید خاطرنشان کنیم که نسل جدید توپولوف ۱۶۰ از نظر ظاهری کاملا شبیه به مدل اولیه‌ی خود است. طبق گزارش رسانه‌های روسی، ۶۰ درصد از اجزاء نسل جدید بلک‌جک با مدل اولیه‌ی آن مشترک خواهد بود. اما در میان قسمت‌های جدید، می‌توان به نسل دوم موتورهای NK-32 اشاره کرد. این موتورهای جدید بیش از ۹۶۰ کیلومتر به برد این بمب‌افکن اضافه می‌کنند. شایان ذکر است که نسل قبلی موتورهای NK-32 نیز پیشرانه‌های قدرتمندی به‌حساب می‌آیند. هرکدام از این موتورها نیروی پیشرانشی معادل ۱۳۷.۳ کیلونیوتن تولید می‌کنند که در حالت استفاده از پس‌سوز (Afterburner) به ۲۴۵ کیلونیوتن می‌رسد. در مقایسه، نیروی پیشرانشی هرکدام از موتورهای F101 بمب‌افکن آمریکایی B-1B معادل ۷۷.۴ کیلونیوتن است که در زمان استفاده از پس‌سوز به ۱۳۶.۹۲ کیلونیوتن می‌رسد.

بمب‌افکن دوربرد توپولوف ۱۶۰

بمب‌افکن جدید به مجموعه‌ی الکترونیکی، حسگرها و ابزارهای ارتباطی جدید نیز مجهز است. این مجموعه‌ها شامل ابزارهای ناوبری اینرسیایی و ماهواره‌ای جدید است. همچنین باید به‌رادار آرایه‌ی فازی فعال با برد بیشتر و دقت بهتر جهت تشخیص اهداف اشاره کرد. به‌علاوه، این بمب‌افکن احتمالا به یک مجموعه‌ی دفاعی جدید ساخت شرکت فناوری‌های رادیوالکترونیکی روسیه (KRET) نیز مجهز خواهد شد. این مجموعه احتمالا از سیستم‌های مقابله با اقدامات مادون‌قرمز، لیزرهای حالت جامد یا امواج الکترومغناطیسی استفاده خواهد کرد و به بلک‌جک اجازه خواهد داد با موشک‌هایی که به سمت آن پرتاب می‌شوند مقابله کند.

گونه‌ی جدید بلک‌جک احتمالا مأموریتی مشابه گونه‌ی M خواهد داشت و از موشک کروز خا-۱۰۱ (Kh-101) در کنار گونه‌ی اتمی این موشک، موسوم به خا-۱۰۲ (Kh-102) استفاده خواهد کرد. روس‌ها امیدوارند ۵۰ فروند از این بمب‌افکن جدید را خریداری کنند. در انتها، شما را به تماشای تصاویر اولین نمونه‌ی تولیدشده از نسل جدید این بمب‌افکن دعوت می‌کنیم.

توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
توپولوف ۱۶۰ ام۲
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات