سپتامبر ۲۰۱۵ گرم‌ ترین سپتامبر ثبت شده در تاریخ بوده است

یک‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‌شناسی در تازه‌ترین گزارش خود سپتامبر ۲۰۱۵ را گرم‌ترین سپتامبر ثبت شده در تاریخ دانست. این نتایج، این تابستان را به یکی از گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ تبدیل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

جولای امسال گرم‌ترین جولای ثبت شده بود و اگوست امسال نیز به عنوان گرم‌ترین اگوست ثبت شده توسط سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‌شناسی (NOAA) شناخته شد. گزارش‌های جدید توسط این موسسه سپتامبر را نیز گرم‌ترین سپتامبر ثبت شده اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد این تابستان گرم‌ترین تابستان ثبت شده در تاریخ بوده باشد.

سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‌شناسی آمریکا هر ماه گزارشی از آب و هوای نقاط مختلف جهان منتشر می‌کند این آمارها نشان می‌دهد که هفت ماه از نه ماه ۲۰۱۵ گرم‌ترین ماه‌های ثبت شده توسط این سازمان است. سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‌شناسی این نتایج را بر اساس اطلاعات ثبت شده در ۱۳۶ سال گذشته‌ی خود بیان می‌کند.

دمای هوا در سپتامبر گذشته ۰.۹ درجه سانتی‌گراد نسبت به میانگین دمای سپتامبر در قرن بیستم (۱۵ درجه سانتی‌گراد) افزایش یافته است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قسمت‌های وسیعی از خشکی‌های زمین نسبت به میانگین گرم‌تر بوده‌اند. این سپتامبر با ۲.۱ درجه افزایش نسبت به ماه‌های مشابه در قرن بیستم، دومین تابستان گرم امریکا محسبوب می‌شود.

گرمترین سپتامبر

یکی از عوامل تشدیدکننده‌ی این گرما را می توان پدیده‌ی ال‌ نینو (El Niño) دانست با این حال گرما نسبت به سال ۱۹۹۷ که شاهد ال نینوی قوی بودیم بسیار بیشتر شده است. طبق اطلاعات NOAA و ناسا به ترتیب ۹۷ و ۹۳ درصد احتمال وجود دارد که ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ لقب بگیرد. این پیش‌بینی‌ها با بهره‌گیری از روش‌های مختلف توسط این دو سازمان انجام شده است. این نتایج نشان می‌دهد که سه ماه آخر سال به قدری سرد نخواهند بود که این افزایش را تحت تاثیر قرار دهند.

این موج گرما تلفات بسیاری در نقاط مختلف جهان به جای گذاشته است و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که کشورها توجه بیشتری به مساله افزایش دمای دائمی زمین بکنند. نظر شما در مورد گرمای هوا در تابستان گذشته چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات