ایده‌هایی نو برای بهبود امکانات هواپیما‌ها: از سینی هوشمند تا صندلی کودکان

یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
شرکت‌های هواپیمایی سعی دارند تا پا به پای پیشرفت‌های تکنولوژی حرکت کنند و امکانات جدید به ناوگان هوایی خود اضافه کنند. شارژرهای خورشیدی و سینی‌های غذای هوشمند نمونه‌هایی از این امکانات هستند که می‌توانند در آینده وارد هواپیماها شوند. برای آشنایی با هیجان انگیزترین ایده‌های صنعت هوانوردی با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

وقتی که صحبت از طراحی فضای داخلی یک هواپیما به میان می‌آید، خلاقیت نقش مهمی را بازی می‌کند. در کابین هواپیما به خاطر کمبود فضا، قراردادن صندلی‌ها و تأمین فضای مناسب برای چمدان‌ها و کیف‌ها در بالای سر مسافر به یک چالش تبدیل می‌شود. تمامی این طراحی‌ها باید سلامتی و راحتی مسافران را هدف اصلی خودشان قراردهند.

طراحان صنعتی هر سال ایده‌ها و راه‌ حل‌های جدید و جذابی رونمایی می‌کنند. هر سال مسابقه ای با عنوان کریستال کابین در نمایشگاه فضای داخلی هواپیمای هامبورگ برگزار می‌شود. بیشتر این طراحی‌ها هیچوقت به ساخت نمی‌رسند و روی کاغذ باقی می‌مانند. ما قصد داریم تا در ادامه تعدادی از این ایده‌ها، که می‌توانند برای آینده جذاب باشند را بررسی کنیم.

قفسه‌های غذای الیساوا

8conceptsairplane3

این طراحی برای قفسه‌های غذا توسط مدرسه‌ی طراحی و مهندسی الیساوای بارسلونا مطرح شده است. در نگاه اول می‌توان این سؤال را مطرح کرد که چرا زودتر از این‌ها چنین طراحی برای این قفسه‌ها در نظر گرفته نشده بود؟

این قفسه‌ها دارای طراحی باریک‌تری هستند و امکان رد شدن از کنار آن‌ها برای مسافرانی که قصد دارند به سمت سرویس بهداشتی بروند وجود دارد. همچنین دسترسی به محتوای داخل قفسه‌ها راحت‌تر از گذشته خواهد بود و اگر در حین توزیع غذا،این قفسه‌ها به شما برخورد کنند قطعا درد کمتری را به خاطر گوشه‌های گرد آن احساس خواهید کرد.

سینی‌های هوشمند

8conceptsairplane9

سینی‌هایی که در جلوی شما برای صرف غذا باز می‌شوند، می‌توانند جایی برای نگه‌داری تلفن هوشمند یا تبلت شما داشته باشند. این ایده شاید خیلی ساده به نظر برسد ولی داوران مسابقه‌ی کریستال کابین آن را به‌عنوان یکی از فینالیست‌های بهترین طراحی انتخاب کردند. ضمن اینکه دیگر نیازی نیست دستگاه خودتان را با دست نگه دارید، هیچ فضایی از سینی نیز اشغال نمی‌شود و می‌توانید با خیال آسوده به صرف وعده‌ی غذایی خودتان بپردازید.

کاورهای پنجره‌ی خورشیدی

8conceptsairplane2

اینکه چرا این طرح تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته جای شگفتی دارد. این کاور‌های پنجره می‌توانند با استفاده از انرژی خورشید دستگاه‌های الکترونیکی کوچک شما را شارژ کنند. امروزه هر فردی حداقل یک تلفن همراه را با خودش حمل می‌کند که نیاز به شارژ شدن دارد و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند بدون اضافه کردن منبع برق اضافه و با انرژی پاک خورشید این امکان را برای شما فراهم کنند.

محفظه‌های کیف اسپیس بین بویینگ و امبرایر

8conceptsairplane6

شرکت‌های هواپیمایی برای حمل بار اضافه‌ی مسافران هزینه‌ دریافت می‌کنند که باعث شده مسافران وسایل خودشان را همراه خودشان به داخل کابین ببرند و از تحویل آن‌ها به کانتر خودداری کنند. حمل ساک‌ها و چمدان‌های بزرگ به داخل کابین مشکلات زیادی را از نظر پیدا کردن جا برای قراردادن آن‌ها ایجاد کرده است.

شرکت بویینگ به‌تازگی با طراحی جدیدی برای قفسه‌ها به نام اسپیس بین سعی در حل کردن مشکل کمبود فضا کرده است.

این محفظه‌های جدید می‌توانند تا ۶ چمدان را در خودشان جای دهند، این میزان قبلا ۴ چمدان بود.

همچنین این قفسه‌ها ارتفاع کمتری تا سطح هواپیما دارند و ازاین‌رو شما راحت‌تر میتونید کیف خودتان را در محفظه قراردهید. بویینگ همچنین مدعی شده است که این طراحی جدید می‌تواند ۵۰ درصد چمدان‌های بیشتری را در خودش جای دهد درحالی‌که زمان کمتری نیز صرف قراردادن و برداشتن کیف‌ها خواهد شد. می‌توان انتظار داشت که این محفظه‌ها در هواپیمای بعدی بویینگ یعنی 737 Max مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت برزیلی امبرایر نیز، طراحی جدیدی برای کابین‌های خودش در نظر گرفته است. این کابین ها که به E2 شهرت دارند ۴۰ درصد فضای بیشتری را برای مسافران در قسمت محفظه ی کیفٰ‌های بالای سر فراهم می‌کند. این ویژگی میٰتواند برای مسافرانی که سفر‌های هوایی زیادی دارند بسیار رضایت بخش باشد. همچنین در این کابین برای مسافران ویژه صندلی‌هایی در نظر گرفته شده که بتوانند وسایل خودشان را در آنجا جاسازی کنند.

صندلی کودک هواپیمایی لوفتانزا

8conceptsairplane5

همیشه همراه بردن صندلی مخصوص کودک به داخل هواپیما برای پدران و مادران دردسر‌های زیادی را داشته است. حال هواپیمایی لوفتانزا با طراحی صندلی‌های مخصوص، سعی در برطرف کردن این مشکل دارد. این صندلی می‌تواند باتوجه‌به سن و اندازه‌ی کودک تغییر زاویه و موقعیت دهد و ضمن نگه‌داری کودکان در سلامت کامل، از مشکلات خانواده‌ها کم و سرعت سوار شدن آن‌ها به هواپیما را بیشتر کند.

فرار

8conceptsairplane4

سفر‌های هوایی همیشه حس ناخوشایندی را برای مسافران ایجاد کرده‌اند که مسافر می‌خواهد هرچه زودتر از این شرایط دور شود. الکساندرا موچری که دانشجوی دانشگاه میشیگان است نیز از همین موضوع استفاده کرده است و دستگاه اسکیپ (فرار) را طراحی کرده است. الکساندرا در پروژه‌ی کاور‌های خورشیدی پنجره نیز نقش داشته است. این دستگاه برای سرگرمی مسافران در طول سفر طراحی شده است. تنها کافی است که مسافران این دستگاه را روی سر و در مقابل چشمان خودشان قرار دهند و با استفاده از صفحات لمسی روی دسته‌های صندلی به کنترل کردن محتوای نمایش داده شده در اسکیپ بپردازند. این طراحی نیز به‌عنوان فینالیست در مسابقه انتخاب شد.

اینیبل

8conceptsairplane7

اینیبل طرحی است که در آن از سینی غذای مسافران به‌عنوان یک صفحه‌ی نمایش برای سرگرم کردن آن‌ها استفاده می‌شود. این طرح که توسط دانشجویان دانشگاه دلفت هلند مطرح شده است می‌تواند در طول پرواز اطلاعات مفیدی را به مسافران ارایه کند و آن‌ها را سرگرم کند. همچنین برای مثال با قراردادن کتابی روی این صفحه، به شما می‌گوید که محتوای کتاب چیست یا زمانی‌که می‌خواهید از هدفون ها استفاده کنید، موسیقی‌های موجود را به شما نمایش می‌دهد تا از بین آن‌ها انتخاب کنید. نباید فراموش کنیم که این سینی در هنگام صرف غذا ابعادش دوبرابر می‌شود تا راحت‌تر بتوانید از غذای خودتان لذت ببرید. شاید چنین قابلیتی کمی دور از انتظار به نظر برسد ولی به هیچ عنوان غیر ممکن نیست.

رهگیری چشم و کنترل حرکات دست

8conceptsairplane8

برنده‌ی مسابقه‌ی کریستال کابین سال ۲۰۱۳، رهگیر چشم و کنترل حرکات دست Thales، می‌تواند با کنترل کردن حرکات کاربر محتوای نمایش داده شده ی به او را به دلخواه وی تغییر دهد. این طراحی که برای مسافران ویژه در نظر گرفته شده می‌تواند کنترلرهای قدیمی را بازنشسته کند. مسافران عادی نیز به خاطر فاصله ی کمی که با صفحه ی نمایش روبروی خودشان دارند می‌توانند با استفاده از دست و صفحات لمسی، محتوای موردنظر خودشان را انتخاب کنند. طراحان این ایده عقیده دارند که این سیستم می‌تواند به مسافران حس بهتری را در کنترل کردن محتوای نمایشی بدهد.

همیشه می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بیابید و به آسانی آن را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات