۶ اسلحه‌ از داستان‌های علمی و تخیلی که در واقعیت ساخته شده‌اند

یک‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
برای سال‌ها است در فیلم‌های علمی و تخیلی سلاح‌هایی به نمایش گذاشته می‌شوند که قدرت برتر و تکنولوژی آینده‌ی آن‌ها تماشاگران را متحیر می‌کند. این تکنولوژی مرگبار در ذهن خلاق نویسندگان شکل گرفته و نیرویی فراتر از توان بشر را به نمایش می‌گذارد، از پیشتازان فضا تا جنگ‌های ستاره‌ای این سلاح‌ها هستند که بینندگان را به سمت سالن‌های سینما می‌کشانند. اما با‌گذشت زمان بسیاری از آنچه زمانی فراتر از دامنه‌ی دانش و تکنولوژی بشری پنداشته می‌شد به واقعیت تبدیل می‌شوند؛ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

تکنولوژی روز به روز حضور انسان را در صحنه‌ی نبرد کمرنگ‌ می‌کند، در حالی که آسمان به تصرف پهبادها درآمده و ربات‌های متحرک جای سربازان را در قلب خط مقدم می‌گیرد، ماهواره‌های جاسوسی موقعیت نیروهای دشمن را شناسایی کرده و سلاح‌های الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی و سنسورهای متنوع اهداف را منهدم می‌کنند؛ اما این تمام ماجرا نیست. اسلحه‌های دنیاهای علمی و تخیلی دیروز به واقعیت‌های امروز راه یافته‌اند و شاید سلاح‌هایی که در آینده ساخته خواهند شد از آنچه امروز می‌توانیم تصور کنیم نیز مرگبارتر باشند.

۱. اشعه‌ی مرگ نامرئی

slide 398058 4900370 free

سیستم بازدارنده‌ی فعال ارتش ایالات متحده، این سلاح توپ مایکروویو متمرکز قدرتمندی است که بر روی یک کامیون نظامی نصب می‌شود و با نشانه گرفتن بر روی فرد و یا گروهی از افراد سوزش شدید در پوست آن‌ها ایجاد می‌کند. پنتاگون این سیستم را به امید تولید سلاحی غیر کشنده برای متفرق کردن معترضین توسعه داده است تا جای توپ آبی را بگیرد. این سلاح غیر رادیواکتیو و غیر مرگبار است، اما با آنکه استفاده از آن به نظر ایمن می‌رسد به علت جنجال بر سر اثرات احتمالی آن در بدن انسان در عملیات واقعی استفاده نشده است.

۲. موشک هایپرسونیک

slide 398058 4900372 free

X-51A WaverRider یکی از وحشتناک‌ترین سلاح‌های ساخته شده به دست انسان است. این موشک با استفاده از یک موتور جت فوق سریع و با تکنولوژیی انقلابی می‌تواند به سرعتی بیشتر از پنج برابر سرعت صوت و محدوده‌ی هایپرسونیک برسد، با افزایش سرعت احتمال شناسایی و انهدام این سلاح توسط سیستم‌های بازدارنده کاهش میابد. این موشک قادر است هر نقطه‌ای از جهان را در کمتر از یک ساعت مورد هدف قرار دهد.

۳. توپ غول‌پیکر لیزری

slide 398058 4900376 free

اسلحه‌های لیزری دیگر محدود به فیلم‌های سای فای و جنگ‌های ستاره‌ای نیستند. اسلحه‌ی انرژی متمرکز نیروی دریایی ایالات متحده پرتوی لیزر قدرتمندی را بر روی هدف می‌تاباند و قادر است از قایق‌های کوچک تا پهباد و موشک‌ها را از بین ببرد. این سیستم فوق پیشرفته به آسانی توسط کنترلرهایی شبیه آنچه در بازی‌های کامپیوتری وجود دارند کنترل می‌شود.

۴. سربازان رباتیک

slide 398058 4900398 free

QinetiQ MAARS یا سیستم مسلح پیشرفته‌ی رباتیک ماژولار اساساً یک تانک رباتیک کوچک است. این ربات رهگیری به یک مسلسل قدرتمند، پرتاب کننده‌ی نارنجک و سنسورهای شناسایی اهداف مجهز شده است. تا زمانی که این ربات به وسیله‌ی انسان کنترل می‌شود به عنوان سیستم دفاعی و گشت زنی به کار خواهد رفت اما هنگامی که مسئولیت آن به هوش مصنوعی سپرده شود به دنبال نیروهای کمکی به گشت زنی در اطراف پایگاه خواهد پرداخت.

۵. تفنگ هوشمند

slide 398058 4900404 free

TrackingPoint XS1 اسلحه‌ای نگران کننده برای آینده‌ی جنگ‌های مسلحانه است. با تکنولوژی فوق پیشرفته، سنسورهای اسلحه بر روی هدف قفل کرده و پس از بررسی سرعت باد، فاصله و ارتفاع دقیقاً زمان و مکانی که گلوله باید شلیک شود به کاربر نشان داده می‌شود. با این اسلحه دیگر نیازی به تک تیراندازان ماهر نیست، نرم افزاری از طریق گوگل گلس به شما کمک می‌کند تا سخت‌ترین اهداف را در اولین شلیک مورد اصابت قرار دهید.

۶. توپ رِیلی

slide 398058 4900414 free

Railgun برای نخستین بار به عنوان سلاحی افسانه‌ای در بازی‌های کامپیوتری ظاهر شد و سپس در بعضی از فیلم‌های علمی تخیلی مانند Transformers: Revenge of the Fallen ظاهر شد. در این سلاح از نیروی الکترومغناطیس برای شتاب دهی به مهمات با غلاف فلزی و پرتاب آن‌ها در سرعت هایپرسونیک استفاده می‌شود. در‌واقع این سلاح نمونه‌ای از آینده‌ی توپخانه‌های امروزی است. در حال حاضر اولین نمونه از توپ ریلی توسط BAE systems ساخته شده است که می‌تواند گلوله‌هایی با سرعت بیشتر از ۶ ماخ پرتاب کرده و اهداف را از فاصله‌ی بیشتر از ۱۱۰ کیلومتر هدف قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات