میمون عطسه کن و ماهی راه رونده در هیمالیا یافت شدند!

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
میمونی که در هنگام باران، عطسه می‌کند و ماهی "راه رونده" از مجموعه بیش از ۲۰۰ گونه‌ای هستند که در سالیان اخیر در مناطق یخ زده شرقی هیمالیا، طبق گفته‌های گروه حفاظت منابع طبیعی صندوق جهانی طبیعت، کشف شده‌اند.
تبلیغات

صندوق جهانی طبیعت (WWF)، برآوردی کلی از آن‌چه دانشمندان در مناطق بوتان، شمال شرقی هند، نپال، میانمار شمالی و جنوب تبت توانسته‌اند در حیات وحش کشف کنند، جمع آوری نموده است تا آگاهی را نسبت به مخاطراتی که این مناطق حساس زیست‌محیطی را تهدید می‌کنند، افزایش دهد.

این مجموعه گونه‌ها شامل «ماهی کله‌ماری راه رونده» آبی رنگی است که می‌تواند هوا را تنفس کند، بر روی زمین تا ۴ روز امکان بقا دارد و در حدود ۴۰۰ متر را می‌تواند بر روی زمین مرطوب، بخزد.

از دیگر موارد یافت شده، افعی پررنگ و لعابی با ترکیب رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی است که ممکن است با تکه‌ای جواهر اشتباه گرفته شود. همچنین ماهی آب شیرین "دراکولا" که دارای دندان‌های نیش است و سه نوع جدید موز نیز جز اکتشافات جدید می‌باشند.

pit viper

در جنگل‌های شمالی میانمار، دانشمندان در سال ۲۰۱۰ میمون سیاه و سفیدی با بینی روبه‌ بالایی را یافتند که این بینی سبب می‌شود میمون در اوقات بارانی عطسه کند.

در روزهای بارانی این میمون‌ها در حالتی می نشینند که بتوانند سرشان را بین دو زانویشان جمع کنند و در نتیجه از ورود آب به بینی کوتاه و سربالایشان جلوگیری کنند.

این ۲۱۱ گونه جدید در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ کشف شده‌اند و شامل ۱۳۳ گیاه مانند ارکیده‌ها، ۲۶ نوع ماهی، ۱۰ دوزیست، ۳۹  بی‌مهره، یک خزنده، یک پرنده و یک پستاندار هستند. در گزارش منتشر‌شده، صندوق جهانی طبیعت نسبت به یک سری مخاطرات برای این گونه‌ها مانند رشد جمعیت انسانی، جنگل زدایی، شکار غیرقانونی و توسعه معادن و نیروگاه‌های برق‌آبی هشدار داده شده است. بر اساس گزارشی که این صندوق هفته اخیر منتشر کرده است، تنها ۲۵ درصد از کل زیستگاه‌های اصلی منطقه دست نخورده باقی مانده است و صدها گونه در معرض نابودی جهانی قرار گرفته‌اند.

سامی تانیکاسکی، سرپرست بخش جانداران همالیا در صندوق جهانی طبیعت گفته است:

چالش ما این است که اکوسیستم‌های در معرض تهدید را، قبل از این که چنین موجوداتی و دیگر جانداران ناشناخته از بین بروند، حفظ کنیم.

این گزارش درخواست کرده است در این مناطق با سعی بیشتری نسبت به توسعه پایدار گام برداشته شود. این معضلات نمایانگر نیاز به نیروی برق‌آبی به شکلی دوستانه‌تر با طبیعت است تا به اکوسیستم صدمه کمتری وارد شود. همچنین نیاز به کمک‌های بیشتر دولتی به جوامع انسانی این مناطق احساس می‌شود تا بتوانند در معرض تغییرات آب و هوایی انطباق و سازگاری بیشتری پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات