پروژه جدید دارپا: ایمپلنت مغزی که می‌تواند یادگیری را بسیار سریع‌تر کند

سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
با انفجار اطلاعات و در عصر تکنولوژی به نظر می‌رسد مغز انسان توانایی یادگیری هم‌گام با رشد علم را نداشته است، DARPA یا آزمایشگاه فوق مخفی تکنولوژی پنتاگون بر روی ایمپلنتی کار می‌کند که با کار گذاشتن آن در مغز سربازان، آن‌ها می‌توانند بسیار سریعتر از روند طبیعی مهارت‌های مورد نظر را یاد بگیرند.
تبلیغات

محققان دارپا با بررسی رابطه‌ی فیزیکی و عصبی مغز با محرک‌های محیطی و چرخه‌ی خواب و بیداری در پی درک بهتر توانایی‌های مغز هستند تا بتوانند راهی برای تقویت مغز به دست بیاورند. در این برنامه تیم تحقیقات نوروتکنولوژی دارپا به دنبال روشی است که نه تنها حافظه‌ی بهتر بلکه یادگیری مهارت‌های فیزیکی را نیز به صورت موثری تقویت کند. جاستین سانچز مدیر این برنامه می‌گوید:

هر کدام از ما تا به حال برای به خاطر سپردن لیستی طولانی و یا معادلاتی پیچیده تلاش کرده‌ایم اما موفق نشده‌ایم، امروز ما در حال کشف چگونگی استفاده از نوروتکنولوژی برای کاشت ایمپلنتی در مغز هستیم که بتواند این عملکردها را تسهیل کند.

شبیه این تکنولوژی را در جای دیگری دیده بودیم!

هدف از پروژه‌ی RAM (بازیابی حافظه‌ی فعال) فقط یافتن راهی برای ورود به مغز یا ساختن ابر سربازانی با مهارت‌ها و آگاهی بیشتر نیست؛ بلکه نوروتکنولوژی با بسیاری از زیر برنامه‌های دیگر دارپا گره خورده است، من‌جمله یافتن راهی برای درمان سربازانی که به بیماری اختلال پسا استرس PTSD در جنگ مبتلا شده‌اند. در این زیربرنامه که از یک سال پیش آغاز شده است، در فرآیندی به نام تحریک عمیق مغزی تراشه‌ی کوچک در مغز بیمار کاشته می‌شود. زمانی که تراشه متوجه چیزی اشتباه در مغز شود با ارسال پالس‌های الکتریکی کوچک مناطق آسیب دیده را تحریک می‌کند تا به موقعیت سالم کاری خود بازگردند. همانطور که می‌دانید هر نوع دستکاری بر روی مغز بسیار خطرناک است، با این حال محقق ارشد این پروژه دکتر عماد اسکندر با اعتماد به نفس زیادی اعلام کرده است که این پروژه هم بر روی نیروهای نظامی و هم غیرنظامیان کاربردی خواهد بود:

داده‌های به دست آمده از این پروژه بسیار امید بخش بوده است، ما امیدواریم نه تنها موفق به بازگرداندن کیفیت زندگی به افراد نظامی و غیر نظامی که از این مشکلات رنج میبرند شده بلکه به طور چشمگیری در راه درمان اختلالات عصبی نیز موفق شویم.
o BRAIN CHIP 570

در اولین آزمایش‌های بالینی بر روی این تکنولوژی، محققان در دانشگاه کالیفرنیا و سان فرانسیسکو، این آرایه‌ها را بر روی مغز هفت بیمار قرار دادند تا با ارائه‌ی شک‌های الکتریکی به مناطق عصبی خاص بتوانند به طور قابل توجهی سطح اضطراب را در بیماران کاهش دهند. سانچز می‌گوید:

فن آوری این سیستم به صورت دستگاهی کاملاً قابل کشت در مغز بهبود خواهد یافت و ما اطلاعات دقیق‌تری برای رسیدن به اثرات درمانی مورد نیاز در تحریک مغز بدین وسیله به دست خواهیم آورد. من معتقدم روزی خواهیم توانست به سربازانی که از مشکلات عصبی رنج می‌برند کمک کنیم و راه درمان مناسبی برای بیمارانی که امروز هیچ گزینه‌ی درمانی مناسبی ندارند پیدا کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات