۷ کاری که کاربران لینوکس هنوز هم قادر به انجام آن نیستند

پنج‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
مطالعه 9 دقیقه
لینوکس از سوی طرفدارانش همواره به عنوان پلتفرمی مطرح می‌شود که هیچگونه محدودیتی در آن وجود ندارد. اما مواقعی پیش می‌آید که جان‌سخت‌ترین کاربران لینوکس هم برای انجام کاری خاص مجبور به استفاده از مک او اس یا ویندوز می‌شوند. در ادامه‌ با زومیت همراه باشید تا نگاهی به ۷ مورد از این کارها بیاندازیم.
تبلیغات

نویسنده‌ی وبسایت itworld اعتراف می‌کند که همیشه به اینکه هیچ چیز فراتر از دسترس کاربران لینوکس وجود ندارد، افتخار می‌کرده است؛ تا اینکه سردبیر سایت او را به این چالش دعوت می‌کند که لیستی از کارهایی که در لینوکس قادر به انجام آن‌ها نیست تهیه کند. او در نهایت به ۷ موردی می‌رسد که جامعه‌ی کاربران لینوکس قادر به انجام آن نیستند.

قبل از هر چیز باید اشاره کرد که هیچ‌کدام از موارد زیر ناشی از محدودیت‌های لینوکس به عنوان یک پلتفرم نیست، بلکه مشکل از توسعه دهندگان نرم‌افزارها و ارائه دهندگان محتوا است.

۱. ویرایش تصاویر با فوتوشاپ

maxresdefault

وقتی که به فوتوشاپ اشاره کنید، کاربران مشتاق لینوکس به شما خواهند گفت که نیازی به استفاده از آن برای ویرایش تصاویر در لینوکس ندارید و GIMP به خوبی از عهده‌ی انجام این کارها بر می‌آید. اما این حرف برای همه‌ی کاربران صادق نیست و بستگی سنگینی به این دارد که می‌خواهید با تصاویر خود چکار کنید؟

GIMP ابزار فوق‌العاده‌ای برای ویرایش تصاویر است و در اکثر مقاصد می‌توان از آن استفاده کرد. برای کاربران با سطح متوسط، GIMP قابلیت‌هایی فراتر از یک ابزار ویرایش ابتدایی و اولیه ارائه می‌دهد.

هرچند، وقتی نوبت به کارهای سخت و خلاقانه‌تر می‌رسد، شاید ترجیح بدهید از فوتوشاپ به همراه LightRoom استفاده کنید. هزاران پلاگین، فیلتر، افزونه، اکشن‌ و نرم افزارهای جانبی کمکی ماند Nik وجود دارند که فوتوشاپ را به بهترین در نوع خود تبدیل می‌کنند. GIMP شاید برای کاربران معمولی عالی باشد، اما برای حرفه‌ای‌ها فوتوشاپ انتخاب درست است. نبود پشتیبانی از مد رنگی سی‌ام‌وای‌کی (CMYK) به تنهایی GIMP را از بازار حرفه‌ای حذف می‌کند.

۲. ویرایش ویدئو با ادوبی پریمیر

Adobe Premiere Pro dual timeline view

اگر عکاس حرفه‌ای و ویرایش‌گر فیلم باشید، نبود ابزارهای غنی از ویژگی‌های متنوع و حرفه‌ای، عیب دیگری برای انتخاب لینوکس به عنوان یک پلتفرم است. برای کاربران لینوکس نرم‌افزارهای متن باز ویرایش ویدئوی زیادی از جمله Kdenlive و Open Shot وجود دارد؛ برای برش ویدئو‌ها و این قبیل کارهای ساده می‌توان بر روی Kdenlive حساب باز کرد، اما خیلی‌ها برای کارهای پیچیده و پروژه‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از ادوبی پریمیر (Adobe Premiere) استفاده کنند. نویسنده‌ی متن دوره‌های آموزش فیلم‌سازی را گذرانده و به نرم افزار Final Cut Pro مسلط است. وقتی بخواهید یک فیلم ۴۵ دقیقه‌ای را با استفاده از ۵ ساعت فیلم خام اولیه و متشکل از حداقل ۵ قطعه ویدئو بسازید، قطعاً به ابزارهایی حرفه‌ای تر نیاز خواهید داشت.

۳. گیمینگ حرفه‌ای

gamer header

اگر از آن دسته گیمرهای حرفه‌ای هستید که هنوز هم کپی فیزیکی دیسک‌ بازی‌های قدیمی خود مانند Call of Duty و Medal of Honor و Crysis را برای یادگاری هم که شده نگه داشته‌اید، لینوکس انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. استفاده از لینوکس باعث می‌شود حتی اگر زمان خالی برای بازی کردن هم داشته باشید، نتوانید مانند گذشته به انجام بازی‌های جدی بپردازید.

کاربران لینوکس زیادی را خواهید یافت که تنها برای لذت بردن از چنین بازی‌هایی در کنار لینوکس از ویندوز هم استفاده می‌کنند . شاید استدلال کنید که استیم برای لینوکس هم وجود دارد؛ اما بیشتر بازی‌های مشهور، از جمله‌ آن‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد برای لینوکس وجود ندارند. حتی خود Valve هم تمامی بازی‌های ویندوزی خود را برای لینوکس عرضه نکرده است.

پس گیمرهای حرفه‌ای هنوز هم برای بازی به سراغ ویندوز می‌روند.

۴. استریم ویدئو

HBO NOW Apple TV

به لطف گوگل کروم، حالا می‌توانید از نتفلیکس بر روی لینوکس هم لذت ببرید؛ اما بقیه‌ی سرویس‌های استریم مانند HBO Now هنوز هم بر روی لینوکس قابل دسترسی نیستند. تا چندی پیش سرویس Amazon Primeآمازون هم بدون استفاده از ترفند‌های خاص بر روی لینوکس در دسترس نبود.

HBO هنوز هم از تکنولوژی‌های قدیمی مانند فلش و سیلورلایت برای پخش استفاده می‌کند. این تکنولوژی‌ها در حال فراموشی هستند و لینوکس از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. برای دسترسی به چنین محتواهایی مجبور به استفاده از ویندوز یا مک او اس هستید.

۵. گوگل درایو

google drive

جای سوال است که کدام چالش فنی‌ گوگل را از عرضه‌ی کلاینت گوگل درایو برای لینوکس باز داشته است. شرکت‌های بسیار کوچکتری وجود دارند که قادر به عرضه‌ی کلاینت فضای ابری و سرویس همگام‌سازی خود برای لینوکس هستند.

چیزی که موضوع را جالب‌تر می‌کند این است که مهندسان گوگل مرتباً می‌گویند در حال کار بر روی کلاینت این سرویس برای لینوکس هستند. تا به الان کاربران لینوکس امید خود برای استفاده از گوگل درایو بر روی پلتفرم محبوبشان را از دست داده‌اند.

گرچه کلاینت‌های ثالثی مثل inSync وجود دارند، اما تنها موجب هزینه‌ی اضافی خواهند شد.

۶. آیتیونز

iTunes

چه کسی ممکن است بر روی لینوکس به نرم‌افزاری مثل آیتیونز احتیاج داشته باشد؟ افراد زیادی وجود دارند که از طیف وسیعی از محصولات دنیای تکنولوژی بهره می‌برند و ممکن است در کنار سیستم لینوکسی خود، از آیفون یا آیپد هم استفاده کنند.

درحالی که استفاده از اندروید با یک کامپیوتر لینوکسی بسیار آسان است، انجام همین کار با یک دستگاه iOS بسیار مشکل است.

در حالی که می‌توانید آیپد خود را به سیستمی لینوکسی متصل کرده و از طریق فایل منیجرهایی مانند اپلیکیشن Files به محتوای آن دسترسی پیدا کنید، نمی‌توانید هیچ محتوایی را به آیپد منتقل کنید. iOS سیستم لینوکس را پیدا و شناسایی نخواهد کرد و قادر به دسترسی به محتوای آن نخواهید بود. نمی‌توانید فایل‌ها را به سادگی به دستگاه‌های مبتنی بر iOS کپی کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

اپل استاد قفل گذاری بر روی دستگاه‌هایش است و آیتونز تنها دروازه‌ی انتقال فایل بین کامپیوتر و iOS است. بدون آیتونز کاربران لینوکس به معنای واقعی کلمه پشت درهای بسته‌ی دستگاهشان خواهند ماند. در حالی که کاربران اندروید با اپلیکیشن‌هایی مانند AirDroid کار انتقال داده‌ها را به راحتی انجام می‌دهند، چنین اپلیکیشنی برای iOS وجود ندارد.

اپ‌هایی مانند FileApp برای iOS وجود دارند، اما به شدت محدود هستند و تنها فولدر download را بین iOS و لینوکس به اشتراک می‌گذارد و درنتیجه استفاده از آن‌ها بسیار سخت است.

نکته‌ی مایوس کننده‌تر این است که حتی اگر از FileApp برای انتقال فیلم یا عکس به آیپد استفاده کنید، تنها همین اپ توانایی دسترسی به این فایل‌ها را خواهد داشت. هیچ اپلیکیشن دیگری مثل VLC یا پخش کننده‌ی ویدئو و موسیقی خود iOS قادر به پخش این فایل‌ها نخواهند بود.

۷. اینترنت اکسپلورر

IE

شاید دیوانگی به نظر برسد. اینترنت اکسپلورر برای لینوکس؟ کسی هنوز هم از آن استفاده می‌کند؟ شاید بتوان نیاز به آیتیونز در لینوکس را توجیه کرد اما اینترنت اکسپلورر چطور؟ حتی کاربران ویندوز هم کروم یا فایرفاکس را ترجیح می‌دهند. خود مایکروسافت هم آینده‌ای برای آن ندیده و مرورگر جدید اج را به همراه ویندوز ۱۰ ارائه کرده است. پس چرا یک کاربر لینوکس باید به اینترنت اکسپلورر نیاز پیدا کند؟

فرض کنید برای ثبت نام در آزمون استخدامی یک شرکت از طریق سیستم لینوکسی خود وارد وبسایت آن شده‌اید. بالای صفحه این اخطار را می‌بینید که برای ادامه به مرورگر اینترنت اکسپلورر نیاز است. با استفاده از افزونه‌های موجود برای فایرفاکس و با لبخندی بر لب user agent مرورگر خود را به اینترنت اکسپلورر تغییر می‌دهید تا به خیال خود وبسایت شرکت را فریب داده باشید. اما هنگامی که متوجه می‌شوید واقعاً به اینترنت اکسپلورر نیاز است و هیچ راه دیگری برای دسترسی به وبسایت از طریق لینوکس وجود ندارد، لبخند از لب‌هایتان محو خواهد شد.

نمونه‌های مشابه وبسایت‌ها و پورتال‌های دانشگاهی هم آنقدر زیادند که نیازی به اشاره به آن‌ها نیست.

سازمان‌ها و ادارات زیادی وجود دارند که هنوز هم در دوران ماقبل تاریخ زندگی می‌کنند و با استفاده از تکنولوژی‌های باستانی سعی در جذب استعداد در سال ۲۰۱۵ دارند!

و یک چیز دیگر...

اپ‌های مشهور فراوان دیگری هم وجود دارند که هنوز برای لینوکس عرضه نشده‌اند. از نرم‌افزارهای طراحی معروفی مانند Sketch و Skala Preview گرفته تا نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی که اگر مشابه آن‌ها برای لینوکس موجود هم باشد، به خوبی نسخه‌ی اصلی نیست و کارایی آن را ندارد.

آینده برای کاربران لینوکس به چه شکل رقم خواهد خورد؟

linux future

هیچکدام از مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد ناشی از هیچگونه محدودیتی در لینوکس به عنوان یک پلتفرم نیست. گوگل به راحتی می‌تواند یک کلاینت برای لینوکس درست کند. HBO و آمازون می‌توانند از تکنولوژی‌های جدید مانند HTML5 استفاده کنند تا کاربران بیشتری قادر به استفاده از سرویس‌هایشان باشند؛ همانطور که نتفلیکس و Hulu این کار را کرده‌اند.

آیا این شرایط روزی تغییر خواهد کرد؟ شاید. به لطف گوگل کروم کاربران لینوکس قادر به استفاده از سرویس‌هایی شده‌اند که دسترسی به بسیاری از آن‌ها تا پیش از این برایشان ممکن نبود.

در حال حاضر کنونیکال تنها شرکتی است که بر روی نسخه‌ی دسکتاپ لینوکس سرمایه‌گذاری کرده و می‌کند، در حالی که بزرگانی مانند RedHat و SUSE کاملاً از نسخه‌ی "مصرف کننده" یا لینوکس دسکتاپ دست شسته‌اند و تنها بر روی بخش مشتری‌های سازمانی متمرکز شده‌اند. گوگل تنواسته است شرکت‌هایی مانند ادوبی را متقاعد کند تا نرم‌افزارهایشان را به سیستم عامل کروم (Chrome OS) بیاورند، هرچند سهم بازاری حتی کمتر از اوبونتو دارد.

کنونیکال باید هنر همکاری با چنین شرکت‌های بزرگی را از گوگل بیاموزد. البته شاید اصلاً پتانسیلی را در لینوکس دسکتاپ نمی‌بیند که خودش را به آب و آتش نمی‌زند. در همین حال که کنونیکال دست بر روی دست گذاشته است، اپل و گوگل به شدت مشتاق به بهره‌برداری از افت اندک سهم ویندوز از بازار سیستم عامل‌ها هستند.

کنونیکال هم می‌توانست از این موقعیت به نحو احسن استفاده کرده و مقداری از سهم ویندوز را برباید. اما به نظر می‌رسد که از قافله عقب مانده‌است. اگر سهمی از بازار نداشته باشید تا نشان شرکتی مثل ادوبی بدهید، آن‌ها محصولاتشان را به لینوکس نخواهند آورد.

طنز داستان اینجا است که اگر کاربر حرفه‌ای باشید و به دلیل محدودیت‌هایی در لینوکس مجبور به استفاده از ویندوز یا مک شده باشید، بالاخره بنا به یک سری محدودیت‌های دیگر باز هم مجبور خواهید شد از لینوکس استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات