۱۳ آبان: اولین کپی برداری موفق از کامپیوتر شخصی IBM

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۵ سال پیش در چنین روزی، اولین کپی موفق از کامپیوتر شخصی شرکت IBM عرضه شد. این موفقیت ظهور شرکت‌های رقیب IBM را به همراه داشت.
تبلیغات

۳۵ سال پیش در چنین روزی (چهارم نوامبر سال ۱۹۸۲)، شرکت Compaq توانست اولین کامپیوتر شخصی خودش را با کپی‌برداری از کامپیوتر شرکت آی‌بی‌ام به بازار عرضه کند. این کامپیوترها بعدا با نام IBM-Compatible یا سازگار با سیستم IBM شناخته شدند.

کامپیوترهای سازگار با IBM به نوعی از کامپیوترها گفته می‌شد که ساختاری شبیه محصولات این شرکت مانند XT و AT داشتند. این کامپیوترها می‌توانستند همان نرم‌افزارهای شرکت IBM را اجرا کنند و از کارت‌‌های ارتقاء این غول کامپیوتری نیز پشتیبانی کنند. کامپک اولین شرکتی بود که توانست این نوع کامپیوترها را تولید کند و به‌نوعی آغازگر جنگ کپی‌کننده‌ها یا Clone-ها در دنیای کامپیوتر بود. متخصصان شرکت کامپک با تمرکز روی دو حوزه، توانستند این کپی‌برداری را با موفقیت انجام دهند. آن‌ها ابتدا اولین قطعه‌ی کاملا اختصاصی کامپیوترهای آی‌بی‌ام یعنی بایوس را کپی کردند. مدیران کامپک برای موفقیت در این پروژه، بالغ بر یک میلیون دلار هزینه کردند. این مبلغ برای اجرای فرآیند مهندسی معکوس و استفاده از فناوری اتاق تمیز (Clean Room) هزینه شد. در نهایت، کامپک از لحاظ مالی و حقوقی نیز برای شکایت حتمی آی‌بی‌ام آماده بود. شکایتی که در نهایت به سود کامپک خاتمه یافت.

با اثبات شدن این قضیه که می‌توان با مهندسی معکوس و استفاده از اتاق تمیز، کامپیوترهای سازگار با IBM تولید کرد، سیل شرکت‌های مختلف برای شروع این پروژه‌ها به راه افتاد. اوج این فعالیت‌های کپی‌برداری دردهه‌ی ۱۹۸۰ بود. این سیل موجب تولید محصولاتی همچون Pandora Box شد که به سلطه‌ی آی‌بی‌ام بر این بازار پایان داد. از طرفی شرکت‌های فناوری جدیدی مانند مایکروسافت و اینتل نیز در این دوره ظهور کردند که آینده‌ی صنعت را رقم می‌زدند. اگرچه آی‌بی‌ام در نهایت پلتفرمی که خود طراحی کرده بود از دست داد؛ اما نام این شرکت همیشه در کنار محصولات با قیمت پایین و پلتفرم‌های توسعه‌ی کامپیوتر شخصی می‌درخشید.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری می‌توان به استفاده از کامپیوتر تاریخی UNIVAC در پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اشاره کرد. در چهارم نوامبر سال ۱۹۵۲، رسانه‌ی CBS news یک کامپیوتر یونیواک را قرض کرد تا نتیجه‌ی رقابت میان دوایت آیزنهاور و آدلای استیونسون را پیش‌بینی کند. آنالیز کامپیوتری، آیزنهاور را پیروز رقابت می‌دانست؛ اما نظرسنجی‌ها حاکی از برتری استیونسون بودند. به همین دلیل سی‌بی‌اس با ترس از اشتباه بودن آنالیزها، نتایج آن‌ها را منتشر نکرد؛ البته در نهایت با روشن شدن پیروزی آیزنهاور در آن سال، این آنالیزهای کامپیوتری نیز منتشر شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات