ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا بازسازی می‌شود

پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
مطالعه 5 دقیقه
ورزشگاه نیوکمپ (Camp Nou) بارسلونا تنها یک ورزشگاه فوتبال نیست. این ورزشگاه به عنوان نماد شهر بارسلون علاوه بر جذب مشتاقان تماشای بازی‌های تیم بارسلونا به مرکزی برای بازدید توریست ها هم تبدیل شده است. در ادامه نگاهی به طرح بازسازی بزرگ‌ترین ورزشگاه اروپا خواهیم داشت.
تبلیغات

تیم بارسلونای اسپانیا طی سال های اخیر به دلیل ارائه بازی‌های تماشایی و بازیکنان تراز اولی که در اختیار دارد توجه علاقمندان  فوتبال را به خود جلب کرده است. ولی یکی از جذابیت‌های تماشای بازی‌های این تیم بدون شک ورزشگاه خانگی این تیم یعنی نیوکمپ است. در سال ۲۰۰۸ ورزشگاه نیو کمپ ۵۰ ساله شد و به همین مناسبت بارسلونا از طرح‌های جدید برای ورزشگاه نیوکمپ رونمایی کرد که طرح‌هایی برای ساختار کاملا جدید ورزشگاه تیم بارسلونا بودند. عبارت نیوکمپ (Camp Nou) به معنی کمپ جدید یا زمین مسابقه جدید است. در سال ۲۰۰۸ به دلیل بحران مالی حاکم بر اروپا این طرح تا سال ۲۰۱۴ به تعویق افتاد.

در ژانویه سال ۲۰۱۴، باشگاه بارسلونا از برنامه‌های جدید خود برای استادیوم جدید Camp Nou رونمایی کرد. در این طرح‌ها پروژه‌هایی مبنی بر ساخت یک استادوم کاملا جدید برای باشگاه بارسلونا در مکان دیگری به نام Avenida Diagonal در نزدیکی ورزشگاه فعلی بارسلونا در نظر گرفته شده بود ولی همه این طرح‌ها به دلیل ملاحظات مالی از سوی هیئت مدیره رد شدند.

طی  جلسه‌ای که در ماه ژانویه بین اعضای هیئت مدیره باشگاه بارسلونا برگزار شد ساندرو راسل مدیر عامل این باشگاه اعلام کرد که هیئت مدیره به اتفاق آرا طرحی را برای بازسازی ورزشگاه نیوکمپ ارائه خواهند کرد تا در نظرسنجی رسمی بین اعضای باشگاه بارسلونا در پنجم و ششم ماه آوریل سال ۲۰۱۴ به رای گذاشته شود. بنابراین به نظر می رسد که باشگاه بارسلونا در محل فعلی خود در منطقه Les Corts باقی خواهد ماند و عملیات نوسازی آن با ساخت بنای جدید روی ساختار فعلی ورزشگاه اجرا خواهد شد.

pictures fcbarcelona museum 14

البته دلیل این که باشگاه بارسلونا از محل فعلی خود به جای دیگری منتقل نشد فقط ملاحظات مالی نبود بلکه راسل در بیانیه خود اعلام کرد:

ورزشگاه نیوکمپ بخشی از خاطرات همه ما است. این ورزشگاه، بزرگترین ورزشگاه اروپا است و نماد شهر بارسلونا محسوب می شود. 

 طبق این طرح، ورزشگاه جدید بارسلونا ۱۰۵ هزار نفر گنجایش خواهد داشت و ردیف اول تماشاگران نیز به زمین فوتبال نزدیک‌تر می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها عملیات بازسازی ورزشگاه از ماه می سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و در فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد. 

Camp Nou 2017.v1391436483
Camp Nou 2018.v1391436523
Camp Nou 2020.v1391436563

,

ولی طی عملیات بازسازی استادیوم نیوکمپ، بازی‌های تیم بارسلونا در کجا برگزار خواهد شد؟ مسابقات فوتبال در زمان بازسازی ورزشگاه همچنان در ورزشگاه نیوکمپ برگزار می شود. طرح بازسازی این ورزشگاه حدود ۴ فصل فوتبال به طول می‌انجامد ولی در تمام این دوران تیم بارسلونا در ورزشگاه نیوکمپ بازی خواهد کرد. کارهای مورد نیاز در ساخت و بازسازی بیرون ورزشگاه در طول فصل فوتبال و امور مربوط به تعمیرات داخل ورزشگاه در طول تابستان و تعطیلات بین دو فصل صورت خواهد پذیرفت. 

new camp nou stadium barcelona

طراحی استادیوم جدید نیوکمپ شهر بارسلونا در سال ۲۰۰۸ ادای احترام نورمن فاستر به آنتونی گاودی، معمار مشهور اهل کاتالونیا بود و در طراحی آن از شیوه طراحی موزاییکی برای استادیوم جدید الهام گرفته شده بود. طراحی سال ۲۰۰۸ با سبک موزاییکی گاودی از کاشی های رنگی آبی و اناری لباس تیم بارسلونا در کنار رنگ های نارنجی و زرد پرچم کاتالونیا استفاده کرده بود. در طول فرایند ساخت، بازی های فوتبال در ورزشگاه به روال سابق برگزار خواهند شد.

کنار کمپ نو، «پالائو بلوگرانا» قرار دارد، ورزشگاهی که محل انجام بازیهای داخل سالن است، و نیز در مجاورت آن «آیس رینگ» قرار دارد که محل انجام بازیهای هاکی روی یخ  است. پشت ورزشگاه نیز محل قرار داشتن مینی استادی است، ورزشگاهی که تیم بارسلونا اتلتیک بازی‌های خود را در آنجا برگزار می‌کند.

اطلاعات مربوط به ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا

  • نام رسمی: Nou Estadi del Futbol Club Barcelona
  • تاریخ افتتاح: ۲۴ سپتامبر ۱۹۵۶
  • بازسازی ها: ۱۹۸۰ و ۱۹۹۴
  • ظرفیت: ۹۸٫۸۰۰ صندلی
  • تاریخ تشکیل باشگاه: ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹
  • رنگ باشگاه فوتبال بارسلونا: آبی و اناری

 تصویری از طرح ارائه شده برای ورزشگاه نیوکمپ در سال ۲۰۰۸

 مجموعه کمپ نو شامل قسمتی برای اشیا قدیمی و یادبودها، زمین کوچک تمرینی تیم  و کلیسایی برای بازیکنان نیز می‌باشد. ال موزئو دل بارسا، پر بازدید کننده‌ترین موزه کاتالونیا نیز در این مجموعه قرار دارد که از آن سالانه حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ نفر بازدید می‌کنند. این موزه در سال ۱۹۸۴ گشوده شد، زمانی که جوزپ لوئیس نونز ریاست باشگاه را بر عهده داشت. موزه حاوی ۱۴۲۰ قطعه مربوط به تاریخ باشگاه فوتبال بارسلونا است که ۴۲۰ عدد آن جام‌ها و مقام‌هایی است که بارسلونا در طول سال‌ها کسب کرده‌است.طرح ارائه شده برای این ورزشگاه در سال ۲۰۰۸، برگرفته از کاشی‌هایی با رنگ‌های آبی و قرمز تیم فوتبال بارسلونا در کنار زرد و نارنجی پرچم کاتالونیا است. 

pictures fcbarcelona museum 12

ورزشگاه نیوکمپ در ۲۴ سپتامبر سال ۱۹۵۶ افتتاح شد و پیش از این ۲ بار طی سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۴ بازسازی شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات