۱۱ آبان: انتشار اولین کرم رایانه ای در اینترنت

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۹ سال پیش در چنین روزی، کرم موریس (Morris Worm) بهع‌نوان یکی از اولین بدافزارهای اینترنتی در این شبکه پخش شد.
تبلیغات

۲۹ سال پیش در چنین روزی (۲ نوامبر سال ۱۹۸۸)، بدافزاری که بعدا به کرم موریس (Morris Worm یا Internet Worm of November 2, 1988) معروف شد، در سطح اینترنت پخش شد. این کرم یکی از اولین بدافزارهای اینترنتی بود که پوشش خبری وسیعی به دنبال داشت. کرم موریس که به‌عنوان اولین جرم کامپیوتری تاریخ آمریکا نیز شناخته می‌شود، توسط یکی از دانشجویان دانشگاه کورنل به نام رابرت تاپان موریس نوشته و از یکی از کامپیوترهای دانشگاه MIT منتشر شد.

طبق صحبت‌های توسعه‌دهنده‌ی این کرم کامپیوتری، هدف اولیه از نوشتن آن، آسیب رساندن به شبکه و کامپیوترهای موجود در اینترنت نبود. موریس قصد داشت با گسترش این نرم‌افزار کوچک، ابعاد اینترنت را در آن زمان اندازه‌گیری کند. اشکال برنامه‌نویسی که باعث شد این نرم‌افزار تحقیقاتی به یک ابزار مخرب تبدیل شود، مکانیزم گسترش آن بود. مکانیزم گسترش به گونه‌ای بود که ابتدا از مدیر سیستم هدف در ارتباط با وجود نسخه‌ای از این نرم‌افزار پرسیده می‌شد. اشکال کار در این بود که موریس الگوریتمی نوشت که حتی در صورت پاسخ مثبت مدیر، باز هم نرم‌افزار روی سیستم کپی می‌شد. این کپی‌های چندباره باعث می‌شد که کامپیوتر هدف با مشکلات جدی مواجه شوند.

نرم‌افزار موریس پس از انتشار با سرعت زیادی روی کامپیوترهای متعدد نصب شد و مشکلات زیادی برای شبکه‌ی اینترنت ایجاد کرد. این بدافزار به‌سرعت روی حدود ۶ هزار کامپیوتر متصل به اینترنت اجرا شد؛ این تعداد کامپیوتر در آن زمان ۱۰ درصد از حجم اینترنت را تشکیل می‌داد. خسارت‌های ایجادشده در ابعاد بزرگ دولتی و سازمانی باعث شد که موریس دستگیر و به‌عنوان اولین مجرم اینترنتی شناخته شود. او از دانشگاه اخراج و مجبور به پرداخت جریمه‌ای ۱۰ هزار دلاری شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات