با متوقف کردن روند پیری در کرم‌ها، دانشمندان یک گام به جاودانگی نزدیک‌تر می‌شوند

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
آیا انسان روزی خواهد توانست به آرزوی دیرینه‌ی خود یعنی جوانی ابدی دست پیدا کند؟ با متوقف کردن روند پیری در کرم‌ها از طریق دستکاری ژنتیک، دانشمندان یک قدم به این آرزو نزدیک شده‌اند؛ اگرچه تا رسیدن به این نتیجه در انسان راهی طولانی باقی‌مانده است، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

محققان دانشگاه نورث وسترن ایالات متحده راهی را برای خاموش کردن سوئیچ ژنتیکی که باعث پیری می‌شود پیدا کرده‌اند؛ حداقل در کرم‌ها! اگرچه این کشف تا رسیدن به هدف جاه طلبانه‌ی جاودانگی راه درازی را در پیش دارد، اما حداقل می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و فعالیت سازنده‌تر در سال‌های پیری انسان شود. بر طبق این مطالعه، سوئیچی ژنتیکی پس از رسیدن کرم‌ها به سن باروری روشن می‌شود و در نتیجه‌ی آن پاسخ‌های تنیدگی (استرس) که مسئول حفاظت از سلول‌ها با نگه داشتن مواد حیاتی و پروتئین‌های عملکردی هستند خاموش شده و در این زمان روند پیری آغاز می‌شود. با غیر فعال کردن این سوئیچ ژنتیکی سلول‌های بدن کرم با وجود پیر شدن نیز قادر خواهند بود در برابر ساییدگی و پارگی، خود را ترمیم کنند.

C elegans 1024

البته برای رسیدن به این سوئیچ ژنتیکی از کرم‌ها به انسان جهشی بزرگ لازم است؛ اما دو محقق مسئول این تحقیق می‌گویند به حدی شباهت‌های بیولوژیکی وجود دارد که بتوان از این روش بر روی حیوانات دیگر نیز استفاده کرد. از نظر ژن‌ها نقطه‌ی کلیدی تولید مثل است؛ از آنجا که در این نقطه آینده‌ی موجود تضمین شده و ژن‌ها به نسل بعدی منتقل می‌شوند، پس نسل فعلی می‌تواند از سر راه کنار رود که این کار با پروسه‌ی پیری به وقوع می‌پیوندد. ریچارد موریموتو نویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید:

بر خلاف تصور اکثر مردم پیر شدن محصول زنجیره‌ای از حوادث گوناگون نیست؛ یافته‌های ما نشان می‌دهد یک سوئیچ ژنتیکی نقش بسیار مهمی در پیر شدن سلول‌ها ایفا می‌کند و با یافتن راهی برای غیر فعال کردن این سوئیچ، سلول‌ها می‌توانند با افزایش پاسخگویی استرس با پروسه‌ی پیر شدن مقابله کنند.

اما آیا اگر انسان‌ها برای زمان بیشتری سالم و مولد باقی بمانند به نفع جامعه تمام خواهد شد یا خیر؟ موریموتو می‌گوید:

بسیار علاقه‌مندم تا کیفیت مطلوب در زندگی را تا زمانی که می‌شود افزایش دهم و این هدف اصلی ما است.

سال‌ها پیش از این دانشمندان بر روی مسدود کردن سیگنال‌های بیوشیمیایی برای به تأخیر انداختن پروسه‌ی پیری تحقیق می‌کردند؛ اگرچه این فرآیند به تغییرات آشکار در کرم‌ها منجر نمی‌شود، اما می‌توان نتیجه‌ی آن را در مقیاس سلولی مشاهده کرد. با استفاده از این روش دانشمندان خواهند توانست جاندارانی فوق‌العاده مقاوم در برابر تمام مشکلات سلولی و آسیب‌های پروتئینی من‌جمله پیری خلق کنند؛ البته راهی طولانی برای رسیدن به این درجه از مقاومت سلولی در انسان در پیش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات