۳۰ مهر: سالروز عرضه رسمی ویندوز 7

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۸ سال پیش در چنین روزی، شرکت مایکروسافت، سیستم‌عامل جدید خود با نام ویندوز ۷ را عرضه کرد که در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم عامل دسکتاپ است.
تبلیغات

۸ سال پیش در چنین روزی (۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹)، شرکت مایکروسافت نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل محبوب خود یعنی ویندوز را با نام ویندوز ۷ به بازار عرضه کرد. ویندوز ۷ که با نام‌های Vienna و Blackcomb نیز شناخته می‌شود، جزو خانواده‌ی ویندوزهای NT محسوب می‌شود.مایکروسافت پس از شکست در ویندوز ویستا، تصمیم داشت با به‌روزرسانی‌هایی اساسی و البته حفظ نکات مثبت نسل قبل، ویندوزی مدرن به بازار عرضه کند. آن‌ها تمامی قابلیت‌های مفید ویندوز ویستا اعم از شناسایی سریع سخت‌افزارها را حفظ کردند. از قابلیت‌های جدیدی که در ویندوز ۷ ارائه شد، می‌‌توان به طراحی و بهبودهای جدید در رابط کاربری Windows Aero، نوار وظیفه و مدیریت بهتر پنجره‌ها اشاره کرد. سیستم اشتراک‌گذاری فایل جدید با نام HomeGroup و پشتیبانی از فناوری مولتی‌تاچ، از دیگر بهبودهای ویندوز ۷ بودند. علاوه بر قابلیت‌های جدید در ساختار ویندوز، نرم‌افزارهای پیش‌فرض عرضه‌شده مانند اینترنت اکسپلورر ۸، ویندوز مدیا پلیر و ویندوز مدیا سنتر نیز با به‌روزرسانی‌هایی اساسی عرضه شدند. در حال حاضر و پس از ۸ سال از عرضه‌ی ویندوز ۷، این سیستم‌عامل با در اختیار داشتن حدود ۴۷ درصد از سهم بازار، پرطرفدارترین سیستم‌عامل کامپیوترهای شخصی و دسکتاپ است.

از دیگر رویدادهای مهم دنیای علم و فناوری در این روز، می‌توان به اختراع فرآیند فتوکپی اشاره کرد. در ۲۲ اکتبر سال ۱۹۳۸، چستر کارلسون و همکارش اوتو کورنی، فرآیندی اختراع کردند که بعدها به‌صورت حرفه‌ای در دستگاه‌های فتوکپی استفاده شد. فرآیندی که آن‌ها اختراع کردند، به‌نوعی از روش چاپ عکس برای ایجاد کپی استفاده می‌کرد. این ۲ همکار عبارتی شامل تاریخ این روز را روی کاغذ کپی کردند و بدین ترتیب اولین تصویر کپی جهان ایجاد شد. پس از مدتی، اوتو کورنی که علاقه‌ و امیدی به روش جدید نداشت، تحقیقات را ترک کرد؛ اما کارلسون پس از مدتی که فرآیند را به بلوغ رساند، ۱۰۰ سهم از شرکت زیراکس به کورنی اهدا کرد که در نهایت ارزشی در حدود ۱ میلیون دلار پیدا کرد.

در سال ۱۹۷۵ و در همین روز، فضاپیمای بدون سرنشین اتحاد جماهیر شوروی با نام Verenna 9 روی سطح سیاره‌ی زهره فرود آمد. این فضاپیما در حدود ۵۳ دقیقه روی سیاره فعال بود و اولین تصاویر را از یک سیاره‌ی دیگر به زمین مخابره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات