۲۵ مهر: افتتاح اولین سرویس تلگراف بی سیم بین قاره ای

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۱۰ سال پیش در چنین روزی، گولیلمو مارکونی، اولین سرویس بی‌سیم تلگراف بین قاره‌ای را بین کانادا و ایرلند افتتاح کرد.
تبلیغات

۱۱۰ سال پیش در چنین روزی (۱۷ اکتبر سال ۱۹۰۷)، گولیلمو مارکونی، اولین سرویس بی‌سیم تلگراف را از خلیج Bace در نووااسکوتیا کانادا تا شهر کلیفن در ایرلند راه‌اندازی کرد. این سرویس برای ارتباطات بین قاره‌ای استفاده می‌شد.

گولیلمو مارکونی یکی از افرادی است که نقش پررنگی در تاریخ ارتباطات بی‌سیم در جهان داشت. او در سن ۲۱ سالگی توانست اولین ارتباط بی‌سیم را در فاصله‌ای حدود یک مایلی اطراف محل زندگی‌اش در ایتالیا برقرار کند. تحقیقات این مخترع ایتالیایی ادامه داشت و او زمانی اعلام کرد که قصد دارد ارتباطات رادیویی را در سرتاسر جهان پیاده کند.

اولین هدف مارکونی، ایجاد پل ارتباطی بی‌سیم از روی اقیانوس اطلس بود. برای این منظور، اولین سرویس آزمایشی او در دسامبر سال ۱۹۰۱، سیگنالی را به‌صورت بی‌سیم از نیوفاندلند کشور ایسلند تا کورنوال در انگلستان مخابره کرد. در این زمان، شرکتی که ارتباطات تلگراف سیمی را از میان اقیانوس اطلس برقرار کرده بود، مارکونی را تهدید به اقدامات حقوقی کرد. او نیز به جای درگیری‌های قانونی تصمیم گرفت نیوفاندلند را ترک و به کانادا مهاجرت کند. مقامات رسمی کیپ برتون کانادا، او را متقاعد کردند که یک ایستگاه ارتباطی در این شهر بسازد. در سال ۱۹۰۲، ایستگاه ارتباط بی‌سیم مارکونی در این شهر راه‌اندازی شد و اولین پیام‌های مورس به ایستگاه کورنوال ارسال شد. اولین پیام‌های مخابره‌شده کیفیت و پایداری بالایی نداشتند. به همین دلیل مارکونی تصمیم گرفتند برج‌های مخابراتی بزرگ‌تری ( که بعدا به برج‌های مارکونی معروف شدند) در محل این ایستگاه‌ها تأسیس کند. در نهایت در سال ۱۹۰۷ بود که پیام‌ها بالاخره با کیفیت بالا و قابل استفاده برای طولانی مدت، مخابره شدند.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری، می‌توان به ثبت پتنت فونوگراف نوری توسط توماس ادیسون در سال ۱۸۸۸ اشاره کرد. فونوگراف نوری دستگاهی با فیلم‌های به عرض ۱/۳۲ اینچ بود که طبق گفته‌ی ادیسون، می‌‌توانست در عملکردی شبیه فونوگراف (گرامافون)، تصاویر ضبط‌شده را برای افراد پخش کند.

در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۰، کول نیدهام، یک پکیج نرم‌افزاری با نام «پایگاه داده‌ی فیلم» را در آدرس rec.arts.movies منتشر کرد. این نرم‌افزار در سال ۱۹۹۲ روی سرویس وب اجرا شد و از آن تاریخ با نام IMDB یا پایگاه داده‌ی اینترنتی فیلم شروع به کار کرد. این وب‌سایت در حال حاضر بزرگ‌ترین مرجع اطلاعات فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در جهان است.

۲۵ مهر یا ۱۷ اکتبر، برای مایکروسافت نیز روز مهمی در تاریخ سیستم‌‌عامل‌های این شرکت است. این غول نرم‌افزاری در سال ۲۰۱۳ و در این روز، به‌روزرسانی رایگان ویندوز ۸ را تحت عنوان ویندوز ۸.۱ عرضه کرد. اکثر کاربران و کارشناسان، این‌به‌روزرسانی را بسیار کاربردی دانستند و خصوصا، از بازگشت دکمه‌ی محبوب Start در این ویندوز، استقبال کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات