۲۴ مهر: معرفی CDC 1604، اولین ابرکامپیوتر تمام ترانزیستوری تاریخ

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۵۸ سال پیش در چنین روزی، شرکت CDC اولین ابرکامپیوتر خود را با نام CDC 1604 معرفی کرد. این ابرکامپیوتر، سریع‌ترین کامپیوتر در دوران خود بود.
تبلیغات

۵۸ سال پیش در چنین روزی (۱۶ اکتبر سال ۱۹۵۹)، سیمور کری به همراه تیم مهندسی خود در شرکت Control Data Corporation، اولین ابرکامپیوتر خود را با نام ۱۶۰۴ معرفی کرد. تیمی که شرکت CDC را تشکیل داده بودند، همگی کارکنان سابق شرکت Sperry Rand به رهبری ویلیام نوریس بودند.

CDC 1604 یک ابرکامپیوتر ۴۸ بیتی بود که به‌عنوان یکی از اولین نمونه‌های کلملا موفق تمام ترانزیستوری در تاریخ شناخته می‌شود. برخی شایعات در مورد نام‌گذاری این ابرکامپیوتر، آدرس شرکت جدید (پلاک ۵۰۱ خیابان پارک) بعلاوه‌ی کد آخرین پروژه‌ی سیمور کری (ERA-Univac 1103) را اعداد تشکیل‌دهنده‌ی ۱۶۰۴ می‌دانند. زبان برنامه‌نویسی این ابرکامپیوتر، JOVIAL نام داشت و زبان octal نیز برای توسعه‌ی سرویس‌های اشتراکی CDC-1604 استفاده می‌شد.

اولین مدل از این ابرکامپیوتر، در سال ۱۹۶۰ به نیروی دریایی ایالات متحده‌ی آمریکا فروخته شد تا از آن در سیستم‌های کنترل و مدیریت پرواز استفاده کند. در سال ۱۹۶۰، شرکت نفتی ماراتن، نرم‌افزار متن‌کاوی خود با نام Masquerade را با استفاده از ۱۶۰۴ توسعه داد. این نرم‌افزار با تطبیق کلمات موجود در بانک متنی خود، در آن جستجو می‌کرد.

از دیگر نرم‌افزارهایی که با استفاده از ۱۶۰۴ توسعه داده شده‌اند می‌توان به سیستم آموزشی پلاتو اشاره کرد که روی نسخه‌ی C این کامپیوتر توسعه داده شد. تا سال ۱۹۶۴، بیش از ۵۰ عدد از این محصول تولید شد تا این که ابرکامپیوتر جدید یعنی CDC 3000 جایگزین آن شد. آزمایشگاه سلاح‌های اتمی اتحاد جماهیر شوروی، از معماری ۱۶۰۴ استفاده کرد و کامپیوتر BESM-6 را در سال ۱۹۶۸ توسعه داد. این کامپیوتر با ۱۶۰۴ هماهنگی نرم‌افزاری داشت اما از لحاظ سرعت ۱۰ برابر نسخه‌ی آمریکایی بود.

از دیگر اتفاقات مهم تاریخ علم و فناوری در این روز، می‌توان به آزمایش اولین بمب اتمی کشور چین در ۱۶ اکتبر سال ۱۹۶۴ اشاره کرد. با این آزمایش، چین به‌عنوان پنجمین کشور صاحب تسلیحات اتمی شناخته شد. دولت چین، این موفقیت را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ملی این کشور در مسیر افزایش توان دفاعی و مقابله با سیاست‌های امپریالیستی ایالات متحده اعم از باج‌خواهی اتمی و تهدیدات هسته‌ای اعلام کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات