اولین ربات زیردریایی اروپایی برای نظارت بر آلودگی‌های دریا

دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
دریای عمیق یکی از جدیدترین مرزها برای حفاری معدن، اکتشاف نفت و دیگر فعالیت‌های صنعتی است که هم اکنون در حال ترک فلات‌های قاره‌ای به سمت مناطقی کیلومترها زیر سطح اقیانوس هستند. این مهاجرت خطرات زیادی برای محیط زیست به وجود می‌‌‌آورد که نیاز به نظارت دائمی دارد.
تبلیغات

برای فراهم کردن این نظارت، مرکز ملی اقیانوس شناسی بریتانیا (NOC) و همکارانش در حال توسعه روبات BRIDGES Glider هستند. به عنوان اولین روبات فوق عمیق دریایی، این ربات قادربه دستیابی به 75 درصد اقیانوس‌های دنیا تا عمق 5000 مترهست.

روبات BRIDGES Glider پروژه مشترک بین 19 شریک اروپایی است که از برنامه Horizon 2020 اروپا 8 میلیون دلاربر روی آن سرمایه گذاری شده است. براساس ربات SeaExplorer پروژه ربات BRIDGES Glider در حال ساختن و آزمودن یک جفت نمونه اولیه زیردریایی آب‌های عمیق در همکاری با گستره وسیعی ازصنایع و متخصصین است. نقش noc در این بین ساخت ساختارهای مقاوم به فشار و بخش پیشرانه و هدایت برای آزمایش در دریا است. BRIDGES از طراحی ماژولاری بهره می‌‌‌برد که دماغه آن و دیگراجزاء آن متناسب با نیازهای هر ماموریت می‌‌‌تواند عوض شود. در این پروژه حسگرهای جدید، روش‌های عملیات و مدیریت داده، ارتباطات، سامانه کنترلی، به منظور ساختن زیردریایی مقرون به صرفه، محکم و با توان جابجایی و به کارگیری راحت را توسعه داده خواهد شد. به علاوه این ربات می‌تواند عملیات‌های گشت زنی را به صورت خودکارتا 3 ماه و تا عمق بالای 5000 مترانجام دهد.

bridges glider 32x

آخرین آزمایش‌های ربات BRIDGE Glider در سپتامبر 2019 در سواحل جنوبی ایرلند انجام خواهد شد. این آزمایش‌ها شامل بررسی خطرات و تکنولوژی‌های قابل اتکا برای ارزیابی نقایص ربات تحت موقعیت‌های خاص خواهد بود.

به گفته دکتر ماریو بریتو سرپرست این پروژه: توسعه و مجتمع سازی حسگرهایی که بتوانند در آن عمق کار کنند چالشی جدی خواهد بود. این پروژه خاصی است که تا پیش از این انجام نشده بود و برای اولین بار این فناوری توسعه داده می‌‌‌شود. همچنین گستره حسگرهایی که این زیردریایی می‌‌‌تواند حمل کند منجر به کاربرد‌های بسیاری در تحقیقات و صنایع شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات