نگاهی به دفترچه‌ی لئوناردو دا وینچی که بیل گیتس با پرداخت ۳۰ میلیون دلار آن را خرید

سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
از بیل گیتس با عنوان یک خواننده‌ی مشتاق یاد می‌شود که کتابخانه شخصیش در خانه مملو از کتاب‌های کمیاب است که توسط یک فروشنده‌ی کتاب حرفه‌ای کتاب گلچین شده است. حالا او یکی از نسخه‌های خطی نوشته شده توسط لئوناردو دا وینچی را که پیش از این به قیمت ۳۰ میلیون دلار خریده بود برای بازدید عموم  به موزه‌های منتخب داده است.
تبلیغات

در سال ۱۹۹۴، بیل گیتس Codex Leicester لئوناردو دا وینچی را خریداری کرد. نسخه‌ای که به قرن ۱۶ میلادی تعلق دارد. او در حراجی مورد نظر برای خرید این نسخه‌ی خطی ۳۰/۸ میلیون دلار پرداخت کرد. مبلغی که این کتاب را تبدیل به گران‌ترین کتابی کرده است که تابحال بفروش رسیده است.

بیل گیتس تابستان امسال  این کتاب را به موزه‌های منتخب قرض داده است. در حال حاضر این نسخه برای بازدید در Minneapolis Institute of Arts ‌قرار دارد و در ۳۰ آگوست به موزه کارولینای شمالی آمریکا خواهد رفت. 

این کتاب بین سال‌های ۱۵۰۶ تا ۱۵۱۰ نوشته شده  و ۷۲ صفحه دارد که دارای طرح‌ها، نمودارها و ایده‌های اولیه است که نیم نگاهی به ذهن دا وینچی را برای ما مهیا می سازد.

2015 leonardocodex 003

این نسخه خطی یکی از ۳۰ نسخه‌‌ی علمی است که کارشناسان معتقدند به دست دا وینچی نوشته شده است؛ ولی بسیاری این نسخه را مهم‌ترین نسخه به جا مانده از داوینچی می‌دانند. 

متن Codex Leicester  به سبک مخصوص دا وینچی نوشته شده؛ یعنی به نظر می‌رسد که لغات باید از سمت راست به چپ خواند شوند. کلمه‌ها به زبان ایتالیایی قدیم نوشته شده‌اند که در نمایشگرهای لمسی که در موزه‌ها وجود دارد ترجمه آن‌ها آمده است.

2015 leonardocodex 005
2015 leonardocodex 027

متن این کتاب در مرحله اول بیشتر به تفکرات دا وینچی در مورد آب - جزر و مد، جریان‌های پیچشی و سدها- و ارتباط بین ماه، زمین و خورشید اختصاص دارد.

الکس بورتولت- مسئول نمایش این سند معتقد است:

این یک سند ساده نیست که فرایندهای فکری دا وینچی را ثبت کرده باشد. در واقع سندی مملو از اطلاعات است که در آن دا وینچی ایده‌های خود را توسعه داده است.

 طبق گزارش‌ها، بیل گیتس از بازدیدکنندگان این اثر تاریخی خواسته است تا درست مثل بازرسی‌ها که در فرودگاه‌ها انجام می‌شود، بازرسی شوند. او تصمیم دارد تا سالی یکبار این اثر را برای بازدید عمومی به نمایش بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات