چرا شرکتی که امور پرداخت‌های AirBnb، Facebook و Spotify را مدیریت می‌کند، ۱.۵ میلیارد دلار ارزش دارد؟

شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی Adyen بیش از ۱.۵ میلیارد دلار ارزش مالی دارد. در ادامه، دلیل ارزش بالای این شرکت را درخواهیم یافت.
تبلیغات

شرکت مدیریت پرداخت آدین (Adyen) سال ۲۰۱۴ را با سر و صدای بسیار به پایان رساند.

در دسامبر ۲۰۱۴، شرکت آدین حدود ۲۵۰ میلیون دلار (۱۶۱ میلیون یورو) افزایش ارزش پیدا کرد و جمعا نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار (۹۷۰ میلیون یورو) ارزش‌گذاری شد. شرکت آدین در زمینه‌ی ارائه‌ی پلتفرم برای مدیریت پرداختی‌های آنلاین فعال است، و Facebook، Spotify و AirBnB مشتری‌هایش هستند.

رولانت پرینس (Roelant Prins)، مدیر تجاری ارشد (CCO: Chief commercial officer) شرکت آدین، در رویداد وایرد مانی با بیزنس اینسایدر به گفت‌و‌گو نشسته و دلیل ارزش بالای شرکت‌شان را توضیح داده است. سرچشمه‌ی این اتفاق، این حقیقت است که صنعت پرداخت‌ها بسیار عظیم است، اما در حال حاضر به درستی کار نمی‌کند.

شرکت آدین ادعا می‌کند راه موثرتری برای انجام پرداخت‌ها به وجود آورده است که  در پروسه‌ی پرداخت‌ها، برای مشتری‌هایش درآمدزایی هم می‌کند.

سیستم قدیمی پرداخت‌ها، بخش‌های بسیار زیادی را در خودش دخیل می‌کرد که هر کدام کارهای مختلفی را به عهده داشتند. هر کدام از این بخش‌ها، وظایف جداگانه‌ای مثل مدیریت ریسک، مدیریت بانک‌ها و مدیریت تاجران را انجام می‌دادند. به دلیل پیچیدگی موجود در این ماجرا و  بنا بر این واقعیت که بسیاری از سیستم‌های مرتبط به این حوزه، کهنه و قدیمی هستند، منابع بسیاری در این میان هدر می‌رفت.

رولانت پرینس در این باره می‌گوید: «مشکل بزرگی که تاجران دارند، این است که حدود ۱۵ درصد از پرداخت‌هایی که با کارت اعتباری انجام می‌شوند، برگشت می‌خورند. اما از این ۱۵ درصد، تنها ۲۵ درصدش به دلیل کمبود پول در کارت اعتباری است. بسیاری از این برگشتی‌ها را می‌توان اصلاح و به پرداخت‌های موفق تبدیل کرد.»

«برخی از این برگشتی‌ها به دلیل این واقعیت کتمان‌ناپذیر اتفاق می‌افتند که زیرساخت‌های فعلی مربوط به حوزه‌ی پرداخت‌ها، کهنه و قدیمی هستند. بانک‌ها که در واقع ارائه دهنده‌ی کارت‌های اعتباری هستند، سیستم‌های مربوط به خودشان را دارند که سال‌ها پیش ساخته شده‌اند. بعد از آن‌ها، بانک‌های پذیرنده می‌آیند که مدت‌های بسیاری‌ست این فضا را در کنترل خودشان دارند و سیستم‌های بسیار قدیمی دارند که معمولا ۳۰ تا ۴۰ سال عمرشان است. آن‌چه شما نهایتا در اختیار دارید، سیستم‌های کهنه‌ای هستند که می‌خواهند با سیستم‌های کهنه‌تری کار کنند و امور مربوط به پرداخت‌ها را مدیریت کنند.»

شرکت آدین تمام قطعات پازل مدیریت پرداخت -یعنی درگاه‌های پرداخت، ارزیابی ریسک و تکنولوژی‌های پذیرنده- را با همدیگر در داخل یک پلتفرم واحد ترکیب کرده و به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا هر تعداد روش‌های مختلف پرداخت که می‌خواهند را به شکل جهانی ارائه کنند. روش‌هایی از قبیل کارت‌های اعتباری، کارت‌های بدهی بانکی، پرداخت‌های مربوط به شرکت اپل و حتی استفاده از بیتکوین.

online payment

آقای پرینس می‌گوید تاجرانی که از پلتفرم آدین استفاده می‌کنند، مشاهده خواهند کرد که بین ۲ تا ۴ درصد، پرداخت‌های بیش‌تری از طریق کارت اعتباری انجام می‌شود. شاید از لحاظ درصدی، این مقدار، خیلی زیاد نباشد، اما برای شرکت‌های بزرگی مثل ایربی‌ان‌بی که حجم عظیمی از معاملات را انجام می‌دهند، این مقدار، تفاوت عظیمی در میزان درآمدشان ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، آدین، سالانه حدود ۳۵ میلیارد دلار (۲۲.۵ میلیارد یورو) تراکنش و پرداختی را برای مشتریانش مدیریت می‌کند. تعداد پرداخت‌هایی که آدین مدیریت می‌کند به ۲ تا ۳ میلیون عدد در روز رسیده است. این حجم از پرداخت‌ها گویای عملکرد بسیار خوب شرکت است، اما در عین حال نشان می‌دهد که آدین تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از کل صنعت پرداخت‌ها را در اختیار خود دارد.

رولانت پرینس در این باره می‌گوید: «قشنگی کار هم همین‌جاست. این مساله نشان می‌دهد که موقعیت‌های پیش روی ما بسیار وسیع هستند. به زبان سرمایه‌داری: "بازار قابل دسترس" بسیار بزرگ و عظیم است. این مساله، هم‌چنین پاسخ‌گوی دلیل ارزش‌گذاری بالای صنعت پرداخت‌ها نیز می‌باشد.»

شرکت آدین تنها استارت‌آپ اقتصادی‌ای نیست که در حال مقابله با مشکلات صنعت پرداخت‌های آنلاین است. بل‌که شرکت‌های دیگری مثل Currency Cloud، Klarna و Stripe نیز نگاهشان را به صنعت مدیریت پرداخت‌ها دوخته‌اند.

آدین در حال حاضر مشغول اضافه کردن پرداخت‌‌های داخل فروشگاه‌ها به حوزه‌ی فعالیتش می‌باشد. در این مورد هم مانند پرداخت‌های آنلاین، پیچیدگی‌های غیرضروری بسیاری وجود دارد که آدین به دنبال رفع آن‌هاست.

در همین‌باره، پرینس ادامه می‌دهد: «یک خرده‌فروش بین‌المللی مانند لویی ویتون را در نظر بگیرید. آن‌ها، به منظور کسب سود از پرداختی‌های فروش، در هر فروشگاهی در اروپا، یک قرارداد محلی و یک سری راه‌حل‌های محلی استفاده می‌کنند. اما ما در آدین می‌توانیم همه‌ی این‌ها را روی یک پلتفرم واحد انجام بدهیم. همان پلتفرمی که شرکت برای پرداختی‌های آنلاینش نیز استفاده می‌کند. به این صورت، تمام داده‌های این حوزه‌های مختلف، با یک‌دیگر در یک محل ترکیب می‌شوند.»

این حجم اطلاعات دارای کاربردهای متفاوتی هستند. می‌تواند به مدیر فروشگاه نشان بدهد که مشتری فعلی قبلا از فروشگاه آنلاین آن‌ها یا از مکان دیگری خرید انجام داده و به این شکل می‌تواند طرح‌های مربوط به مشتریان وفادار را روی همان پلتفرم ایجاد و اجرا کند و میزان تقلب را نیز کاهش بدهد.

رولانت پرینس این‌طور تاکید می‌کند که: «داده‌های بیش‌تر، ریسک بهتر، تقلب کم‌تر، درآمد بیش‌تر»

پرینس هم‌چنین اشاره می‌کند که شرکت، در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر ندارد و تاکید می‌کند که همه چیز در آدین بر رشد این شرکت متمرکز شده است. آدین موفق شده میزان درآمدش را طی چند سال اخیر، به مقدار ۲ برابر افزایش دهد و انتظار دارد که این مقدار درآمد را در طی امسال مجددا ۲ برابر کرده و به رقم ۳۰۰ میلیون دلار (۱۹۳ میلیون یورو) برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات