دوربین گرمایی ناسا، آتشفشان گالاپاگوس را به عکسی از جهنم تبدیل کرده است

جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
در اوایل خرداد ماه سال جاری، مرتفع‌ترین آتشفشان در جزایر گالاپاگوس برای اولین بار در طی ۳۳ سال فعال شد. این انفجار بسیار مهیب بود؛ اما عکس‌های این فعالیت که به صورت دیجیتالی ویرایش شده و توسط ناسا منتشر شده‌اند، این اتفاق را به مانند جهنمی به نمایش می‌گذارند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با ارتفاعی قریب به ۱۵ کیلومتر، وولف یک آتشفشان بزرگ است که بر فراز جزیره‌ی ایزابلا در گالاپاگوس قرار گرفته است. در کنار صدها آتشفشان دیگر، این آتشفشان بخشی از حلقه‌ی آتش را تشکیل می‌دهد. حلقه‌ی آتش مرز جغرافیایی فعالی بین صفحات زمین‌ساختاری پاسیفیک و نازکا است که باعث ۷۵ درصد از انفجارهای آتشفشانی و ۹۰ درصد از زمین لرزه‌ها است. از اوایل خرداد ماه امسال تا اوایل تیر ماه، از هم پاشیدگی انفجاری در وولف باعث پرتاب خاکستر و گاز تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری زمین شده است و مواد مذاب بخش‌های شرقی و جنوب شرقی آتشفشان را در بر گرفته‌اند.

این اتفاق از بزرگ‌ترین انفجارهای اخیر در جزیره‌های فعال آتشقشانی است. ایزابلا تنها محل سکونت سوسمار درختی صورتی است که این انفجار نگرانی‌هایی را بابت انقراض این گونه‌ی جانوری ایجاد کرده بود؛ اما به نظر می‌رسد این انفجار مهیب تأثیری بر حیات آن‌ها نداشته است.

wolf ast 2015162 lrg

بعد از گذشت چند روز و فرونشستن این آتشفشان، ناسا با استفاده از دوربین ASTER عکس‌هایی از آن آتشفشان را گرفته و منتشر کرده است. این دوربین داده‌ها را از طول موج‌های مرئی تا مادون قرمز گرمایی جمع‌ آوری می‌کند. در این عکس که رنگ‌ها به درستی نشان داده نمی‌شوند، مکان‌های سرسبز به رنگ قرمز و خاکسترها به رنگ مشکی و خاکستری دیده می‌شوند.

این عکس گواه دیگری بر این موضوع است که با یک تغییر رنگ ساده چگونه می‌توان یک عکس را به عکسی فرازمینی تبدیل کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات