۱۵ مهر: ساخت اولین ماشین حساب تمام ترانزیستوری تاریخ

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۳ سال پیش در چنین روزی، شرکت IBM اولین ماشین حساب تمام ترانزیستوری تاریخ را ساخت. این ماشین حساب، نسخه‌ی بهبود یافته‌ی مدلی با لامپ‌های خلاء بود.
تبلیغات

۶۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۷ اکتبر سال ۱۹۵۴، شرکت کامپیوتری IBM نسخه‌ای از ماشین‌حساب Model 604 خود را با استفاده از ترانزیستور بهبود بخشیده و معرفی کرد. مدل ۶۰۴ یکی از پیشرفته‌ترین ماشین‌حساب‌های این شرکت با فناوری لامپ خلاء بود.

مدل جدید که با استفاده از تراتزیستور توسعه داده شده بود ابعادی برابر با نسل قبلی داشت و از لحاظ سرعت و کارایی نیز پیشرفت خاصی در آن ایجاد نشده بود. تفاوت و بهبود اصلی در این مدل در بخش مصرف انرژی بود. مصرف انرژی مدل ترانزیستوری، تنها ۵ درصد مدل لامپ خلاء بود. پس از موفقیت در توسعه‌ی این ماشین حساب، شرکت IBM تصمیم گرفت اولین نسخه‌ی تجاری از ماشین حساب‌های ترانزیستوری را به بازار عرضه کند. توسعه و عرضه‌ی نسخه‌ی تجاری ۴ سال به طول انجامید و پس از آن، سرانجام Model 608 معرفی شد.

از دیگر اتفاقات دنیای فناوری در این روز، می‌توان به ثبت پتنت فناوری بارکد اشاره کرد. در سال ۱۹۵۲، مخترعان آمریکایی نورمن جوزف وودلند و برنارد سیلور، یک حق ثبت اختراع برای توسعه‌ی روش و دستگاه طبقه‌بندی دریافت کردند. در توضیح حق اختراع آنها از عبارت «روشی برای طبقه‌بندی مقالات با استفاده از الگوهای قابل تشخیص» استفاده شده است. این الگوهای قابل تشخیص، همان بارکدهای کنونی هستند. این ۲ مخترع پس از مدتی حق اختراع خود را به قیمت تنها ۱۵ هزار دلار فروختند.

بارکدها ابتدا در سال ۱۹۶۶ به صورت رسمی استفاده شدند و محبوبیت آنها تا سال ۱۹۷۰ به قدری افزایش یافت که نیاز به تدوین یک استاندارد صنعتی برای آنها بیش از پیش احساس شد. برای این منظور، شرکت Logicon استانداری تحت عنوان «کد شناسایی جهانی برای محصولات مواد غذایی» یا «Universal Grocery Products Identification Code» معرفی کرد. این استاندارد با عبارت مخفف UGPIC معرفی شد. اولین شرکتی که تجهیزات مورد نیاز برای تولید و شناسایی Barcode را تولید کرد، شرکتی آمریکایی با نام Monarch Marking بود.

استاندارد UGPIC بعدا به UPC تبدیل شد که مخفف عبارت Universal Product Code است و هنوز در کشورهای مختلف از آن استفاده می‌شود. اولین تجهیزات بر اساس این استاندارد، در سوپرمارکتی در اوهایو نصب شدند و اولین محصول، در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۷۴ توسط این دستگاه شناسایی شد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم  اکتبر نیز ثبت اولین تصاویر از بخش تاریک ماه است. این اتفاق در سال ۱۹۵۹ رخ داد. در این تاریخ، کاوشگر Luna 3 متعلق به اتحاد جماهیر شوروی، اولین تصاویر از بخش تاریک ماه را ثبت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات