۷ مهر: تأسیس بنیاد تحقیقاتی سرن

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۳ سال پیش در چنین روزی، بنیاد تحقیقاتی سرن، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان و محل تولد فناوری وب به‌صورت رسمی تأسیس شد.
تبلیغات

۶۳ سال پیش در چنین روزی (۲۹ سپتامبر سال ۱۹۵۴)، بنیاد تحقیقاتی CERN که با نام کامل سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای (European Organization for Nuclear Research) شناخته می‌شود، تأسیس شد. این سازمان تحقیقاتی که تاریخچه‌ای عظیم و تأثیرگذار در علوم مختلف دارد، در حال حاضر مجهز به بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات در جهان است.

مرکز تحقیقات سرن در جنوب غرب ژنو و در نزدیکی مرز فرانسه و سوئیس قرار دارد. کشورهای متعدد اروپایی از جمله بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان و یونان در تأسیس این مرکز نقش داشته‌اند. بنیاد سرن در حال حاضر ۲۲ کشور عضو دارد. تحقیقات گسترده‌ی علوم فیزیک و هسته‌ای در این مرکز انجام می‌شود و حجم بالایی از داده‌های علمی، به‌صورت پیوسته در آزمایشگاه‌های این مرکز آنالیز می‌شوند.

بنیاد سرن محل تولد یکی از انقلابی‌ترین محصولات قرن بیستم نیز هست. فناوری وب (World Wide Web) پروژه‌ای بود که ابتدا در سال ۱۹۸۹ و توسط سر برنرز لی تحت عنوان ENQUIRE در آزمایشگاه‌های سرن شروع شد. این پروژه بر اساس ابرمتن (Hypertext) شروع شده بود. هدف اصلی پروژه، آسان‌سازی انتقال اطلاعات میان محققان بود. اولین وب‌سایت تاریخ در سال ۱۹۹۱ و از دل این پروژه بیرون آمد. در ۳۰ آوریل سال ۱۹۹۳، بنیاد سرن اعلام کرد که فناوری وب را به‌صورت رایگان برای همه‌ی کاربران عرضه خواهد کرد. نکته‌ی مهم دیگر در مورد بنیاد سرن، نقش پیشگام این سازمان در توسعه‌ی فناوری اینترنت در ابتدای دهه‌ی ۱۹۸۰ است.

از دیگر رویدادهای مهم این روز در دنیای فناوری، می‌توان به عرضه‌ی نسخه‌ی 1.0 از نرم‌افزار ورد اشاره کرد. این نسخه که اولین نرم‌افزار شرکت مایکروسافت نیز محسوب می‌شود، برای اجرا در سیستم‌عامل داس معرفی شده بود. محصول مایکروسافت اولین ویرایشگر متن بود که از ماوس کامپیوتر به‌عنوان ابزاری بسیار کارآمد استفاده می‌کرد.

دیگر رویدادهای مهم ۷ مهر (۲۹ سپتامبر)

۱۹۹۴ - برنامه‌نویسان نسخه‌ی اولیه از مرورگر HotJava را برای مدیران سان مایکروسیستمز معرفی کردند. این اولین تلاش موفقیت‌آمیز برای وارد کردن جاوا به وب بود.

۱۹۹۵ - عرضه‌ی رسمی کنسول پلی‌استیشن شرکت سونی در اروپا

۱۹۹۶ - عرضه‌ی رسمی کنسول نینتندو 64 در آمریکای شمالی

۲۰۱۵ - معرفی گوشی‌های هوشمند نکسوس 5X، نکسوس 6P، دستگاه کروم‌کست جدید و تبلت پیکسل سی توسط شرکت گوگل

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات