۲ مهر: رونمایی از اولین سرویس خدمات آنلاین با نام MicroNET

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۸ سال پیش در چنین روزی، اولین سرویس خدمات عمومی آنلاین راه‌اندازی شد. این سرویس MicroNET نام داشت و متعلق به شرکت CompuServe بود.
تبلیغات

۳۸ سال پیش در چنین روزی (۲۴ سپتامبر سال ۱۹۷۹)، شرکت کامپیوتری CompuServe از سرویس آنلاین خدمات مشتریان خود با نام MicroNET رونمایی کرد. این سرویس اولین مرکز اطلاعاتی آنلاین با تمرکز بر مشتریان عمومی بود.

با رونمایی از مایکرونت، کاربران برای اولین بار به سرویس‌هایی همچون ایمیل دسترسی داشتند. اگرچه عرضه‌ی این سرویس در ابتدا با مخالف داخلی اعضای شرکت روبرو شد، اما پس از این‌که مدیران کامپیوسرو، استقبال بالا از آن را مشاهده کردند، این سرویس را به نام خود ثبت و نام Compuserve Information Serviceا(CIS) را برای آن انتخاب کردند. تا میانه‌های دهه‌ی ۱۹۸۰، این شرکت بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات اطلاعاتی در جهان بود و نیمی از درآمد خود را از طریق CIS به دست می‌آورد. در سال ۱۹۸۹، آن‌ها با اتصال سرویس ایمیل خود به اینترنت، آن را به یکی از اولین محصولات تجاری اینترنت تبدیل کردند. در پایان با شدت گرفتن رقابت‌ها در دهه‌ی ۱۹۹۰ و ظهور شرکت‌های خدماتی همچون AOL، کامپیوسرو نتوانست خدمات بهتری ارائه دهد و بازار را به شرکت‌های جدید واگذار کرد.

از دیگر خبرهای مهم دنیای فناوری در این روز، می‌توان به خبر ادغام شرکت بزرگ Honeywell در سال ۱۹۸۶ اشاره کرد. هانی‌ول که یکی از پیشگامان دنیای کامپیوتر در جهان بود، در میانه‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ با مشکلات مالی و کاهش فروش روبرو شد و اعلام کرد که قصد دارد با شرکت ژاپنی NEC و شرکت فرانسوی Bull ادغام شود. به گفته‌ی کارشناسان این ادغام برای رقابت با شرکت IBM انجام می‌شد که در آن زمان توانسته بود نیمی از بازار را به دست بگیرد و فروش Honewell را با کاهش ۳۷ درصدی روبرو کند.

در سال ۱۹۹۳ و در روز ۲۴ سپتامبر، شرکت Broderbund بازی Myst را برای کامپیوترهای مکینتاش معرفی کرد. این بازی بعدا به رکورد فروش بزرگی دست پیدا کرد و کارشناسان آن را یکی از عوامل افزایش محبوبیت سی‌دی‌رام‌ می‌دانند.

در سال ۱۹۹۷ و در همین روز، سرویس بازی‌های آنلاین  Ultima Online شروع به کار کرد. این سرویس انقلابی با توانایی پشتیبانی از هزاران بازی‌کننده‌ی آنلاین، در صنعت بازی‌های آنلاین ایجاد کرد.

دیگر رویدادهای مهم ۲ مهر (۲۴ سپتامبر)

۲۰۱۳ - رونمایی شرکت Valve از سیستم‌عامل Steam که بر پایه‌ی نسخه‌ی رایگانی از لینوکس و سرویس بازی‌های ویدیویی Steam طراحی شده بود.

۲۰۱۴ - یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی دنیای آی‌تی با نام Shellshock در خبرهای عمومی ظاهر شد. این تهدید می‌توانست اجرای کدهای مختلف روی سیستم‌عامل‌های لینوکس و OS X را پشتیبانی کند. به خاطر این قابلیت، دستگاه‌های همچون روترها، وب‌کم‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند نیز در معرض تهدید Shellshock بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات