حل معمای ۱۲۰ ساله زیست‌ شناسی با استفاده از هوش مصنوعی

شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
برای اولین بار در طول تاریخ، کامپیوتری فقط با استفاده از هوش مصنوعی خود و بدون کمک انسان‌، نظریه‌ای برای یک معمای ۱۲۰ ساله‌ی زیستی مطرح کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دانشمندان علوم کامپیوتر و زیست‌شناسی در دانشگاه توفتس کامپیوتری را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که هنگام مواجه با مسایل و مشکلات علمی، نظریه‌ای بدون کمک گرفتن از انسان‌ها ارائه می‌دهد. مسئله‌‌ی علمی که آن‌ها انتخاب کرده‌ بودند، معمایی بود که ۱۲۰ سال ذهن دانشمندان زیست‌شناسی را درگیر خود کرده بود. این مسئله بسیار پیچیده است اما می‌توان به زبان ساده آن را این‌گونه بیان کرد، سلول‌های نوعی کرم به نام کرم‌ پهن حتی پس از بریده شدن قسمت‌های مختلف بدن می‌توانند دوباره خود را بسازند و به تولید آن قسمت از اعضای بدن که از دست رفته‌، بپردازند. دانشمندان مدت‌‌ زیادی است که درصدد درک این موضوع هستند تا بفهمند که چه اتفاقی در سلول می‌افتد که می‌تواند دوباره سایر اعضای بدن را بازسازی کند.

با ارائه‌ی این مشکل به کامپیوتر مذکور، این دستگاه با استفاده از مهندسی معکوس به بررسی روند انجام بازسازی سلولی که پلاناریا نام دارد، پرداخت.

جواب اصلی که دو دانشمند به نام‌های دنیل لوبو و مایکل لوین به دنبال آن بودند، این نبود که چگونه سلول‌های کرم به بازسازی اعضای بدن آن می‌پردازند بلکه درصدد این بودند که بفهمند سلول چگونه متوجه می‌شود که چه عضوی را باید بسازد. این اطلاعات درون ژن‌های ما نهفته هستند. لوین می‌گوید:

بهترین مدل‌های موجود، فقط ارتباط بین ژن‌ها را نشان می‌دهند، یعنی می‌گوید ژن مد نظر شما چگونه بر عملکرد ژن دیگر نظارت می‌کند. اما مشخص نیست که اگر مسیری را از ژنی شروع و دنبال کنید نتیجه چه خواهد بود. آیا این مسیر منجر به تولید درخت می‌شود یا یک انسان یا جانداری دیگر؟ برای این منظور نیاز به مدلی داریم که هر مسیر نتیجه‌ی مشخصی را بدهد و بدانیم پایان هر مسیر به چه عضو و جانداری ختم می‌شود.

حل شدن این معمای قدیمی می‌تواند برای زیست‌شناسان و حتی انسان‌ها مزیت‌های فراوانی داشته باشد

حل شدن این معمای قدیمی می‌تواند برای زیست‌شناسان و حتی انسان‌ها مزیت‌های فراوانی داشته باشد. جان بارکر که در زمینه‌ی جراحی بسیار حساس و خطرناک پیوند صورت فعالیت می‌کند، معتقد است که این اطلاعات از ژ‌ن‌های موثر بر رشد، می‌توانند به شاخه‌ی جدید پزشکی یعنی بازسازی عضوهای بدن، کمک بسزایی کنند. این اطلاعات به پزشکانی مانند دکتر بارکر اجازه خواهد داد که بیمارانی که به هر دلیلی بخشی از عضو بدن آن‌ها دچار نقص شده است، با استفاده از سلول‌های خود بیمار بازسازی شوند.

برای ریشه‌یابی روند پلاناریا، لوین و لوبو کامپیوتر را طوری برنامه‌ریزی کردند که داده‌های جمع‌آوری شده‌ی حاصل از تحقیقات قبلی را بررسی کند. این کامپیوتر بارها شبکه‌ای را که توسط ژن‌های کرم ساخته می‌شود شبیه‌سازی کرد تا به نمونه‌ای دقیقا مشابه با شبکه‌ی واقعی برسد. این عملیات سه روز به طول انجامید که نشان می‌دهد اگر این کار توسط انسان‌ها انجام می‌شد، شاید هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسید.

مدل جدید، کامل‌ترین مدلی است که تا کنون برای رویه‌ی پلاناریا ارائه شده است.

این کامپیوتر کشف کرد که رویه‌ی پلاناریا نیاز به سه نوع مولکول و دو نوع پروتئین دارد. سه نوع مولکول قبلا شناخته شده بود اما دو نوع پروتئین مذکور قبل از این تحقیق، کشف نشده بودند. لوین می‌گوید:

مدل جدید، کامل‌ترین مدلی است که تا به امروز برای رویه‌ی پلاناریا ارائه شده است. یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز آن این است که مدل به راحتی قابل فهم است و مانند سایر مدل‌های کامپیوتری پیچیده و غیرقابل درک برای انسان‌ها نیست. این مورد بیان می‌کند که هوش مصنوعی نه تنها در کاوش داده می‌تواند کمک کننده باشد بلکه می‌تواند داده‌ها را تحلیل کند و معنای آن‌ها را بیان کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات