ذهن زیبا جاودانه شد؛ جان نَش در یک حادثه‌ی رانندگی درگذشت

یک‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
اگر فیلم سینمایی ذهن زیبا با بازیگری راسل کرو را تماشا کرده باشید، با شخصیت اصلی این فیلم سینمایی، جان نش آشنا هستید. این ریاضیدان معروف دیروز در یک حادثه‌ی رانندگی جان خود را از دست داد.
تبلیغات

 جان نش یکی از ریاضیدانان نام آشنای دنیا است که نامش با ساخت فیلم سینمایی ذهن زیبا شناخته‌تر از پیش شد. این ریاضیدان معروف به‌همراه همسرش آلیسیا نش دیروز طی یک حادثه‌ی رانندگی درگذشت. نش و همسرش پس از سوار شدن به یک تاکسی دچار سانحه‌ی رانندگی شده و در نهایت هر دو جان خود را از دست دادند.

جان نش که استاد دانشگاه پرینستون بود، جایزه‌ی نوبل اقتصاد را در سال 1994 به خاطر ارائه‌ی تئوری بازی‌ها که با عنوان تعادل نش سناخته می‌شود، از آن خود کرد. همانطور که اشاره کردیم، بخشی از زندگی این ریاضیدان که مربوط به مبارزه‌ی وی با بیماری شیزوفرنی است، درون مایه‌ی یک فیلم سینمایی در سال 2001 شد که نقش وی را راسل کرو بازی کرد. این فیلم که ذهن زیبا نام دارد، در سال 2001 موفق به کسب جایزه‌ی اسکار شد.

جان نش صداهایی غیرواقعی را می‌شنید که او را از خطراتی موهوم حذر می‌دادند و وادارش می‌کردند کارهایی برخلاف خواسته‌اش انجام بدهد. رفته رفته بر شدت توهمات او افزوده شد و زندگی‌اش در آستانه فروپاشی قرار گرفت. وی کرسی استادی خود را در دانشگاه از دست داد و بالاخره در بیمارستان بستری شد ولی در این دوران همسرش کنار او بود و به او بسیار کمک کرد. پزشکان بیماری‌اش را نوعی اسکیزوفرنی هذیانی (پارانوید) تشخیص دادند که با افسرگی خفیف و کاهش اعتماد به نفس همراه شده بود. او با تمام توان سعی کرد تا محتوای ذهنی بیمار خود را ذره ذره اصلاح کند. این فرایند جبرانی، چیزی نزدیک به ۳۰ سال از بهترین سال‌های عمر او را گرفت اما امید و اراده‌ای که او از خود نشان داد، کار خودش را کرد و ریاضی‌دان نابغه بالاخره از بند بیماری نجات پیدا کرد. اگر مایل هستید در باره‌ی وی بیشتر بدانید به صفحه‌ی جان نش در ویکی‌پدیا مراجعه کنید.

جان نش و همسرش به ترتیب 86 و 82 سال داشتند و در پرینستون نیوجرسی زندگی می‌کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات