توربین‌های بادی بدون پره، هزینه‌ تولید انرژی را کاهش می‌ دهند

یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
در صورتی که گذرتان به رودبار و منجیل افتاده باشد، توربین‌های عظیم‌الجثه‌ی بادی را در حاشیه‌ی جاده‌ی عبوری دیده‌اید که به واسطه‌ی باد شدید در این منطقه، برق تولید می‌کنند. هرچند توربین‌های بادی از دور بسیار جالب به نظر می‌رسند، اما هزینه‌ی طراحی و تولید و همچنین راه‌اندازی‌ این توربین‌ها با اضافه کردن هزینه  نگهداری، بسیار بالا است. حال یک طراح نوع جدیدی از توربین بادی را بدون پره‌های بزرگ طراحی کرده است.
تبلیغات

از دیرباز استفاده از پره‌هایی که با قرار گرفتن در مسیر باد به تولید انرژی یا کارهای دیگر از قبیل استفاده در آسیاب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، مرسوم است. حال یک کمپانی اسپانیایی با نام Vortex Bladeless توربینی بادی طراحی کرده که در آن خبری از پره‌های عظیم‌الجثه برای دریافت انرژی باد نیست. این توربین می‌تواند مسیر استفاده از انرژی باد را برای دریافت انرژی تغییر دهد. در طراحی توربین جدید این کمپانی لرزش نقش اساسی را دارد. توربین Vortex Bladeless شامل ستونی است که در اثر وزش باد می‌لرزد و از این طریق انرژی الکتریکی تولید می‌شود. بسیاری از مهندسان ساختمان و معماران، ساختمان‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند  تا اثر باد و گردباد در آن‌ها کمتر شود، به نظر این توربین به گونه‌ای طراحی شده تا این اثر به بیشینه‌ترین حالت ممکن در آن توربین را به لرزش دربیاورد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط ورتکس، استفاده از این روش هزینه‌ی ساخت توربین‌های بادی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. دلیل کاهش هزینه کاملا مشخص است، در صورتی که گردش و عضوهای مکانیکی از ساختار توربین حذف شوند، در این صورت استهلاک و خرابی نیز از میان برداشته می‌شود. همچنین باید به حذف پره‌های عظیم نیز اشاره کرد که تقریبا نیمی از هزینه‌ی ساخت یک توربین را به خود اختصاص می‌دهند. البته در نظر داشته باشید که بهره‌وری توربین‌های جدید در مقایسه‌ با نمونه‌های معمول از نظر تولید انرژی 30 درصد کمتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات