باتری‌‌‌ هایی برپایه‌‌‌ یون سدیم و وسایل نقلیه‌‌‌ الکتریکی

یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
تولیدکنندگان بسیاری در سراسر دنیا، ساخت خودروهای الکتریکی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما آیا این وسایل می‌‌‌‌توانند در آینده‌‌‌ای نزدیک جایگزین خودروهای معمولی شوند یا سوخت‌‌‌های فسیلی همچنان بر این بازار حکمرانی خواهند کرد؟
تبلیغات

یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از وسایلی که از الکتریسیته به عنوان منبع انرژی اصلی بهره می‌‌‌‌برند نبود باتری‌‌‌های مناسبی است که بتوانند انرژی مورد نیاز برای کارکرد مطلوب دستگاه فراهم کنند. حتی هم‌اکنون برای ابزارهای کم مصرفی چون تلفن‌‌‌های هوشمند استفاده از باتری‌‌‌های لیتیوم یون پاسخگو نیست و در اکثر موارد یکی از ایرادات اصلی تمامی برندها محسوب می‌‌‌‌شود. حال تصور کنید این باتری‌‌‌های گران قیمت بخواهند به صورت انبوه و در مقیاس‌‌ بسیار بزرگتر از تلفن‌‌‌های هوشمند برای مصارفی همچون خودروها به کار روند.

اگرچه باتری‌‌‌های لیتیوم-یون هم اکنون عملکرد بسیار بهتری نسبت به باتری‌‌‌های آلکالاین معمولی از خود ارائه می‌‌‌‌دهند اما آن‌‌‌ها یک ایراد بزرگ نیز دارند و آن گران بودن به دلیل در دسترس نبودن نمک لیتیوم است. به همین دلیل است که برخی از دانشمندان هم اکنون استفاده از نمک سدیم را به عنوان جایگزینی مناسب پیشنهاد می‌‌‌‌دهند. برای نشان دادن امکان پذیری این ایده شرکت Williams Advanced Engineering اخیرا دوچرخه‌‌‌ی برقی عرضه کرده که از این باتری‌‌‌ها برای حرکت بهره می‌‌‌‌برد.

sodium-ion-e-bike-1

این دوچرخه‌‌‌ی نمایشی که در یک استارت آپ انگلیسی به همراه شرکت Williams و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است از باتری‌‌‌های یون سدیم بهره می‌‌‌‌برد که در حقیقت از نمک طعام معمولی به دست می‌‌‌‌آیند. ماژول باتری این دوچرخه از 12 سلول مجزا تشکیل شده و علت بزرگ بودن آن نیز پایین نگه داشتن هزینه و پیچیدگی‌‌‌های ساخت بوده که البته به ادعای سازندگان در نمونه‌‌‌ی تجاری می‌‌‌‌توان آن را در ابعاد یک باتری لیتیومی معمولی با ظرفیتی یکسان ساخت.

البته این دوچرخه در حال حاضر قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای کاربر برای مثال در مورد مسافت قابل پیمودن نیست اما با مزایایی که استفاده از یون سدیم با توجه به در دسترس بودن و قیمت پایین خود دارد می‌‌‌‌توان امیدوار بود این باتری‌‌‌ها بتوانند در آینده‌‌‌ای نزدیک جایگزین باتری‌‌‌های لیتیومی شوند. این محصول که در حقیقت اثبات امکان پذیر بودن ایده‌‌‌ی استفاده از باتری‌‌‌های یون سدیم آن هم برای اولین بار به شمار می‌‌‌‌آید با همکاری دانشگاه آکسفورد طراحی و ساخته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات