باقی‌مانده‌‌ی غذا‌ باعث ایجاد بوی بد در یخچال نیست

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آیا تمام غذا‌های فاسد را از یخچال خارج کرده‌اید ولی یخچال شما هنوز بوی بد می‌دهد؟ چند دلیل ساده برای مشکل وجود دارد و با را‌ه‌های ساده‌ای می‌توان آن‌ را برطرف کرد.
تبلیغات

بوی بد یخچال یکی از مشکلات رایج این دسته از لوازم خانگی است و شرکت‌های سازنده راه‌ حل‌های متعددی برای رفع این مشکل در محصولات خود پیاده کرده‌اند. با این حال همچنان در صورت عدم رعایت برخی موارد، شاهد بوی نامطبوع فضای داخلی یخچال خواهیم بود. در ادامه برخی راه‌ حل‌های ساده اما کاربردی برای رفع این مشکل را بیان می‌کنیم.

مشکل از یخچال است نه محتویات آن

مشکل: جنس داخل یخچالتان از چه چیزی درست شده است؟ پلاستیک؟ بهتر است بدانید که پلاستیک بوی بد را جذب می‌کند؛ بنابراین ممکن است مشکل از خود یخچال باشد.

راه حل: تنها راه‌ حل، تمیز کردن داخل یخچال است. برای جذب بوهای نامطبوع، جعبه باز جوش شیرین را در یخچال خود قرار دهید (بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند برای افزایش سطح تماس با هوا، پودر جوش شیرین را روی یک صفحه قرار دهید). جوش شیرین بوی بد را جذب می‌کند و یخچال پس از سه روز تمیز می‌شود.

جوش شیرین در واقع بیکربنات سدیم است که با متعادل کردن pH و خنثی کردن مواد اسیدی و قلیایی موجود در هوا، بو را خنثی میکند. طبق گزارشات منتشرشده، می‌توانید یک فنجان جوش شیرین را با یک پارچ آب مخلوط کنید و آن را برای پاک کردن داخل یخچال به کار ببرید.

نیاز به یک راه حل سریع‌تر دارید؟ قهوه را امتحان کنید. یک قاشق چای‌خوری قهوه در یک کاسه بریزید و آن را در یخچال بگذارید. اجازه بدهید ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال بماند. قهوه بوی‌ نامطبوع را می‌پوشاند و آن را جذب می‌کند.

همچنین وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) پیشنهاد می‌کند که یک تکه پنبه را با وانیل آغشته کنید و در یخچال و فریزر به مدت ۲۴ ساعت قرار بدهید تا بو‌ی نامطبوع را از بین ببرد.

ظروف نگه‌داری سبزیجات شما بزرگ هستند

مشکل: وقتی متوجه شدید بوی نامطبوع در یخچال وجود دارد، احتمالا با این‌که سبزی‌های مانده را دور ریخته‌اید، ظروف مخصوص نگه‌داری آن‌ها را تمیز نکرده‌اید. آب میوه‌ و سبزی می‌تواند در ته ظروف پنهان شود و بوی ناخوشایندی تولید کند.

راه حل: مطمئن شوید که ظروف تمیز هستند، آن‌ها را از یخچال خارج کنید و با آب گرم و صابون بشویید.

fridge odor

زیر سطل‌ها را بررسی کنید

مشکل: حتی اگر ظرف‌های نگه‌دارنده‌ی سبزی بی‌نظیر باشند، آب و ذرات ریز مواد غذایی در زیر این ظروف جمع می‌شوند. این مواد می‌توانند به مرور زمان خراب شوند و بوی بدی تولید کنند.

راه حل: سطل را با چهار لیتر آب گرم و یک چهارم فنجان مایع سفیدکننده پر کنید. ظروف سبزی را از یخچال خارج کنید و زیر آن‌ها را با استفاده از محلول سفیدکننده و پارچه تمیز کنید. پس از این‌که همه جا تمیز شد، از پارچه مرطوب تمیز برای حذف بوی سفیدکننده استفاده کنید.

مشکل: برخی از یخچال‌ها دارای محفظه‌هایی هستند که مایعات تولیدشده هنگام خنک کردن مواد غذایی را جمع می‌کنند. این محفظه‌ها باید به‌طور منظم تخلیه شون؛، وگرنه ممکن است بوی بسیار نامطبوعی تولید کنند و حتی در بعضی موارد ممکن است سرریز شوند.

راه حل: اولا باید بدانید که آیا یخچال شما  دارای چنین محفظه‌ای است یا نه. برای این‌ کار نگاهی به بخش تعمیر و نگهداری کتابچه راهنمای یخچال بیندازید. اگر این کتابچه را دور انداخته‌اید، ‌می‌توانید آن‌ را در اینترنت پیدا کنید. کافی است نام تجاری و شماره مدل یخچال خود را جستجو کنید.

اگر یخچالتان چنین محفظه‌ای دارد، بهتر است این کار را اکنون انجام دهید. سپس آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید و آن را دوباره سر جایش نصب کنید.

مشکل اصلی از یخچال نیست

مشکل: اگر همه‌ی راه‌ها را امتحان کرده‌اید و نمی‌توانید علت بوی بد را پیدا کنید.

راه حل: منشأ بوی بد ممکن است اصلا در داخل یخچال نباشد. شاید برخی از مواد غذایی در زیر یخچال افتاده باشند و بوی بد تولید کنند. برای رفع این مشکل یخچال را جابجا کنید و زیر آن را کاملا تمیز کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات