گفتگو با مدیران تاکسی‌یاب؛ تحول در سفرهای درون شهری

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
مطالعه 18 دقیقه
تاکسی‌یاب یکی از استارتاپ‌های موفق و نوظهور کشور است که با هدف تسهیل حمل و نقل عمومی و ایجاد بستر مناسب برای مدرن‌سازی سفرهای درون شهری شروع به کار کرده است. تاکسی‌یاب در واقع از اوبر الگو برداری شده است. در ادامه گفتگوی مفصل زومیت با مدیران تاکسی‌یاب را مطالعه کنید تا بیشتر با آینده‌ی جابجایی مسافر آشنا شوید.
تبلیغات

به راحتی می‌توان تاکسی‌یاب را سرویس بومی و مشابه اوبر دانست. این سرویس پلتفرمی را ایجاد می‌کند که در آن مسافر و راننده به شیوه‌ی به مراتب راحت‌تری به یکدیگر متصل می‌شوند. کل پلتفرم بر پایه‌ی موبایل کار می‌کند و از مسافر تا راننده همگی از طریق موبایل به سرویس دسترسی پیدا می‌کنند. در این سرویس مسافر از طریق اپلیکیشن تاکسی‌یاب و با فشار دادن یک دکمه درخواست تاکسی می‌کند و پس از تایید توسط اپراتورِ تاکسی‌یاب، درخواست وی به تاکسی‌های نزدیک به محل مسافر پخش می‌شود و اولین تاکسی که به درخواست پاسخ بدهد، سفر را از آن خود می‌کند. چه راننده و چه مسافر باید گوشی هوشمند داشته باشند و همین عامل باعث می‌شود تا امکانات بسیار خوبی در اختیار هر دو قرار گیرد. تمام مراحل یک سفر توسط تاکسی‌یاب تحت نظر قرار می‌گیرد و از آنجایی که کل پروسه‌ی مربوط به مسافر و مشتری در تلفن هوشمند انجام می‌شود، سفر از طریق GPS تحت نظر قرار می‌گیرد و امنیت مسافر نیز به شکل به مراتب بالاتری حفظ می‌شود.

هفته‌ی گذشته گفتگویی با هومن دمیرچی - مدیرعامل، محمد معین - مدیر بخش عملیات و میلاد ذبیحی - مدیر مارکتینگ تاکسی یاب داشتیم که در ادامه متن کامل آن را مشاهده می‌کنید.

چطور تاکسی‌یاب راه‌اندازی شد و ایده‌ی آن چطور جرقه خورد؟

هومن دمیرچی

هومن دمیرچی: ایده از آن‌جا شکل گرفت که بحث داغی در تمام دنیا است و شدیدا در حال رشد است و شاید بتوان آن را یکی از جنجالی‌ترین تجارت‌ها دانست که با ارزش‌های عجیب و غریب در حال شکل‌گیری است. به عنوان مثال اخیرا دو شرکت بزرگ چینی در این زمینه یکی شدند و ارزش‌شان به بیش از یک میلیارد دلار رسیده و در کشورهای دیگر هم شرایط به همین شکل است و تجارت‌‌های مشابه بسیار ارزشمند و بزرگ هستند.

بنابراین این کار از این جا جرقه خورد که تجارتی است که در تمام دنیا در حال شکل گیری است و جای آن در ایران و مخصوصا تهران با این جمعیت زیاد و حجم بسیار بالای سفرهای درون شهری خالی بود. از طرفی کیفیت سفرها در تهران در مقایسه با خیلی از شهرهای دنیا پایین‌تر است. همه‌ی این موارد دست به دست هم دادند تا این جرقه در ذهن ما زده شود که این تجارت می‌تواند در ایران جواب دهد.

چند وقت از شروع پروژه می‌گذرد و چقدر تا راه‌اندازی عمومی پروژه زمان باقی مانده؟

هومن دمیرچی: تاکسی یاب از ۹ مهرماه ۱۳۹۳ فاز آزمایشی را شروع کرد و البته هنوز هم در وضعیت آزمایشی هستیم؛ ولی قدم به قدم در حال رشد هستیم و به امید خدا تا فروردین آماده خواهیم بود تا راه‌اندازی کامل را داشته و از فاز آزمایشی خارج شده و عملیاتی شویم. البته همین الان هم در حال سرویس‌دهی هستیم و با احتمال ۶۰ درصد از هر جای تهران که درخواست بدهید می‌توانید از سرویس تاکسی‌یاب استفاده کنید. ماشین‌ها هم ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند. البته از ساعت ۱۲ شب به بعد سرویس‌دهی کمتر می‌شود اما باز هم سرویس‌دهی داریم.

میانگین زمانی که ماشین‌ها به مسافر می‌رسند چقدر است؟

میانگین زمان سرویس‌دهی ما به مشتریان به مراتب کمتر از سرویس‌های دیگر است چون ماشین‌های ما نزدیک به مشتری هستند.

در حال حاضر چند نفر در تاکسی‌یاب کار می‌کنند؟

دفتر مرکزی تاکسی‌یاب

در تاکسی‌یاب بیش از ۵۰ نفر در بخش‌های بازاریابی، بخش آی‌تی، کال‌سنتر و بخش عملیات در حال کار هستند. در بخش عملیات بیشترین نیرو را بکار گرفتیم چون در این بخش ما بحث آموزش به راننده‌ها و فرهنگ‌سازی و ارتباط با آن‌ها را داریم. تیم‌ آی‌تی بزرگی هم در اختیار داریم که در حال توسعه نرم‌افزار و زیرساخت‌های مرتبط با آن‌ها هستند.

برنامه‌‌ای برای گسترش به شهرهای دیگر دارید؟

بله قطعا قصد داریم که کار را به شهرهای دیگر نیز گسترش دهیم اما زمان دقیق آن مشخص نیست. گسترش به شهرهای دیگر بستگی به نحوه‌ی پیشرفت پروژه در تهران دارد. باید در تهران به ثبات برسیم تا بعد از آن دانش را به شهرهای دیگر نیز منتقل کنیم.

در حال حاضر پوشش شهر تهران چقدر است و چقدر از ظرفیت مورد نیاز برای تهران را تامین کرده‌اید؟

ما در حال حاضر کل شهر تهران را تحت پوشش داریم. اما تا فروردین و راه‌اندازی رسمی باید ظرفیت تاکسی‌ها را به دو برابر برسانیم.

برای اینکه تمام مشتریان ممکن را پاسخ‌گو باشید و سرویس به حالت ایده‌آل شما برسد، باید ظرفیت‌ چند برابر شود؟

خب، این موضوع به میزان تقاضای مشتری‌ها هم بستگی دارد. طبیعتا هر چه جلوتر می‌رویم و انتظار داریم اقبال از این سرویس بیشتر شود به همان میزان نیز ظرفیت سیستم را افزایش می‌دهیم. ما باید هر ماه، این ظرفیت را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

در تجارت شما دو بخش مهم وجود دارد، مشتری و راننده، مشتری با بازاریابی و تبلیغات جذب می‌شود، اما در بخش راننده به نظر می‌رسد چالش‌های زیادی وجود دارد؛ از فرهنگ‌سازی تا جذب راننده‌ی خوب و متعهد و غیره. شما چطور راننده‌ جذب می‌کنید؟

محمد معین: ما چندین نهاد مختلف داریم که می‌توانیم از راننده‌های آن‌ها استفاده کنیم. اگر بخواهم یک طبقه‌بندی کلی داشته باشم، شاخه‌ی اصلی آژانس‌ها هستند و بعد از آن تاکسی‌‌های تاکسی‌رانی و ماشین‌های آزاد قرار دارند. البته‌ی دسته سوم باید وارد یکی از دو کانال اول شوند تا بتوانند بصورت قانونی کار کرده و در سیستم تاکسی‌یاب نیز قرار گیرند. ما در واقع سراغ هر سه دسته می‌رویم. بخش فروش تاکسی‌یاب در واقع به آژانس‌های مختلف مراجعه کرده و سرویس خود را به آن‌‌ها معرفی می‌کند و همین‌کار را با تاکسی‌رانی نیز انجام می‌دهیم. از طرفی به آژانس‌ها کمک می‌کنیم تا ظرفیت خود را افزایش داده و راننده‌های آزاد در سطح شهر را جذب کرده و در اختیار تاکسی‌یاب قرار دهند.

محمد معین - مدیر بخش عملیات

پس راننده‌ها هم‌زمان در آژانس و تاکسی‌یاب کار می‌کنند؟

بله ما راننده‌هایی در اختیار داریم که همزمان برای آژانس و تاکسی‌یاب کار می‌کنند. تاکسی‌های تاکسی‌رانی نیز وضعیت مشابهی دارند. برخی از افراد عادی مانند دانشجویان یا افراد دیگر نیز که بصورت موقت به جابجایی مسافران اقدام می‌کنند جذب آژانس‌ها شده و از طریق تاکسی‌یاب سرویس دهی می‌کنند. در واقع ما به آژانس‌ها کمک می‌کنیم تا مازاد بر ظرفیت خود راننده جذب کنند.

تاکسی‌یاب به آژانس‌ها کمک می‌کند تا مازاد بر ظرفیت خود راننده جذب کنند

هومن دمیرچی اضافه می‌کند، آژانس‌ها در حال حاضر، اکثرا راننده‌های تمام وقت جذب می‌کنند؛ افرادی که بتوانند مدت زمان نسبتا طولانی را در خدمت آژانس باشند. چالش آژانس‌ها این است که بتوانند به اندازه‌ی کافی سفر داشته و در اختیار راننده‌ها قرار دهند چرا که راننده‌ها از این کار زندگی خود را تامین می‌کنند. از طرفی باید فضا برای نشستن و استراحت راننده و همچنین پارکینگ برای ماشین‌ها در اختیار داشته باشند. در واقع ما با این سرویس به آژانس امکان جذب راننده‌هایی را می‌دهیم که نیازی نیست در داخل آژانس حضور داشته باشند. راننده‌هایی که در سطح شهر در حال حرکت هستند و براساس موقعیتی که قرار دارند از تاکسی‌یاب سرویس دریافت می‌کنند.

چرا راننده‌ها باید وارد آژانس‌ها شوند، چرا مستقیم با خود شما کار نمی‌کنند؟

ما نمی‌خواهیم وارد رقابت با آژانس‌ها شویم

کار تخصصی ما جابجایی مسافر نیست. ما در واقع تلاش می‌کنیم تا در اکوسیستمی که تشکیل داده‌ایم هر کسی کاری که بلد است را درست انجام دهد. در واقع بخشی از مدیریت راننده توسط ما انجام می‌شود و بخش دیگر آن باید توسط آژانس انجام شود. از طرفی این مدل تجارت در خیلی از جاهای دنیا چالش برانگیز بوده و با مخالفت نهادهای مختلف روبرو شده است. ما نمی‌خواهیم وارد رقابت با آژانس‌ها یا تاکسی‌رانی شویم و با موج مخالفت‌ها را برانگیزیم. در واقع دنبال سیستمی هستیم که هر کسی داخل آن است برنده باشد.

راننده‌ای که ما الان باهاش به اینجا آمدیم، مایل بود تا بصورت مستقیم با تاکسی‌یاب کار کند و دوست نداشت که با آژانس‌ها فعالیت کند. وی باور داشت که در آینده آژانس‌ها تعطیل می‌شوند و جای خود را به تاکسی‌یاب می‌دهند. من هم فکر می‌کنم این چالش شما در جذب آژانس‌ها است چطور آن‌ها را راضی کردید که از سرویس شما استفاده کنند؟

هومن دمیرچی - مدیرعامل

هومن دمیرچی:‌ از روز اول، با این موارد دست و پنجه نرم کرده‌ایم. آژانس‌ها می‌گفتند که این کاری که شما انجام می‌دهید، کار ما را جمع می‌کند. این باور از روز اول وجود داشت و خیلی هم مهلک‌تر بود. ما در اوایل کار حتی هفته‌ای یک آژانس را هم نمی‌توانستیم جذب کنیم. رفته رفته ما نشان دادیم که چنین هدفی نداریم. ما نشان دادیم که قصد نداریم این کار را انجام دهیم و با گسترش فعالیت‌های مد نظر خودمان، موفق شدیم تا آژانس‌های بیشتری را به سرویس خودمان جذب کنیم. ما نشان دادیم که شفاف و باز عمل می‌کنیم. ما اگر نمی‌خواستیم با آژانس‌ها کار کنیم از همان ابتدا وقت صرف نمی‌کردیم که با همه‌ی آن‌ها مورد به مورد وارد مذاکره شویم و کار خود را با دو آژانس راه می‌انداختیم.

آژانس‌ها ابتدا شدیدا مقاومت کردند اما حالا خودشان به سمت تاکسی‌یاب می‌آیند

محمد معین: ما حتی برای اینکه آژانس‌ها راضی باشند کمی تغییر در بیزنس‌مدل خود اعمال کردیم. راننده‌ها خیلی دوست دارند که بصورت مستقیم با خود ما کار کنند اما ما راننده‌ها را به آژانس‌ها معرفی می‌کنیم. آژانس‌ها هیچ‌وقت باور نمی‌کردند که روزی راننده‌هایی داشته باشند که در داخل آژانس‌ها ننشینند، در سطح شهر پخش باشند اما برایشان درآمد ایجاد کنند. این مدلی که ما خودمان براساس شرایط بومی کشور طراحی کردیم به مذاق خیلی از  آژانس‌ها خوش آمده. به گونه‌ای که الان خیلی از آژانس‌ها خودشان به سمت ما می‌آیند و ابراز علاقه برای استفاده از سرویس تاکسی‌یاب می‌کنند. آژانس‌ها از این طریق می‌توانند ناوگان خود را گسترش داده و تجارت خود را بزرگ‌تر کنند. مثل کارخانه‌ای است که خط تولید خود را گسترش دهد. از طرف دیگر خود آژانس‌ها این موضوع را متوجه شده‌اند که همه جا به سمت پیشرفت تکنولوژی پیش می‌رود پس دیر یا زود آن‌ها نیز باید خود را با تکنولوژی همگام کنند. پس آن‌ها هم فکر می‌کنند اگر زودتر به سمت این سیستم نروند، رقبای آن‌ها اقدام می‌کنند. به این ترتیب آن‌ها ترجیح می‌دهند پیش از اینکه رقبای آن‌ها در منطقه حاکم شوند خودشان مطرح شوند. شاید ابتدای کار که کوچک‌تر بودیم مشکل داشتیم اما حالا خود آژانس‌ها به سمت ما می‌آیند.

اوبر (Uber) و سرویس‌های مشابه هم با آژانس‌ها کار می‌کنند؟ در دنیا این سیستم چطور کار می‌کند؟

شهر به شهر متفاوت است اوبر نیز در برخی از مناطق دنیا با سرویس‌دهنده‌های تاکسی محلی کار می‌کند. مثلا در سنگاپور مدل کاری اوبر دقیقا شبیه به ما است. اما در سان‌فرانسیسکو هر کسی می‌تواند راننده باشد و به صورت مستقل با اوبر کار کند. در واقع این سیستم خیلی تابع قوانین هر شهر است. ما روز اولی که خواستیم این کار را شروع کنیم مطالعات جامعی انجام دادیم تا دردسرهایی که اوبر با آن روبرو شد را مواجه نشویم. در همین راستا بررسی کردیم تا ببینیم چه نهادهایی می‌توانند در ایران حمل و نقل شهری ارائه کنند. بهترین جایی که ما می‌توانیم حضور داشته باشیم کجاست و چطور باید با دیگر نهادها تعامل برقرار کنیم.

آیا منع قانونی وجود دارد که شما خودتان بخواهید راننده‌ها را جذب کنید؟

بله برای ارائه سرویس سفر شهری و جابجایی مسافر باید مجوز لازم را داشته باشد، مثلا تاکسی رانی یا آژانس داشته باشد.

ولی گرفتن چنین مجوزهایی هم نباید خیلی دشوار باشد، اگر شما خودتان بدون واسطه این کار را انجام دهید آن‌وقت نظم و ترتیب بهتری به کار خواهید داد و مثلا تاکسی‌ها همه تابلو مربوطه را داشته، ظاهر یکسانی داشته باشند، راننده‌ها لباس مشخصی به تن داشته باشند و از نظر کیفی سرویس یکسانی را ارائه خواهند کرد.

در شروع کار سرعت اهمیت زیادی دارد این موضوعی که شما ترسیم کردید زمان بسیار زیادی نیاز دارد. مثلا اگر ناوگان ۲ هزار تایی بخواهیم بسازیم با این شرایط، حداقل ۲ یا ۳ سال طول می‌کشد.

برای آینده چطور؟ در آینده چنین برنامه‌ای دارید؟

هرچه استقبال از تاکسی‌یاب بیشتر شود، کیفیت سرویس دهی افزایش می‌یابد

پرسش به این سوال در چرخه‌ی تکامل تاکسی یاب پاسخ داده خواهد شد. اگر روزی مردم از این سرویس خوش‌شان بیاید و از آن استقبال کنند و تقاضا برای آن زیاد بشود، به همان میزان هم کنترل ما روی این عرضه بالا می‌رود. یعنی همین ماشین‌هایی که شما می‌گویید کیفیت‌شان چندان خوب نیست، وقتی تقاضا برای سرویس ما به روزی چند هزار برسد، آن‌وقت خیلی راحت به آژانس‌ها می‌گوییم که مثلا فلان ماشینی که برای سرویس می‌فرستید کیفیت‌اش خوب نیست و باید حذف شود. یا اینکه شما موظف هستید که آرم تاکسی‌یاب را در داخل ماشین خود قرار دهید. در واقع این مواردی که اشاره کردید خیلی در تقابل بودن و نبودن آژانس‌ها نیست. این موضوع بیشتر به میزان تقاضا ارتباط دارد. هر چه تقاضا بیشتر باشد ما می‌توانیم استانداردهای بهتری را پیاده سازی کنیم.

ولی من فکر می‌کنم شما تا حدی می‌توانید این استانداردها را پیدا کنید چرا که وقتی آژانس‌ها هستند آن‌ها هم می‌توانند تا حدی اعمال نظر کنند، می‌توانند سلیقه‌ای برخورد کنند. به عنوان مثال راننده‌ای که ما را به اینجا رساند، گفت تاکسی یاب پول را به موقع به آژانس‌ها می‌دهد اما آژانس‌ها پول را پیش خود نگاه می‌دارند و با شرایط خاص به ما پرداخت می‌کنند.

هومن دمیرچی:‌ اجازه بدهید برای این بخش من چند مثال از مشکلاتی که با آژانس‌ها داشتیم و رفته رفته آن‌ها را حل کردیم بگویم تا شاید دید بهتری در باره‌ی شرایط داشته باشیم. من با این مثال‌ها می‌خواهم بگویم که وقتی تقاضا زیاد باشد آژانس‌ها هم مجبور به رعایت استانداردها می‌شوند.

آژانس‌ها در ابتدا از راننده‌ها سوء استفاده می‌کردند اما حالا سنبه‌ی تاکسی‌یاب پر زورتر است

محمد: آژانس‌ها همیشه این دغدغه را دارند که ما با راننده‌های آن‌ها وارد بحث‌های مالی نشویم. در ابتدای کار واقعا راننده‌ها را اذیت می‌کردند، بعضی اوقات پرداخت نمی‌کردند یا کمیسون سفرهای تاکسی‌یاب را بیشتر دریافت می‌کردند. اما ما وقتی برای آژانس‌ها درخواست‌های بیشتری ایجاد کردیم به یک‌‌باره رفتارشان به طور کامل تغییر کرد و ما از طریق جلسه‌های مرتبی که با مدیران آژانس‌ها برگزار کردیم سعی کردیم مشکلات را برطرف کنیم. در واقع ما با پول‌سازی که برای‌شان ایجاد کردیم، قدرت خودمان را نشان دادیم و موضع بهتری پیدا کردیم و بعد از آن، آژانس‌ها نیز از نظر بحث‌های مالی خیلی بهتر با راننده‌های خود رفتار کردند. بعد ما پیگیری می‌کردیم که مثلا چرا به فلان راننده پرداختی نداشته‌اید و بالافصله پرداخت انجام می‌شد. در واقع ما به کمک تقاضایی که برای آژانس‌ها ایجاد کردیم از موضع بالاتری با آن‌ها برخورد کردیم تا مشکلات اینچنینی رفع شود.

اما شما راننده‌های آژانس‌ها را صلاحیت‌سنجی نمی‌کنید و همین مشکل ساز می‌شود.

تمام راننده‌ها پیش از پیوستن به تاکسی‌یاب صلاحیت‌سنجی می‌شوند

چرا، ما خودمان تک تک راننده‌هایی که برای تاکسی‌یاب فعالیت می‌کنند را احراز صلاحیت می‌کنیم. بخش مهمی از کار ما فیلتر کردن راننده‌ها و آموزش مرتب آن‌ها است. ما حتی در آژانس آموزش نمی‌دهیم، بلکه یک دفتر مدیریت روابط با راننده‌ها داریم که در آن‌جا بحث آموزش راننده و فیلتر کردن آن‌ها انجام می‌شود. در واقع کلیه‌ی تعاملات با راننده‌ها نیز در آن مکان انجام می‌شود. ما ابتدا با آژانس‌ها تعامل می‌کنیم و سپس راننده‌ها با صلاح‌دید آژانس‌ها به تاکسی‌‌یاب معرفی می‌شود تا از فلیترهای ما عبور کرده و وارد سیستم شوند. از ظاهر ماشین تا معاینه‌ی فنی تا رفتار و پوشش راننده همه کنترل می‌شوند. هر راننده‌ای که ثبت نام می‌کند یک نفر از طرف تاکسی‌یاب مسئول می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت صرف کند و کل ماشین شخص را بررسی کند.

محمد معین - میلاد ذبیحی

چطور این صلاحیت سنجی را ادامه می‌دهید؟ مثلا در اپلیکیشن، امکان مناسبی برای نظرسنجی از مسافر وجود ندارد تا بتوانید از طریق آن رفتار راننده یا کیفیت خودرو وی را تحت نظر بگیرید.

ما از چند بُعد مختلف عملکرد راننده را تحت نظر می‌گیریم. مثلا یکی از معیارها میزان در دسترس بودن راننده‌ها است. یکی از معیارها، تعداد سرویس‌هایی است که راننده در روز انجام می‌دهد. همه‌ی معیارها نیز بصورت نرم‌افزاری تحت نظر گرفته می‌شوند مثلا می‌دانیم که یک راننده‌ی خاص از چند درخواست ارسال شده برای وی چند مورد را قبول می‌کند. با چه تاخیری قبول می‌کند یا چقدر طول می‌کشد پس از دریافت درخواست، مسافر را سوار کند. راننده‌ای که سرویس مناسبی به مشتری بدهد تشویق می‌شود.

هومن دمیرچی: ما افراد خاصی را نیز در نظر خواهیم گرفت که در قالب مسافر عادی بصورت تصادفی سوار ماشین‌ها شده و معیارهای کیفی راننده‌ها را تحت نظر می‌گیرند. به این ترتیب متوجه می‌شویم که راننده‌ معیارهای کیفی که در ابتدای ثبت نام در تاکسی‌یاب داشته را همچنان حفظ کرده یا خیر.

میلاد ذبیحی - تاکسی یاب

میلاد ذبیحی: اپلیکیشن جدید تا فروردین ماه آماده می‌شود و در آن مشکلات نسخه‌ی فعلی رفع می‌شود و امکانات جدید از جمله موردی که شما اشاره کردید به آن اضافه می‌شود تا بتوانیم بازخورد مشتری از سفری که داشته را به شکل بهتری دریافت کنیم. در حال حاضر نیز از روش‌های مختلف از جمله‌ تماس تلفنی، ایمیل، نظرسنجی‌های آنلاین، بازخورد مشتری از تجربه‌ی سفر با تاکسی‌یاب را ارزیابی می‌کنیم.

قیمت تاکسی‌یاب از قیمت آژانس‌ها کمتر است بعضی از راننده‌ها از این قیمت پایین‌تر ناراضی هستند و علاوه بر آن، انتظار دارند تا شرایط ترافیکی نیز در قیمت سفر تاثیر گذار باشد، شما برای بهینه‌تر کردن قیمت و در نظر گرفتن معیارهای نظیر ترافیک برنامه‌ای دارید؟

قیمت تاکسی در تاکسی‌یاب همچنان پایین‌تر از آژانس‌ها باقی می‌ماند

به قیمت گذاری فعلی ما مسافت، سهلوت دسترسی به محل و از روز گذشته ساعت اوج ترافیک اضافه شده است. اما ما هنوز به اندازه‌ی کافی اطلاعات جمع‌آوری نکرده‌ایم تا بتوانیم قیمت را بطور کامل بهینه کنیم. ما هر هفته این اطلاعات را بررسی کرده و قیمت‌ها را بازبینی می‌کنیم. در تلاش هستیم تا با شهرداری ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم اطلاعات ترافیکی را دریافت کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم. در اپلیکیشن جدید نیز این موضوع در نظر گرفته شده است و اگر بتوانیم اطلاعات ترافیک را دریافت کنیم قادر به قیمت‌گذاری بهتری خواهیم شد.

برای قیمت‌گذاری قصد داریم روش جدیدی را نیز پیدا کنیم که در آن زمانی که یک سفر به راننده‌ها پیشنهاد داده می‌شود سه بازه‌ی قیمتی به او ارائه شود و هر کسی که زودتر بازه‌ی قیمتی پایین‌تر را انتخاب کند، سفر را در اختیار خواهد گرفت. به این ترتیب اگر ساعت اوج ترافیک است راننده می‌تواند قیمت بالاتر را انتخاب کند یا اگر راننده‌ی دیگر مایل است که حتما آن سفر خاص را بگیرد می‌تواند قیمت پایین‌تر را بزند.

میلاد ذبیحی اضافه می‌کند: با همه‌ی این‌ها باید در نظر داشته باشید که هزینه‌ی سفر با تاکسی‌یاب همیشه پایین‌تر از آژانس‌ها خواهد بود. ما با حفظ شرایط خوب درآمدی برای راننده، همیشه تلاش می‌کنیم تا هزینه‌ی سفرهای مسافر را کاهش دهیم. ما قیمت‌ها را به این دلیل می‌توانیم کاهش دهیم که مثلا راننده در برگشت از یک سفر به آژانس، به جای اینکه خالی برگردد می‌تواند مسافر تاکسی‌یاب را جابجا کند و حاضر است با هزینه‌ی کمتر جابجایی را انجام دهد.

مقاوت از جانب راننده‌ها نداشتید که چرا قیمت‌ها کمتر از عرف کاری آن‌ها است؟

ابتدا فکر می‌کردیم که با مقاوت روبرو شویم اما راننده‌ها هم منطقی با این موضوع برخورد کردند و وقتی دیدند که می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند و مثلا برگشت از سفرها به آژانس‌ها را خالی نروند، استقبال کردند.

تاکسی‌یاب در فاز آزمایشی که هیچ درآمدی از سفرها ندارد اما درآینده چطور خواهد بود؟ سهم تاکسی‌یاب از هر سفر چقدر خواهد بود؟

هنوز تصمیم نهایی در باره‌ی سهم تاکسی‌یاب از سفرها نگرفته‌ایم و همچنان در حال تحقیق و بررسی هستیم.

حدودا چقدر خواهد بود؟

احتمالا نیمی از سهمی که آژانس‌ها از سفرها می‌گیرند را به عنوان سهم تاکسی‌یاب در نظر می‌گیریم. اما این میزان هم ممکن است کم‌تر یا زیادتر شود.

فکر می‌کنید که آژانس‌ها با این تقسیم بندی راضی خواهند بود؟

این موضوع از روز اول با آژانس‌ها طی شده است و صورتحساب‌هایی که برای آن‌ها ارسال می‌شود نیز سهم ۱۰ درصدی تاکسی‌یاب ذکر می‌شود؛ اما فعلا تاکسی‌یاب سهم خود را به آژانس‌ها می‌بخشد.

taxi yab office 02

 اپلیکیشن تاکسی‌یاب فقط برای اندروید ارائه شده است؛ برنامه‌ای برای پلتفرم‌های دیگر دارید؟

میلاد ذبیحی: ما در ابتدا نسخه‌ی تحت iOS نیز داشتیم اما از آنجایی که باگ‌های مختلفی داشت ترجیح دادیم که آن را فعلا منتشر نکنیم. بعد از عید که نسخه‌ی جدید اپلیکیشن بیاید نسخه‌‌ی تحت iOS نیز ارائه می‌شود.

برنامه‌ای برای پلتفرم ویندوز فون ندارید؟

نه فعلا، به خاطر آنکه هنوز سهم بازار ویندوز فون زیاد نیست.

در حال حاضر هزینه‌ی سفر بصورت نقدی به راننده پرداخت می‌شود. در آینده امکان پرداخت از طریق خود اپلیکیشن اضافه می‌شود؟

بله این امکان در نسخه‌ی جدید اضافه می‌شود. ما امیدوار هستیم در آینده پرداخت نقدی را به حداقل برسانیم و مسافر را تشویق کنیم که هزینه‌ را درون اپلیکیشن انجام دهد.

گروه‌ سنی مشتریان فعلی تاکسی‌یاب چقدر است؟

بیش از ۸۰ درصد از مشتریان فعلی تاکسی‌یاب، جوان هستند.

ارتباط شما با نهادهای دولتی و غیر دولتی چطور بوده است؟

اتحادیه‌ی اتومبیل کرایه، از وجود تاکسی‌یاب خوشحال نیست

در برخی از ارگان‌ها با مقاوت روبرو شدیم. مثلا اتحادیه‌‌ی اتومبیل‌ کرایه را داریم. آن‌ها تصور می‌کنند که ما می‌خواهیم آژانس‌ها را حذف کنیم. البته این یک سوء برداشت است و ما در تلاش هستیم تا آن‌ها را متوجه کنیم که ما یک مارکت نرم‌افزاری هستیم و قصد نداریم راننده بگیریم یا سفر درون شهری را مستقیم انجام دهیم. امیدواریم بتوانیم با جلسات هفتگی که با مدیران اتحادیه داریم این سوء تفاهمات را رفع کنیم. اما از طرف دیگر با نهادهایی همچون تاکسی‌رانی تعامل بسیار سازنده‌ای داریم. ما چند باری که با تاکسی‌رانی تهران جلسه داشتیم بسیار استقبال کردند و در تلاش هستیم تا تعامل خوبی داشته باشیم. تاکسی‌رانی چندین بار ابزارهای مختلفی مانند تاکسی‌متر را روی تاکسی‌های خود نصب کرده اما هیچ‌کدام چندان موفق نبوده‌اند و بستر نرم‌افزاری ما برای آن‌ها جذاب به نظر می‌آید. از طرفی سیستم ما بر پایه‌ی گوشی هوشمند کار می‌کند و راننده حتی اگر نخواهد از سرویس ما استفاده کند باز هم امکان استفاده از گوشی هوشمند را دارد و در واقع با ورود به سیستم تاکسی‌یاب چیزی را از دست نخواهد داد. با شهرداری و وزارت ارتباطات و فناوری کشور هم ارتباط بسیار خوب و سازنده‌ای داریم.

نحوه‌ی اختصاص سفر به راننده‌ها و توزیع سفرها به چه صورت است؟ مثلا راننده‌ای که ما تجربه‌ی سفر با وی را داشتیم تصور می‌کرد گوشی هر کسی که قوی‌تر است (!) سفرها را زودتر دریافت می‌کند.

خیلی باورهای اشتباه دیگر نیز وجود دارد مثلا برخی فکر می‌کردند که ما بعضی از راننده‌ها را بیشتر دوست داریم، اما اینطور نیست. در ابتدای کار سیستم ما یک مشکل نرم‌افزاری داشت که پیغام‌ها را بصورت صحیح برادکست نمی‌کرد و با چند ثانیه تاخیر به دست برخی از راننده‌ها می‌رسید؛ اما ما این مشکل را خیلی سریع رفع کردیم. الان نحوه‌ی تخصیص راننده به این صورت است که ما براساس یک شعاع مشخص از مکان سفارش، درخواست را به همه‌ی راننده‌ها ارسال می‌کنیم، اما اگر اینترنت راننده در مکان خاصی ضعیف باشد مثلا به جای 3G بصورت Edge وصل شده باشد، پیغام را دیرتر دریافت می‌کند. سپس راننده مقصد و مبدا را می‌بیند و هر راننده‌ای که زودتر درخواست را بپذیرد، سفر به نام او ثبت می‌شود. در سیستم جدید تغییراتی در این روش اعمال می‌شود؛ مثلا هر چه راننده به مشتری نزدیک‌تر باشد با اختلاف زمانی بسیار کمی زودتر از باقی راننده‌ها، پیغام سفر جدید را دریافت می‌کند. راننده‌هایی که رتبه‌ی بالاتری داشته باشند و مسافر رضایت‌مندی بیشتری از او داشته باشند، درخواست را زودتر دریافت می‌کنند. در واقع ما تلاش می‌کنیم در سیستم جدید راننده‌هایی که به مسافر نزدیک‌تر هستند و عملکرد بهتری در سفرهای قبلی داشته‌اند زودتر درخواست‌ها را دریافت کنند.  

دفتر مرکزی تاکسی‌یاب

اپراتور خاصی را برای استفاده راننده‌ها مد نظر دارید یا خیر؟

فعلا به دلیل پوشش بهتر 3G رایتل، پیشنهاد ما استفاده از رایتل است اما برخی از راننده‌ها از دو اپراتور دیگر نیز برای استفاده از سرویس استفاده کرده‌اند.

اوایل در تاکسی‌ها اینترنت رایگاه ارائه می‌کردید چه شد که این سرویس را قطع کردید؟

روز اول ما در تمام تاکسی‌ها وای‌-فای رایگان ارائه می‌کردیم و به همه‌ی راننده‌ها ۵ گیگ اینترنت رایگان دادیم اما فردای همان روز، اینترنت همه‌ تمام شد. راننده‌ها یا مسافرین تمام اینترنت را مصرف کرده‌ بودند. حالا به دنبال راه‌حلی هستیم که بتوانیم حجم و مصرف اینترنت هر مسافر را محدود کنیم تا بتوانیم مجددا این سرویس را ارائه کنیم.

هزینه‌ی اینترنت خود راننده‌ها توسط خودشان پراخت می‌شود؟

هزینه‌ی اینترت ماه اول راننده‌ها توسط تاکسی‌یاب پرداخت می‌شود و از ماه بعد اگر برخی از معیارها را پشت سر گذاشته باشند، اینترنت ماه‌های بعدی را نیز ما پرداخت می‌کنیم. مثلا اگر هر ماه یک مقدار مشخصی را آنلاین باشند یا میزان مشخصی برای سرویس‌دهی در دسترس باشند،‌ هزینه‌ی اینترنت را ما پرداخت می‌کنیم.

در تهیه این گفتگو سیامک احدی مشارکت داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات