۳۰ بهمن: تولد دکتر دیوید جاناتان گروس فیزیکدان سرشناس آمریکایی

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
۷۴ سال پیش در چنین روزی دیوید جاناتان گروس فیزیکدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت وی بخاطر ارائه مفهوم آزادی مجانبی است که به همین دلیل نیز جایزه نوبل فیزیک را سال ۲۰۰۴ دریافت کرد.
تبلیغات

۱۹ فوریه سال ۱۹۴۱ دیوید گروس در یک خانواده یهودی در واشنگتن دی‌سی آمریکا متولد شد. بعد از اتمام تحصیلات در مقطع ابتدایی و دبیرستان وارد دانشگاه شد و تا مقطع دکترا ادامه‌ی تحصیل داد تا در سال ۱۹۶۲ از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در رشته فیزیک مدرک دکترا دریافت کرد.

بعد از پایان دوره دکترا در دانشگاه پرینستون و هاروارد به تدریس و تحقیق مشغول شد و تا سال ۱۹۹۷ در این پست باقی ماند. وی سال ۱۹۸۷ موفق به دریافت بورسیه تحقیقاتی بنیاد مک آرتور شد، سال ۱۹۸۸ مدال علمی دیراک را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۰ مفتخر به دریافت جایزه هاروی شد.

مهمترین دستاورد علمی دکتر گروس به سال ۱۹۷۳ و در دانشگاه پرینستون باز می‌گردد که موفق شد مفهوم آزادی مجانبی در فیزیک را ارائه کند. آزادی مجانبی ویژگی را بیان می‌کند که در فاصله‌ای مشخص که ذرات بنیادی نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند نیروی هسته‌ای میان آن‌ها به قدری کاهش می‌یابد که این ذرات بنیادی رفتار ذرات مستقل را از خود نشان می‌دهند. این ویژگی را آزادی مجانبی می‌نامند.

آزادی مجانبی تشریح می‌کند که در پراکنش پر انرژی، کوارک‌ها درون نوکلئون‌هایی همچون نوترون و پروتون حرکت می‌کنند که عمدتا ذرات غیرمتعامل آزاد هستند. این مفهوم یکی از مهمترین مفاهیم در فیزیک ذرات است که کمک بسیاری به دانشمندان برای بررسی رفتار ذرات کرده است. فیزیک ذرات یکی از شاخه‌های علم فیزیک است که به بررسی این موضوع که ماده از چه چیزی ساخته شده ‌است می‌پردازد. در فیزیک ذرات به بررسی ماده در بنیادی‌ترین حالت ممکن یعنی کوچک‌ترین اجزا تشکیل دهنده که به ذرات بنیادی معروف هستند پرداخته می‌شود.

دکتر گروس در حال حاضر کماکان به تدریس و تحقیق در خصوص فیزیک ذرات مشغول است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات