۲۸ بهمن: زادروز هورس بندیکت دو سوسور فیزیکدان و ماجراجوی سویسی

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
۲۷۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۷ فوریه سال ۱۷۴۰ هورس بندیکت دو سوسور فیزیکدان و ماجراجوی مشهور سویسی به دنیا آمد. شهرت این دانشمند بزرگ بیشتر به خاطر اختراعات وی و دستاورد های علمی‌اش در خصوص کوهنوردی است.
تبلیغات

هورس در نزدیکی شهر ژنو سویس متولد شد. از کودکی به علم علاقه داشت و در این میان به علوم طبیعی و مطالعه گیاهان علاقه خاصی داشت. همین علاقه باعث جذب وی به طبیعت‌گردی و به خصوص طبیعت کوه های آلپ شد. هورس بندیکت دو سوسور در یک خانواده اشراف زاده سویسی متولد شده بود و امکانات مناسبی برای تحصیل علم و انجام کارهای تحقیقاتی در کنار استعداد ذاتی در اختیار وی قرار داشت.

هورس با توجه به علاقه ای که به طبیعت کوه های آلپ داشت، شروع به مطالعه زمین شناسی و فیزیک این منطقه کرد و توپوگرافی کوه‌های پر برف آلپ را برای اولین بار با سختی فراوان مشخص کرد. توپوگرافی یا عارضه‌نگاری علمی است که در آن به تحقیق بر روی شکل سطح زمین و ویژگی های آن به وسیله تصویربرداری و نقشه برداری می پردازند. در معنای وسیع‌تر، از مکان‌نگاری به طور کلی می‌توان برای نمایش جزئیات محلی، نمایش برجستگی‌ها و گستره گیاهی، عوارض طبیعی و اجسام و ویژگی‌های ساخته شده توسط انسان و حتی نمایش جزئیات مکان‌های تاریخی و فرهنگی استفاده کرد. هورس بندیکت دو سوسور یکی از مشهورترین فیزیک‌دانان و زمین‌شناسان عصر خود بود که به دلیل پژوهش‌هایش در زمین‌شناسی، هواشناسی و گیاه‌شناسی نواحی کوهستانی اروپا شهرت دارد و دستاورد های علمی در قالب کتاب های بسیار نظیر کتاب حجیم و پرجاذبهٔ وی، در چهار جلد به نام «سفرهایی در آلپ»، در میان اقلیم ‌شناسان اروپایی مرجعی بی‌نظیر به حساب می‌آمده است و یکی از با ارزشمند ترین منابع علمی در خصوص طبیعت و اقلیم کوههای آلپ بوده است.

هورس بندیکت دو سوسور در کنار اینکه یک دانشمند بود، ورزشکار و کوهنوردی ماهر هم بود برای انجام کارهای تحقیقاتی خود به بسیاری از مناطق کوه های آلپ و حتی مناطق دور افتاده و خطرناک نیز شخصا سفر کرد. دو سوسور در سال ۱۷۶۰ قله شامونی را فتح کرد و نخستین کسی است توانسته است قله مون بلان را فتح کند. دو سوسور تحقیقات بسیاری را نیز در خصوص یخچال‌های کوه‌های آلپ انجام داد و دستاوردهای علمی بسیاری از وی در خصوص یخچال‌های این منطقه برجای مانده است. همچنین اجاق خورشیدی که برای پخت و پاستوریزه کردن خوراک و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد از اختراعات این دانشمند بزرگ است.

هورس بندیکت دو سوسور سرانجام در تاریخ ۲۲ ژآنویه سال ۱۷۹۹ و در ۵۹ سالگی از دنیا رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات