برج‌های وارکا از هوا آب تولید می‌کنند

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بسیاری معتقدند که جنگ‌های آینده نه بر سر منابع انرژی، بلکه برای آب خواهد بود، از این‌رو کمپانی‌ها برای ایجاد آب سالم سرمایه‌گذاری می‌کنند که Warka Water نیز تلاشی در این راستا برای به دست آوردن آب از هوا است.
تبلیغات

پیشتر اخباری درباره یک کمپانی سنگالی منتشر شد که اقدام به تولید انرژی و آب از فضولات انسانی کرد، حال کمپانی ایتالیایی Architecture and Vision دستگاهی توسعه داده که می‌توان با استفاده از آن و از طریق هوا اقدام به تولید آب کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی، برج‌های توسعه یافته توسط چوب‌های بامبو قادرند روزانه ۱۰۰ لیتر آب تولید کنند. این برج‌ها وارکا واتر نام گرفته‌اند.

برج وارکا واتر که از چوب‌های بامبو ساخته می‌شود، در نهایت ۱۰ متر ارتفاع و ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و با استفاده از هشت کابل به زمین متصل می‌شود. ساختار اصلی این برج‌ها از چوب‌های بامبو ساخته شده، اما درون آن از محفظه‌‌ی توری پلاستیکی استفاده شده تا قطرات آب در زمان گذشتن توده‌های بخار درون این برج‌ها به دام افتاده و سپس وارد تانکر مخصوص جمع‌آوری آب درون برج شوند. قطرات آب حاصل از باران و شبنم‌های صبح‌گاهی نیز توسط برج‌ها درون تانکرهای مخصوص هدایت می‌شوند.

کمپانی توسعه‌دهنده‌ی برج‌های جمع‌آوری آب وارکا واتر، در قسمت پایین این برج سایبان‌هایی تعبیه کرده تا افراد در زمان جمع‌آوری آب زیر سایه قرار گیرند. همچنین از آیینه‌های متحرکی درون سازه‌ی برج بهره گرفته شده تا در اثر انعکاس نور آفتاب، پرندگان از آن دور بمانند. Architecture and Vision زمان مورد نیاز برای ساخت هر یک از این برج‌ها را چهار روز خوانده و برای ساخت هر یک از برج‌ها نیز شش نیروی کار نیاز است. هیچ‌یک از ماژول‌های مورد استفاده در برج‌های جمع‌آوری آب نیاز به نیروی الکتریکی نداشته و ضمنا برای ساخت برج‌های مورد نظر نیز نیازی به استفاده از ماشین آلات سنگین نیست.

WarkaWaterInt

هنوز راه‌درازی تا استفاده‌ی تجاری از این برج‌ها باقی مانده است. موفقیت برج‌های جمع‌آوری آب وارکا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که از جمله‌ی این فاکتورها می‌توان به هزینه، مقاومت و کیفیت آب جمع‌آوری شده اشاره کرد.در مقایسه با تجهیزات معمول جمع‌آوری آب که هزینه‌ی بسیار بالایی دارند، وارکا تنها ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. از نظر نگه‌داری نیز رسیدگی به برج‌های جمع‌آوری آب برعهده‌ی افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. کمپانی تولیدکننده‌ی این برج‌های جمع‌آوری عمر مفید وارکا را ۱۰ سال عنوان کرده‌اند.

باید منتظر بود و دید که آیا برج‌های جمع‌آوری آب وارکا قادرند به میزان مورد انتظار آب تولید کنند یا خیر. کمپانی تولید‌کننده، نمونه‌ای کوچک از این برج را تولید کرده، ولی نمونه‌‌ی واقعی از آن تا زمان جمع‌آوری کانل سرمایه‌ی مورد نیاز تولید نخواهد شد. این پروژه در حال حاضر در کیک استارتر قرار دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که برج‌های وارکا برای جمع‌آوری آب در تمامی مناطق مناسب نیستند.

لینک دانلود

براساس اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی توسعه‌دهنده، برج‌های وارکا برای تولید آب در تمام کشورهای در حال توسعه مناسب نیست. از این برج‌ها می‌توان در مناطق کوهستانی که دسترسی به آب از طریق لوله‌کشی و چاه در دسترس نیست، استفاده کرد.

سرمایه‌ی جمع‌آوری شده در کیک‌استارتر برای توسعه‌ی یک نمونه‌ی واقعی از این برج استفاده خواهد شد و در صورت موفقیت، کمپانی ایتالیایی در جهت جذب سرمایه‌ی بیشتر اقدام خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات