۱۶ دی: زادروز سر پرسیوال پات پزشک سرشناس انگلیسی

سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
۳۰۱ سال پیش در چنین روزی پرسیوال پات پزشک و جراح سرشناس انگلیسی متولد شد. وی یکی از بنیانگذاران جراحی ارتوپدی است و دستاوردهای بسیاری در این حوزه در خصوص جراحی ستون فقرات از خود برجای گذاشته است. او همچنین اولین دانشمندی است که نشان داد بیماری سرطان می تواند منشاهای محیطی داشته باشد.
تبلیغات

پرسیوال پات تحصیلات ابتدایی را همانند سایر هم‌سن‌های خود سپری کرد اما همیشه به پزشکی علاقه مند بود و رویای آن را در سر می پروراند.بعد از پایان تحصیلات مقدماتی در رشته پزشکی شروع به تحصیل کرد، بعد از مدتی به عنوان کارآموز زیر نظر ادوارد نورس در بیمارستان بارتولومیو مشغول به کار شد و در سال ۱۷۳۶ توانست مدرک خود را برای جراحی دریافت کند و در بیمارستان بارتولومیه به عنوان دستیار جراج مشغول به کار شود.

پس از مدتی در سال ۱۷۴۴ توانست عنوان جراح را کسب کند و تا سال ۱۷۸۷ به عنوان پزشک و جراح مشغول به کار بود. پرسیوال پات در جراحی استعداد بی نظیری داشت و تکنیک های زیادی را برای اجرای جراحی های پیچیده مخصوصا برای خارج کردن غده های سرطانی یا جراحی استخوان در آن دوران ارائه کرد که مورد تحسین اساتید خود واقع شد. در سال ۱۷۵۶ پرسیوال پات از روی اسب به زمین افتاد و پایش به شدت دچار شکستگی استخوان ران و لگن شد. زمانی که این اتفاق افتاد پرسیوال پات از مستخدم خود درخواست کرد تا از ساختمان در حال ساختی که در آن نزدیکی بود یک در بخرد، سپس پرسیوال به کمک افراد حاضر به شکلی که شکستگی ران وی تشدید نشود خود را روی در قرار داد تا به منزل برسد.

زمانی که پزشک و جراح در آنجا حاضر شد اعلام کرد که پای پرسیوال باید قطع شود. در آن دوران نگه داشتن پای شکسته به شکلی که پرسیوال دچار آن شده بود هم بسیار خطرناک بود هم می توانست جان مصدوم را بگیرد. اما پرسیوال پات با نظر پزشک مخالفت کرد و روشی را برای جراحی این نوع شکستگی پیشنهاد داد و از جراحان درخواست کرد که بجای قطع عضو این روش را اجرا کنند. آنها تصمیم پرسیوال را که خود یک جراح بود، پذیرفتند و بعد از مدتی نیز پرسیوال پات بهبودی خود را باز یافت. در سال ۱۷۶۸ وی دستاوردهای علمی خود را در خصوص تکنیک‌های جراحی استخوان، درمان مشکلات ستون فقرات به کمک جراحی منتشر کرد که تبدیل به یک منبع علمی برای سایر جراحان شد. وی با دستاوردهای علمی خود در این دوران توانست زیربنای علمی در پزشکی که امروزه تحت عنوان ارتوپدی شناخته می شود را پایه‌ریزی کند. پرسیوال پات در خصوص بیماری سرطان و عوامل ایجاد آن نیز دست به تحقیقات بسیار زد و در سال ۱۷۷۵ به این نتیجه رسید که عوامل محیطی می توانند یکی از عوامل بوجود آورنده بیماری کشنده سرطان باشند. وی اولین کسی بود که این موضوع را مطرح کرد.

سر پرسیوال پات در تاریخ ۲۲ دسامبر سال ۱۷۸۸ درگذشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات